Den välvda spegeln är tillåten t.ex i Usa enbart på passagerarsidan pga att den förvränger ”bilden”.
De har funnits med ett tag.
Nu har en ny sorts spegel kommit fram som ger en helt plan yta, men den är mig veterligen inte ute på marknaden ännu.
Det har inom EU talats om att det skulle komma ett nytt direktiv som även skulle gälla äldre lastbilar där en spegel kan eftermonteras.
Har du kanske den tvådelade spegeln på din bil?
Sen finns ju BLIS på vissa nyare bilar t.ex Volvo.
Ja.Jag har tvådelade speglar både på förar och pasagerarens sida.(Har även Blis-har noterat att när Blisen lyser så ändå ser jag föremålet som orsakar det)
Dessa är konvexa,de förvränger bilden men om detta informeras i manualen.Dock förvrängningen är minimal jämfört med små linsliknande speglar som man tidigare klistrade på sidospeglar för att minska dödsvinkel.Och när man tiitar på dem så ser de inte alls välvda snarare raka dock breder synfält ganska kraftigt.
Backspegeln skall alltid vara rak får att riktigt återspegla verkligheten.För i tiden kunde man köpa panoramiska inre backspeglar för att hänga på innerbackspegeln.Dessa förvrängde verkligheten och var farliga.
Alla bilar sedan 2003 har sådana.
Den direktiven som du nämner är från 2007.
Det finns även:
RAPPORT FRÅN KOMMISSIONEN TILL EUROPAPARLAMENTET OCH RÅDET
om genomförandet av direktiv 2007/38/EG om eftermontering av speglar på tunga
fordon registrerade i gemenskapen.