Start > Körkortsforum > Vad fick ni göra under uppkörn…

Vad fick ni göra under uppkörningen?

Gäst 2009-09-29 09:34 ! Citera #
Nyfiken vad andra har fått göra under uppkörningen och hur lång tid den tar? Om man gör ngt litet fel, är det bättre att själv kommentera det?
AnnaÅhman 2009-10-29 18:37 ! Citera #
Hej! jag fick baka runt ett hörn, parkera, vända. Säg inte till om du har gjort nåt fel, dom ser det. Men ett litet tips är att tänk mycket på trafik reglerna! dom tittar jätte mycket på det. Lycka till :)
Gäst 2009-12-16 19:57 ! Citera #
Tar ungefär 40min, man får göra i princip samma saker som man är ute och kör med trafikskolan. Väldigt mycket trafikanvisningar o sådär, tex E6 Göteborg mm, sen fick jag också parkera, backa, starta i motlut, köra på motorväg + landsväg, möjligtvis någon enkelriktad gata. I varje fall är det viktigast att du är lung, och inte stressar alldeles för mycket. Lycka till!
Gäst 2009-12-21 20:34 ! Citera #
Min bror fick börja med att ta sig ut till motorvägen, där han körde ett tag innan han fick svänga av och parkera på en bensinmack som var väldigt trafikerad av lastbilar och hade väldigt smala mötesvägar.

Han fick åka vidare på motortrafikled ett tag, för att sedan svänga av på en avfart som efter ett tag tog honom tillbaks till staden han började i. När han väl kom in i samhället så fick han svänga av huvudleden och backa runt gathörn på den mindre gatan bredvid.
Han fick åka tillbaks till huvudleden igen, och köra vidare där.
Det kan vara värt att nämna att det var en skapligt kraftig uppförsbacke precis där påfarten till huvudleden var, så han fick göra ett start i motlut - säkert ingen slump, dom åker nog ofta in på den vägen med uppkörare.
Väl tillbaks på huvudleden så fick han köra omkring lite mer i staden, och dom åkte sedan tillbaks till startplatsen där han fick veta att han klarade det.

Hoppas det hjälpte, lycka till!
Gäst 2010-01-24 20:35 ! Citera #
Jo du ska säga om du gör fel, du kan berätta varför det hände och att du inte borde gjort det så att dom vet att du vet att det var fel!

jag fick kolla vindrutetorkarna på utsidan(???) hade aldrig gjort det förut och se skulle jag kolla däcken vilket jag heller nt kunde så bra, kände mest på mönsterdjupet men tydligen ska man skaka och känna så däcken verkligen sitter där sen började jag med att följa anvisningar mot stan, sedan ut på motorvägen, in i stan igen, in på småvägar, högerregeln, backa runt hörn, parkera, rondeller, landsväg osv. det gick jätte bra och jag klarade på första:D
Gäst 2010-01-28 16:37 ! Citera #
Tack!! Berätta gärna mer, vill suga upp all info som går! :P
Gäst 2012-04-10 11:41 ! Citera #
Tjena jag gjorde precis min
Uppkörning och det första jag fick göra var att köra mot utkanten av centrum och där råkade jag svänga vänster av misstag pga missförstånd mellan mig och handledaren men det var lugnt eftersom vi då fick vända i en cirkulationsplats och kördes sedan tillbaka och fortsatte med hans planerade runda. Var jag då fick svänga in mot centrum och sedan i på en parkering vart jag fick parkera efter det så fortsatte vi in och genom centrum därefter tog han in mig på små gator var jag fick baka in på en mindre gata och parkera, efter de så var det upp motorvägen körde tills nästa avfart var vi då var tillbakaryckning var vi började. Just innan vi körde iväg skulle jag kolla om handbromsen funkade var jag då tog tag i handbromsen och försökte dra den upp och ner och sedan på pekade handbromslampan på instrument brädan lyste och sedan sa han koll om styrservon funkar var jag då vred med ratten när vi stod still och kände att deckän rörde sig lätt åt det hållet jag vill. Han sa aldrig vad jag gjorde fel angående den där kontrollen med nöd och näppe.
inspektörn 2012-04-10 21:54 ! Citera #
Gäst!
Hur vet du att parkeringsbromsen fungerar bara för att en lampa lyser?
Startade du motorn när du kollade styrservon?
Queen 2012-04-23 19:29 ! Citera #
Detta fick jag göra och såhär fick jag köra ;) Tänkte ge er en vägbeskrivning av vägen jag fick åka *hihi*. Minns ganska mycket faktiskt. Körde upp i Göteborg/Hisingen.

Jag fick köra ut från parkeringsplatsen och sedan svänga höger i rondellen, mot Tuve. Sedan skulle jag fortsätta mot Tuve. . Sedan fick jag svänga höger, (mot lillhagen) För att sedan fortsätta mot E6. Efter högersvängen stötte vi på en bevakad järnvägskorsning, där man skulle svänga vänster ( eftersom skylten visade att E6 är till vänster). Väl över järnvägskorsningen och ut på den nya vägen fick jag fortsätta mot E6. Till slut när E6 svängde mot höger skulle jag ta vänster precis vid parkeringen uppe till vänster. Dvs. göra en vänster sväng i motlut och skymd skit. Sedan skulle jag parkera och därefter köra ut igen. Till vänster. Sedan nästa till höger. Väl till höger fick jag stanna vid första korsning och backa runt hörnet. Därefter fick jag köra rakt fram, genom ett villa-område. Kom fram till en T-korsning och fick svänga vänster. Och fortsätta på den vägen tills vi stötte på en uppförsbacke. Där skulle jag stanna vid vägkanten och starta i backen. Sedan upp till höger. Där skulle jag följa E6 igen. Fram till att E6 går mot två olika riktningar. Då skulle jag följa E6 Malmö. Här säger jag: Se upp! Det är lite klurigt eftersom det körfältet man ligger i går in i körfältet till vänster och ditt eget körfält blir en bussfil. Nu var vi på väg in på motorvägen, med två acceleraionsfält efter varandra. Därefter mot 155, Öckerö, och sedan Säve. Mot Säve stötte jag på två cirkulationsplatser, varav en av dem hade två körfält med utsuddade vägmarkeringar. Här var en av orsakerna till att jag kuggade, att jag körde lite över på det andra körfältet. Parkera. Slut.

Och jag fick endast göra en säkerhetskontroll på däcken. Gick bra, men först gjorde jag bara på ett. Men kom i sista sekund på att jag kanske borde göra det på alla däck. Hahah :D
Gäst 2012-04-30 10:27 ! Citera #
Ett tips jag kan ge är att inte vara för försiktig när du kör. Kör inte för sakta på vägar, vänta inte för länge vid utfart på större väg. Ta för dig i trafiken, men inte så att det blir osäkert förstås.

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo