Passera heldragen linje
Hej,
Räknas en buss, som står vid en busshållplats, och som inte blinkar ut, som ett hinder vilket gör det ok att korsa heldragen linje?
/Ande
Om du ska passera en buss så brukar den ju stå inne på en parkeringsficka, så du borde ju kunna passera den utan att behöver överskrida den heldragna linjen..
Finns det ingen parkeringsficka och bussen står ute i körfältet så får du passera om det kan göras utan någon trafikfara..
Det verkar ju korrekt. I detta fallet stod bussen i körfältet med cirka 0,5 meter marginal kvar till heldragen linje. Blev ståendes en liten stund då det var några som skulle på bussen.
/Ande
Om hastigheten är högst 50, har jag som dilemma att alltid stanna för bussen ändå. Vanligtvis har jag inte bråttom, och det brukar inte ta så lång tid för bussen att släppa av/på folk. Men givetvis beror det på situationen. Står den i en ficka, kör jag förbi, om det kan ske utan hinder. Men står den i fickan och blinkar ut, stannar jag,om det inte krävs en tvärnit.
Ja jag tänkte att det är väl onödigt att korsa en heldragen linje för att komma förbi en buss som ändå ska åka snart. Riskera att köra på nån framför bussen som tänker ”här är ju heldraget” där kommer igen kör över.
Men busshållplatsen låg nära en korsning och det kunde blivit kö bakom ut i korsningen. Så jag förstår helt klart varför man får kör förbi.
Bästa hade ju varit att köra förbi långsamt och hålla koll framför bussen bara.
Det var en nyttig situation iaf:-)
Ja det är väl klart att du ska köra förbi bussen långsamt, bara för att det är 50 km/h så behöver man inte hålla 50
Om du ser att bussen blinkar ut, så ska du lämna bussen företräde, men ser du att det går på folk så kan du passera i låg fart..
Senaste foruminläggen
Rubrik