Start > Körkortsforum > Var kollar man döda vinkeln?

Var kollar man döda vinkeln?

Gäst 2016-09-22 22:53 ! Citera #
Gäst 2016-09-22
Om sådana speglar finns så måste Ford ha glömt att installera dom på min körskolas alla bilar då dom inte har dessa speglar. Och deras bilar är från 2012, så enligt dig så är det alltså onödigt att man lär sig hur man kollar döda vinkeln bara för att ”alla nyare bilar” har dessa speglar..

Fick du ditt körkort i ett flingpaket?
Om du misstänker att skolans bilar är olagliga så finns det myndigheter som borde kanske undersöka det. ;)
Mor 2016-09-23 09:42 ! Citera #
Den välvda spegeln är tillåten t.ex i Usa enbart på passagerarsidan pga att den förvränger ”bilden”.
De har funnits med ett tag.

Nu har en ny sorts spegel kommit fram som ger en helt plan yta, men den är mig veterligen inte ute på marknaden ännu.

Det har inom EU talats om att det skulle komma ett nytt direktiv som även skulle gälla äldre lastbilar där en spegel kan eftermonteras.

Har du kanske den tvådelade spegeln på din bil?

Sen finns ju BLIS på vissa nyare bilar t.ex Volvo.
Gäst 2016-09-23 11:19 ! Citera #
Mor 2016-09-23
Den välvda spegeln är tillåten t.ex i Usa enbart på passagerarsidan pga att den förvränger ”bilden”.
De har funnits med ett tag.

Nu har en ny sorts spegel kommit fram som ger en helt plan yta, men den är mig veterligen inte ute på marknaden ännu.

Det har inom EU talats om att det skulle komma ett nytt direktiv som även skulle gälla äldre lastbilar där en spegel kan eftermonteras.

Har du kanske den tvådelade spegeln på din bil?

Sen finns ju BLIS på vissa nyare bilar t.ex Volvo.
Ja.Jag har tvådelade speglar både på förar och pasagerarens sida.(Har även Blis-har noterat att när Blisen lyser så ändå ser jag föremålet som orsakar det)
Dessa är konvexa,de förvränger bilden men om detta informeras i manualen.Dock förvrängningen är minimal jämfört med små linsliknande speglar som man tidigare klistrade på sidospeglar för att minska dödsvinkel.Och när man tiitar på dem så ser de inte alls välvda snarare raka dock breder synfält ganska kraftigt.
Backspegeln skall alltid vara rak får att riktigt återspegla verkligheten.För i tiden kunde man köpa panoramiska inre backspeglar för att hänga på innerbackspegeln.Dessa förvrängde verkligheten och var farliga.
Alla bilar sedan 2003 har sådana.
Den direktiven som du nämner är från 2007.
Det finns även:
RAPPORT FRÅN KOMMISSIONEN TILL EUROPAPARLAMENTET OCH RÅDET
om genomförandet av direktiv 2007/38/EG om eftermontering av speglar på tunga
fordon registrerade i gemenskapen.
Mor 2016-09-23 16:56 ! Citera #
Det nya direktiv som finns avser att förenkla användandet av nya modernare speglar & tekniska hjälpmedel, men vad jag vet så finns ännu ingen lag att nya bilar måste ha sådana speglar.

Allt eftersom utvecklingen går framåt kommer det förslag på nya direktiv gällande tekniska hjälpmedel som ska minska olycksriskerna.

Hur som helst så måste du ändå vara medveten om döda vinkeln, alla bilar har inte denna spegel.
Gäst 2016-09-23 21:51 ! Citera #
Mor 2016-09-23
Det nya direktiv som finns avser att förenkla användandet av nya modernare speglar & tekniska hjälpmedel, men vad jag vet så finns ännu ingen lag att nya bilar måste ha sådana speglar.

Allt eftersom utvecklingen går framåt kommer det förslag på nya direktiv gällande tekniska hjälpmedel som ska minska olycksriskerna.

Hur som helst så måste du ändå vara medveten om döda vinkeln, alla bilar har inte denna spegel.
Föreslår att du Googlar på: ”Även korta blickar bort från vägen är farliga”(lättast i stället för att ange länkar)
Intressant läsning. :)
Kontrol av döda vinkel är just sådan.
Det som jag motsäter mig är inte utlärning av medvetenhet om döda vinkel,utan inlärning av rutinmässig kontroll även om den är obetydlig eller inte existerar. (inre backspeglar,yttre backspeglar,döda vinkel - just kort blick bort från vägen).
Och att denna tänkande spelar stor roll vid uppkörningar.
Tydligen kan man även bli kuggad på motorrummet,men uppriktigt sagt hur många tjejer,eller killar för den delen fyller på kylarvätska nu för tiden ;)
Mor 2016-09-28 18:04 ! Citera #
Haha, har man intresse av gamla jänkare så får man nog lov att fylla på & knåpa en del själv...
Kör försiktigt!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo