Hålla blicken så långt fram som möjligt
Hej, jag har då lite problem med att hålla blicken långt fram när jag kör.
Jag koncentrerar mig på att kolla långt fram och gör det ett tag, men sedan så tänker jag på något annat och kollar en bit framför fordonet igen... Har någon något bra tips om hur jag kan göra för att vänja mig med att hålla blicken långt fram?
MVH Dennis
Jag känner igen ditt problem. jag vill gärna titta nära bilen och hålla koll på linjer och vägkant, men har upptäckt att det faktiskt är lättare att hålla sig stabilt i filen om man fäster blicken längre fram, särskilt vid möte med andra bilar. det är också viktigt att titta långt fram när det är mörkt så att man inte blir bländad av mötande bilar.
det är bara att träna på det och försöka att tänka lite extra på blicken, så sitter det snart.
lycka till!
Det abslout viktigaste är att du håller blicken rörlig genom att kolla i back- och sidospeglarna regelbundet, var 15de sekund har jag för mig att jag hört. Att hålla blicken långt fram är något du helt enkelt får öva fram. Om du övningskör med dina föräldrar eller någon annan kan det vara ett bra tips att säga till dem att de ska påminna dig om att titta långt fram. På det sättet blir du uppmärksammad på det och riskerar inte att glömma!
Dennis, jag hade samma problem som dig innan. Men som Ellen sa så är det lättare att hålla bilen stabil om du håller blicken långt fram. För mig tog det några körningar för mig att lyckas. Men det kom automatiskt tillslut. Likaså om du sitter förnära ratten så kan det bli svårt att koppla därför flyttade min körskolelärare bak mig en bit och nu var det längesen jag fastnade med kopplingen.
Håller med några av dom föregående talarna. Om du tittar längre fram så kommer din kurs bli rakare, och om du har rörlig blick så kommer du se fler hinder innan det är försent. Håller du blicken nära bilen så kommer du inte hålla en rak kurs, och som det står ovan så kommer du även ha svårt att blända av i tid. Ett tips är att du tränar på att titta långt fram, samt i backspeglarna ofta, och ser hur det känns, börja på mindre vägar där det inte känns ”jobbigt”, för sedan övergå till större vägar när du börjar känna dig mer säker på det du gör.
Mvh David
Senaste foruminläggen
Rubrik