Start > Körkortsforum > Köping

Köping

Gäst 2016-05-19 18:28 ! Citera #
Hej!

Tänkte köra upp i Köping då det är hopplöst att få en tid på min hemort. Alla tips mottages vänligt men bestämt ;)
Kevin. 2016-05-19 21:11 ! Citera #
Hej!

Jag körde upp i Köping 2014.

Kan berätta hur min uppkörning gick till.

Man startar från sjukhusparkeringen. Där fick jag kolla alla ljus på bilen. Sedan fick jag starta. Vi körde mot karlergsskolan, och vid backen svängde vi höger. Sedan fick jag köra till ett villakvarter, där jag fick backa runt ett gathörn. Då backen, gick neråt, så fick backa uppåt, och det var buskage, så fick köra väldigt sakta, VÄLDIGT sakta. Därefter fick jag köra ut på motorvägen. Fick göra en omkörning där. Sedan åkte vi ut på landsväg, där jag fick svänga vänster. Gick bra, eftersom det inte var någon trafik. Sedan stadstrafik, och fick backparkera mellan två bilar. Sedan bar det tillbaka till sjukhusparkeringen där han sa att jag var godkänd.

Tipsen jag kan ge dig, är att placera dig rätt vid rondellkörning, och det är mycket viktigt att du håller koll på trafikanterna där, eftersom folk har en tendens att gå ut på vägen utan att kolla sig för.

Lycka till!
Gäst 2016-05-19 21:19 ! Citera #
Tack så mycket för tipsen! Försökte boka en körlektion där innan uppkörningen så man skulle ha lite koll men svårt med så kort varsel. Nu får det bära eller brista :)
en som kämpat för körkortet 2016-05-19 22:52 ! Citera #
Fick körkorteg för 2 dagar sen. Det absolut bästa tipset jag kan ge dig är att vara självsäker, är du självsäker så kommer du oavsett hur nervös du blir klara det. självklart om du kan köra och är redo men det hoppas jag att du är. Ha 100 % fokus på körningen, tänk på vägarna och planera i god tid om du ska köra till ett viss mål.
Håll dig till vänster om du ska svänga vänster i enkelriktade gator.Till höger om du ska rakt fram eller höger.
Tänk på att placera dig till vänster om körfältet i god tid innan du kör in i en rondell om du ska till vänster givetvis, och till höger om körfältet om du ska in i en rondell och fortsätta rakt eller höger.
Är det två filig rondell så väljer du vänster körfält innan du kör in i den om du ska till vänster.
Tänk på att släppa gasen när du ser rött ljus, läs av trafiken kommer det dröja tills de blir grönt växla ner. På så sätt kör du ecodriving och stannar så mjukt som det går.
DÖDA VINKELN , ut från rondeller vid svängnibg i samband med cykel eller gångbanor, byte av körfält och omkörning (suuuper viktigt)
Motorväg är ganska enkelt på påfarten håll dig till 4:ans växel, håll dej till höger så mycket som möjligt var försiktig med att inte köra på den heldragna linjen. Blinka redan när du kommer in på på påfarten och börja kolla på motorvägen redan då också då återstår speglar döda vinkeln och köra ut öka hastigheten ytterligare och lägg i 6:an eller 5:an om 6:an ej finns
Kör om om nödvändigt tex om avfarten du ska på snart är nära så blir det komplicerat om du ska köra om långsammare fordon, så skut i de dock om det är en bit kvar så kan du köra om

Du kommer att få köra på gator där högerregeln gäller var uppmärksam, växla ner till 1:an om sikten är skymd kolla noga till höger.

Är det inte enkelriktade gator och du ska svänga till vänster håller du dig så nära intill vänster på ditt körfält var försiktig med att inte stå och blockera andras väg.

Jag hoppas att detta var till hjälp, vill du ha fler tips så är det bara att skriva :)
Gäst 2016-05-20 12:28 ! Citera #
Jättesnällt med svar från er som lyckats och har konkreta tips! Jag har kuggat en gång(ej i Köping) innan då jag fick totalt hjärnsläpp i samband med en backparkering och instruktören övervägde att ingripa då jag kom jäkligt nära en bil och dessutom jobbade dåligt med blicken åt sidorna... resten av körningen gick kanon och jag fick höra att jag direkt skulle boka en ny tid då min miljökörning och mitt säkerhetstänk(förutom i början) var på högsta nivå, vilket var en klen tröst just då men ändå känns skönt såhär i efterhand... men det är ju just det där med tider och livspusslet... måste eventuellt avboka min tid i Köping p.g.a. jobb, men såg att det finns ledigt i Filipstad... kanske kan vara något.
Julia 2021-01-12 19:37 ! Citera #
Körde upp köping idag! Började vid trafikverket, sen fick jag köra mot e4, och ut på motorvägen (via rondell och vänstersväng). Sen när jag kom ut på e4 fick jag köra mot oslo och sen mot avfarten ”hamnen”. Efter att jag nästan kommit till hamen bytte vi mål, och började köra mot köping igen (alltså fick jag köra på och avfart två ggr).

När vi kommit till köping fick jag köra i stan (mot centrum). Jag fick svänga vänster vid trafikljus, köra på gångfartsområde, köra i korsningar med högerregeln, korsningar med lämna företräde men även en korsning med stopplikt. Mitt i körningen fick jag svänga in på en parkering och backparkera i en ”parjeringslucka”.

Efter det bar vi av till trafikverket igen där jag fick reda på att jag var godkänd! Jag körde när det var snorhalt ute, på radion varnade det för halka och olyckor konstant. Mina bästa tips är:
- Är det halt, ÄR DET OKEJ ATT KÖRA SAKTA
(På 110 väg hamnade jag bakom två långtradare (båda gångerna) och körde 80 km/h bakom dem)

- Prata med uppkörararen om hur du tänker, berätta att du vet att man ska köra 5-7 km/h på gångfartsområde, det var en gång som jag skulle köra ut på huvudled men ”vågade” ej ta en lucka som kom för att jag tyckte den var lite tajt. Men då sa jag det ” jag kanske hade hunnit att åka in i denna lucka med jag tar det säkra före det osäkra, eftersom att det är halt”. Och sen tog jag en större lucka som kom sen. Genom uppkörningen kunde jag även prata lite med mig själv som tex ” här ser jag att det inte är några gående som kommer” eller ”varning för farthinder” osv. VISA ATT DU ÄR UPPMÄRKSAM!

- Kolla döda vinkeln noggrant, slarva inte!

Lita på dig själv! Uppkörningen är enklare och mindre dramatisk än vad alla framställer den som! Alla i Sverige ska ju klara provet!!

LYCKA TILL!!
Lisa 2021-01-22 16:40 ! Citera #
Hej!
Grattis till körkortet!
Vilket bilmärke kör man?
Asså vilken bil?

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor