Fick körkorteg för 2 dagar sen. Det absolut bästa tipset jag kan ge dig är att vara självsäker, är du självsäker så kommer du oavsett hur nervös du blir klara det. självklart om du kan köra och är redo men det hoppas jag att du är. Ha 100 % fokus på körningen, tänk på vägarna och planera i god tid om du ska köra till ett viss mål.
Håll dig till vänster om du ska svänga vänster i enkelriktade gator.Till höger om du ska rakt fram eller höger.
Tänk på att placera dig till vänster om körfältet i god tid innan du kör in i en rondell om du ska till vänster givetvis, och till höger om körfältet om du ska in i en rondell och fortsätta rakt eller höger.
Är det två filig rondell så väljer du vänster körfält innan du kör in i den om du ska till vänster.
Tänk på att släppa gasen när du ser rött ljus, läs av trafiken kommer det dröja tills de blir grönt växla ner. På så sätt kör du ecodriving och stannar så mjukt som det går.
DÖDA VINKELN , ut från rondeller vid svängnibg i samband med cykel eller gångbanor, byte av körfält och omkörning (suuuper viktigt)
Motorväg är ganska enkelt på påfarten håll dig till 4:ans växel, håll dej till höger så mycket som möjligt var försiktig med att inte köra på den heldragna linjen. Blinka redan när du kommer in på på påfarten och börja kolla på motorvägen redan då också då återstår speglar döda vinkeln och köra ut öka hastigheten ytterligare och lägg i 6:an eller 5:an om 6:an ej finns
Kör om om nödvändigt tex om avfarten du ska på snart är nära så blir det komplicerat om du ska köra om långsammare fordon, så skut i de dock om det är en bit kvar så kan du köra om
Du kommer att få köra på gator där högerregeln gäller var uppmärksam, växla ner till 1:an om sikten är skymd kolla noga till höger.
Är det inte enkelriktade gator och du ska svänga till vänster håller du dig så nära intill vänster på ditt körfält var försiktig med att inte stå och blockera andras väg.
Jag hoppas att detta var till hjälp, vill du ha fler tips så är det bara att skriva