Hej! Jag tog körkortet för ett tag sen 13/1 -16. Kuggade min första den 9/12 -15 i Farsta och klarade på andra försöket. Så nu ska jag berätta vad jag gjorde fel o vad min upplevelse var, sen kan ni fråga mig olika frågor om ni undrar nåt
UPPKÖRNING 1, KUGGAD. 9/12 -15
---------------------------------------------------
Körde från Trafikverket. Han jag körde med var en väldigt väldigt stressig människa. Från början fick jag en dålig vibb av han. Suckade väldigt mycket under min körning. Fick kolla däcken. Hur fan ska jag improvisera ihop det, tänkte jag. Så jag drog i några muttrar o drog fingrarna på mönstren runt däcket. Efter det satte vi oss i bilen. Han gick igenom det han skulle kolla, sen var det bara o tuta o köra. Ut på gatan och köra mot vägen. Sväng höger här framme sa han. ” Tack och lov!” Tänkte jag då det leder rakt in i ett litet industri område med 50 väg o raka vägen fram. Hinner köra 50 meter innan en lastbilschaufför parkerat vid sidan av vägen o tycker det är en bra idé o hoppa ut när jag kommer. ”shit” tänkte jag. Saktade ner, men växlade inte ner. Höll avstånd i sidled o körde sakta förbi. Kommer ut på en liten större väg, o han säger ” Kör mot Stockholm” javisst, tänker jag. Ser skylten o tänker ” aha här är min fil ner på motorvägen” och kör över. ” Nu är du på fel sida av vägen” säger han, tar tag i ratten o styr över. Efter det hade jag ren panik. Fattade direkt att allt var kört. Vi kör runt lite, får parkera osv allt flyter på. Kommer dit o han säger att jag nog fattar att jag är kuggad. Kuggade på uppmärksamhet och självständig körning mot mål.
UPPKÖRNING 2, FARSTA. GODKÄND 13/1 -16
-----------------------------------------------------------
Kommer ut en super trevlig snubbe o presenterar sig. Väldigt trevlig drar mycket skämt. Direkt släpper min nervositet. Slipper säkerhetskontrollen, då min improvisation funkade . Hoppar in. Skippar o gå igenom punkterna, då jag redan hört dom förra gången. Vi tutar o kör. Kör gatan fram, sen säger han sväng vänster. Så typiskt står en minibuss där, och blockerar min sikt. Jag glider ut lite med nosen så jag ser. Ingen kommer, gasar på. Kommer upp mot en lite större väg. Sväng vänster säger han. Inga bilar kommer, så sagt o gjort jag svänger. Kör rakt fram. Och så kommer den där skylten igen. Där jag kuggade. Jag kollar noga var min sväng fil är o ser den. Kommer dit, svänger ner på motorvägen. ” Kör mot Bagarmossen” säger han. Åh nej tänker jag, då jag vet att det är världens minsta avfart inklämd mellan 2 bussfiler. Och vad tror ni händer då? KÖ. Kör av här, och kör rakt fram här säger han. Ser att det är en lång lång 50 vägs raksträcka. PRAISE THE LORD tänkte jag. Kör rakt fram på den i cirka 8 min tills jag är framme i Bagarmossen. Sväng höger här nere säger han, vid ett par rödljus. Svänger höger. Gående har grönt ljus men ingen gående där så kör vidare. Sväng höger här framme, säger han. Sagt och gjort, in i ett litet villa område. Nu ska du backa runt ett hörn säger han. ÅH NEJ tänker jag. Fullt med snö så man såg ingen trottoarkant. Backar runt hörnet o hamnar MITT I GATAN. Kör vidare säger han. Kör vidare, ut på vägen igen. 2 min senare, sväng höger. Sagt och gjort. GLÖMMER DÅ OCH KOLLA DÖDA VINKELN på en cykelväg. Dock så kollade han åt ett annat håll så han såg inte det. Kommer in dit. Då säger han, backa runt hörnet här. Sagt och gjort. Hamnar mot trottoaren så däcket skaver emot. Han säger inget. Vi kör till friends eller tele 2 arena eller vad det heter, uppe i Enskede. Där i rondellen ska jag svänga ner mot Nynäshamn. Kommer in växel 3, alldeles för hög växel. Bilen driver på som en Ferrari, jag blinkar ut, och då är det rött! Jag trycker hårt på bromsen så båda åker fram. Han är tyst. Kör ner på motorvägen. Lägger mig i mittenfilen, ” För snart blir höger filen en egen fil” tänker jag. Jovisst. Kör i mittenfilen i 7 km kanske, innan högerfilen blir en egen fil. Kommer tillbaka till Trafikverket. Parkerar. Jag är kuggad igen tänkte jag. Då säger han ” Jadu Mattias, jag har gjort en utvärdering av din körning o jag tycker den var godkänd” jah brister ut i ett ” Va?” O han babblar om att mitt körkort kommer om 5 dar bla bla bla men jag tänker på annat. Går in till körskol läraren och höjer handen i en seger gest.
Ja det var mina uppkörningar. Vid frågor så ställ dom nedanför. Lycka till!