Start > Körkortsforum > Första bil för nybliven förare

Första bil för nybliven förare

Maria 2016-03-05 17:39 ! Citera #
Hej!

Jag funderar på att köpa en bil, helst begagnad . Har ni tips på små bilar som är funkar bra som första bil, kostar inte så mycket och drar inte så mycket bränsle?
MrMoneyMan 2016-03-05 20:32 ! Citera #
Kan rekommendera gamla Volvo bilar. Dom är faktiskt bra. Tyvärr dricker dom mycket men försök googla fram bensinsnåla gamla bilar! :). Lycka till!!!
Yajirou 2016-03-05 22:39 ! Citera #
Maria 2016-03-05
Hej!

Jag funderar på att köpa en bil, helst begagnad . Har ni tips på små bilar som är funkar bra som första bil, kostar inte så mycket och drar inte så mycket bränsle?
Hej Maria.

Kan rekommendera Mitsubishi som första bil. Relativt billiga bilar de äldre versionerna som Space Star t.ex. om du inte nu vill ha en ”snygg” bil.
Annars har vi Renault eller Honda som har några bra snåla begagnade bilar lite överallt.
Jag köpte en Mitsubishi Lance Cyo från 2011. Dock inte en äldre bil och ganska dyr men hade pengarna då. Dock är den bensinsnål beroende på hur du kör.
Besök bilåterförsäljare och kolla vad de har att erbjuda. Hittar du en bil som du tycker är snygg och fin, kolla sedan med andra för att se om du hittar billigare. Dock ska man kolla på miltalen och skick. Oftast är det miltalen som anger priset hos återförsäljare. De måste också tjäna pengar. Risken att köpa från Blocket däremot är att saker och ting inte stämmer med vad som lovas.

Lycka till med köpet.
Maria 2016-03-05 22:44 ! Citera #
Nu var hon ju ute efter småbilar och inte gammal skruttig Volvo :)
Det jag kan rekommendera är en Nissan Micra, väldigt tillförlitliga bilar, drar lite bränsle, kostar lite i skatt och försäkring samt är väldigt lätt körda.. Så det är en bil jag verkligen rekommenderar. Hade själv en Micra som första bil, och var aldrig nått problem med den :)

Andra småbilar som jag inte vet så mycket om är Renault Clio, VW Golf
Hellas 2016-03-06 13:11 ! Citera #
Har köpt en golf 1.6 fsi ja som jag ska ha nu när jag tagit körkortet. Jätte lätt körd, drar nästan ingenting , 6 växlad ...
Bensin . Gubben tankar den 500 å då kör vi i 1 v å nån dag å då åker vi ganska mycket då vi bor på landet och har ett par mil till jobbet. Ligger på ca 32 tusen . Kolla blocket . Årsmodell jag har är -04 . Min hade gått 11,200 mil när ja köpte den . Å har haft den sen före jul .
Lycka till med bilköp
Gäst 2016-03-06 15:56 ! Citera #
Har en opel Astra -98:a. Klarar mig på 860 kr i bensin/månad. Då går bilen 4-6 mil, så gott som varje dag.

Försäkring mm är skapligt billigt, på grund av åldern.

Så opel går också bra, om man nu nöjer sig med en bil som går,men kanske inte alltid är så mycket för världen.
Maria 2016-03-06 21:47 ! Citera #
Gäst 2016-03-06
Har en opel Astra -98:a. Klarar mig på 860 kr i bensin/månad. Då går bilen 4-6 mil, så gott som varje dag.

Försäkring mm är skapligt billigt, på grund av åldern.

Så opel går också bra, om man nu nöjer sig med en bil som går,men kanske inte alltid är så mycket för världen.
Det låter mycket med 860 kr/månad i bensin :O
När jag hade min lilla Micra från -00 så tankade jag för 550 kr/månad och då körde jag 5 mil om dagen..
Försäkringen låg på 960 kr

Men håller med om att Opel är en hygglig bil om man bara vill ta sig mellan A och B :)
Maria 2016-03-06 22:06 ! Citera #
Tack för era tips :) jag ska nog åka till en återförsäljare och provköra lite :)
Gäst 2016-03-07 08:32 ! Citera #
Maria 2016-03-06
Det låter mycket med 860 kr/månad i bensin :O
När jag hade min lilla Micra från -00 så tankade jag för 550 kr/månad och då körde jag 5 mil om dagen..
Försäkringen låg på 960 kr

Men håller med om att Opel är en hygglig bil om man bara vill ta sig mellan A och B :)
Jo. Det kanske är mycket. Men funkar iallafall för mig. Men somsagt. Om man tex går i gymnasiet och har studiebidrag, är det ju fett mycket pengar :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 22:17
8
I dag 15:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov