Start > Körkortsforum > Två körfält inför cirkulations…

Två körfält inför cirkulationsplats, var köra?

Gäst 2009-09-29 09:31 ! Citera #
Inför en stor cirkulationsplats finns det två körfält (ganska normalt givetvis), två körfält även genom cirkulationsplatsen, det bildas lång kö i det högra körfältet långt innan cirkulationsplatsen, men nästan ingen kö alls i det vänstra. En hel del bilar kör ändå i vänster körfält och kör på så sätt förbi oss i det högra. Jag vill svänga vänster i cirkulationsplatsen. Måste jag hålla mig i höger körfält eller är det ok att köra i vilket som? Vad säger egentligen reglerna om detta?
Gäst 2009-10-04 15:22 ! Citera #
Hej hej :)
Det är okej att ligga idet vänstra körfältet eftersom du ska svänga till vänster och man ska ju ligga i den fil som är lämpligast för sitt kommande väglag och i en cirkulationsplats med 2 körfält är det vänligast att man i det högra körfältet när man svänger direkt till höger eller rakt fram. Om du däremot ska svänga vänster i en cirkulationsplats ska du välja det vänstra körfältet eftersom du ska kör en längre sträcka. Men när du kommer till ”avfarten” som är rakt fram ska blinka och byta körfält till det högra för att sedan svänga av på den vägen du ska ut på

Lycka till ;)
Gäst 2010-02-17 18:35 ! Citera #
Jag ville bara tilläga att det kan vara god idé att använda det vänstra körfältet om man ska rakt fram och vet med sig att man ska svänga till vänster i nästa korsning eller cirkulation. Det kräver såklart att vägen bortom cirkulationen har två körfält!
Gäst 2010-03-08 13:41 ! Citera #
Även om man kör i vä körfält i cikulationen och ska fortsätta ut i vä körfält på vägen när man kör ut ur cirkulationsplatsen (se ovanstående inlägg) så måste man väl byta körfält i rondellen till HÖGER och sedan välja vänster körfält direkt på den nya vägen.
Gäst 2010-03-26 16:20 ! Citera #
Man ska hålla vänster körfält (närmast rondellen) om man ska ut vänster och samtidigt blinka vänster, sedan ska man när man ser refugen mellan körbanorna till avfarten innan byta till högerfilen och blinka (obs!) + kolla döda vinkeln och sedan ut i högerfilen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest