Start > Körkortsforum > Uppkörning i snöväder.

Uppkörning i snöväder.

Anna 2016-03-09 16:07 ! Citera #
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken men det är som det låter.. Har uppkörning nästa vecka och ja, det är ganska mycket snö nu. Tänker att den kanske ligger kvar tills nästa vecka. Har kuggat en gång tidigare p.g.a nervositet, och det här är sista chansen annars får jag göra om teorin.. Snälla ge mig så mycket råd ni bara kan om placering och hur man tittar, hastighet i snöväder, hur man tänker i ett villaområde när det finns snö, allt ni kan komma på!
Gäst 2016-03-09 17:15 ! Citera #
Hejsan!
Om du redan har haft en uppkörning så borde du redan veta om hur du ska placera bilen och hur du ska köra i olika väder. För dom saker du frågar efter får man lära sig under sin körkortsutbildning. Så frågan är ju om du verkligen är redo för att köra upp ännu?
Gäst 2016-03-09 17:46 ! Citera #
Gäst 2016-03-09
Hejsan!
Om du redan har haft en uppkörning så borde du redan veta om hur du ska placera bilen och hur du ska köra i olika väder. För dom saker du frågar efter får man lära sig under sin körkortsutbildning. Så frågan är ju om du verkligen är redo för att köra upp ännu?
Det är jag, har kört 30 körlektioner och är uppbokad via körskolan. Men jag ville ha tips, vilket ett körkortsteorin är till för. Men tack för bra svar på min fråga!
Anna 2016-03-09 17:48 ! Citera #
Gäst 2016-03-09
Det är jag, har kört 30 körlektioner och är uppbokad via körskolan. Men jag ville ha tips, vilket ett körkortsteorin är till för. Men tack för bra svar på min fråga!
*körkortsforumet är till för*
Gäst 2016-03-10 11:15 ! Citera #
Se det som positivt att det är snöigt ute. Du har ännu större anledning att köra långsamt, vilket är både berättigat och nödvändigt. Följaktligen kommer du också hinna se mer och lättare kunna ta beslut. Att köra upp på vintern är alltså inte alls så tokigt. :)
Gäst 2016-03-11 22:30 ! Citera #
Som ovanstående skrev. Det är en fördel att köra upp på vintern. Du tvingas ha en lägre hastighet, o därmed hinner du se dig för ordentligt, o hinner se alla hinder, fotgångare mm.

Jag körde upp i november, o han tyckte jag var lite seg ut på motorvägen, men han godkände mig, eftersom det var halt ute. (Och jo, det var hans enda anmärkning på mig. Allt annat var godkänt). Med andra ord klarade jag mig, tack vare vinterväglag.

Så det finns massa fördelar.

Det tips jag har är väl i princip att ta det lugnt. Så du hinner med allt du ska göra.

Sen vet jag väl inte om man ska titta på några andra sätt bara för att det är snö. Tänk mer på avståndet.

Kan ju finnas höga snödrivor i korsningar, men jag förutsätter att du redan vet hur du bör agera där. :D
Gäst 2016-03-12 09:58 ! Citera #
Årstiden har väl ingen inverkan på om man klarar sin uppkörningen eller inte :)
Kan man köra bil så ska man klara sin uppkörning oavsett om det är vår/sommar/höst eller vinter...
Hålla på som ni gör är ju bara löjligt..
Gäst 2016-03-12 14:32 ! Citera #
Gäst 2016-03-12
Kan man köra bil så ska man klara sin uppkörning oavsett om det är vår/sommar/höst eller vinter...
Nej. givetvis är inte årstiden avgörande! Undrar bara vad som är löjligt i att man ger tips?? Kan garantera dig att jag kan köra i samtliga väglag. Det jag menade med påfarten, var att hade det varit sommar, hade han kanske inte förbisett att jag tydligen var för seg (med ytterst liten marginal, svårt att förklara för nån som inte var med). För han sa att han struntade i det, med tanke på halkan. Domen hade kanske låtit annorlunda om det varit sommar, eftersom det inte är lika stor risk för halka. (Men jo, halkrisk finns också, för att vara extra tydlig, som man tydligen behöver vara på detta forum).
Gäst 2016-03-12 22:58 ! Citera #
Gäst 2016-03-12
Kommentarer som dina är så onödiga. Trådstartaren fick bra tips, sånt man brukar vilja ha på det här forumet. Det hjälper aldrig nån att klara uppkörningen genom en kommentar som din.
Yajirou 2016-03-13 00:47 ! Citera #
Gäst 2016-03-12
Kommentarer som dina är så onödiga. Trådstartaren fick bra tips, sånt man brukar vilja ha på det här forumet. Det hjälper aldrig nån att klara uppkörningen genom en kommentar som din.
Nja, man ska egentligen kunna köra upp i vilket väderlek som helst. Då man ändå kan inte se vad det är för väder förräns dagen innan i princip.

Jag körde upp i snöoväder. Skyltar som vad blockerade med snö så man såg inte hastigheten med mera. Då får man bara ta och gissa sig framåt. Dvs, kolla hur andra kör, jag jämförde min hastighet med personerna som körde mot mig samt halvstannade vid varje korsning för att kolla efter bilar med mera. Dessa gäller oftast i ställen man aldrig kört i förut. Klarade det utan problem.

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest