Start > Körkortsforum > Fråga mig om uppkörning!

Fråga mig om uppkörning!

Jimmy 2016-02-22 21:52 ! Citera #
Hej alla!

Jag vill börja med att säga att jag inte är något proffs eller liknande överhuvudtaget, jag tog ganska nyligen körkort (2/2-16, ingen körning privat, 36 lektioner under tre månader hos bilskolan, satte både teori och uppkörning på första försöket på Hisingen i Göteborg) och jag har läst igenom forumen med jämna mellanrum och vill gärna hjälpa andra så gott jag kan!

Skriv gärna om ni har frågor eller bara vill att jag delar med mig av mina egna erfarenhetrer. :)
Gäst 2016-02-22 22:35 ! Citera #
Vad de kostade 36 lexonor?
Micke 2016-02-22 22:51 ! Citera #
Tog du hela 36 lektioner? Det kan inte ha varit billigt..
Själv tog jag körkort för snart 1 år sedan efter endast 18 körlektioner, körde också bara via körskola.
Satte bägge proven på första försöket
Svarar gärna också på frågor :)
Gäst 2016-02-23 08:22 ! Citera #
Tog 12 lektioner på körskola, prov bokades efter 8, så var egentligen klar då. Men av olika anledningar ville jag ha fler lektioner. Jag körde också en del privat.

Klarade bägge proven på första försöket i Karlstad.
Lol 2016-02-23 12:20 ! Citera #
Här verkar det mest skrytas & inte frågas så mycket ;) har uppkörning om en timme så kommer inte på någon direkt fråga, återkomma senare beroende på :) grattis!
gäst 2016-02-23 18:09 ! Citera #
Gjorde du några småfel isåfall vad? har min uppkörning imorn kan du ge tips!:)
Jimmy 2016-02-24 09:00 ! Citera #
Jo det blev en del lektioner! Hade lite svårt med statskörningen men nu i efterhand när man tänker på kostnaden så har det varit värt. 36 lektioner plus billån vid uppkörning, riskettan + tvåan, teorikvällar, böcker och onlinetester gick på sammanlagt ca 18,000. Sen alla kostnader för förarprov o liknande hamnar vi nog närmare 20,000 skulle jag tro.

Småfel jag gjorde var att jag kände att jag tappa mitt mål men det visade sig att jag låg rätt ändå. Följde skyltar men srn kom det inga på ett tag och då blev jag orolig. Sa helt enkelt att jag är osäker nu men hade nog lite tur då inspektören sa att vi låg rätt.

Planeringen va inte hundra procent. Står du exempelvis vid ett rödljus så kan man alltid kolla skyltar om det är en korsning exempelvis.

Gick ner på ettan när det va kass sikt i ett villaområde enligt mig men inspektören sa att det va inget fel men det blev lite löjligt. Kolla genom buskar o liknande så långt innan de går.

Generella tips, titta i alla speglar ofta, lär dig säkerhetskontrollen så du kan den helt, gärna någon vecka innan och repetera så det hinner sjunka in. Va lite stressad, prata med inspektören och försök hitta nåt gemensamt intresse kanske, det hjälper när man har nåt att prata om! Sov och ät ordentligt och sist men inte minst - kör klokt! :)
J 2016-03-02 20:54 ! Citera #
Hej. Ska boka uppkörningen 11/3.
Jag vet mina svagheter och ska träna så mycket jag kan nu i dagarna.
MEN är så rädd för inre & yttre säkerhetskontroll. Jag har kollat massa länkar och youtube videos
men jag får ändå inte grepp om exakt vad det är jag ska göra.
Tänk om man glömmer kontrollera handbromsen/tuta eller whatever.
Känns ganska värdelöst att kugga på det menar jag.

Är det en Volvo V60 man kör?
Vart i Hisingen körde du?
Gäst 2016-03-02 22:03 ! Citera #
Jimmy 2016-02-24
Jo det blev en del lektioner! Hade lite svårt med statskörningen men nu i efterhand när man tänker på kostnaden så har det varit värt. 36 lektioner plus billån vid uppkörning, riskettan + tvåan, teorikvällar, böcker och onlinetester gick på sammanlagt ca 18,000. Sen alla kostnader för förarprov o liknande hamnar vi nog närmare 20,000 skulle jag tro.

Småfel jag gjorde var att jag kände att jag tappa mitt mål men det visade sig att jag låg rätt ändå. Följde skyltar men srn kom det inga på ett tag och då blev jag orolig. Sa helt enkelt att jag är osäker nu men hade nog lite tur då inspektören sa att vi låg rätt.

Planeringen va inte hundra procent. Står du exempelvis vid ett rödljus så kan man alltid kolla skyltar om det är en korsning exempelvis.

Gick ner på ettan när det va kass sikt i ett villaområde enligt mig men inspektören sa att det va inget fel men det blev lite löjligt. Kolla genom buskar o liknande så långt innan de går.

Generella tips, titta i alla speglar ofta, lär dig säkerhetskontrollen så du kan den helt, gärna någon vecka innan och repetera så det hinner sjunka in. Va lite stressad, prata med inspektören och försök hitta nåt gemensamt intresse kanske, det hjälper när man har nåt att prata om! Sov och ät ordentligt och sist men inte minst - kör klokt! :)
Bara ett tillägg. Man kan ha ettans växel i korsningar, om sikten är riktigt dålig. Men det kanske du redan vet, men det var otydligt? ;)
Gäst 2016-03-02 22:28 ! Citera #
J 2016-03-02
Hej. Ska boka uppkörningen 11/3.
Jag vet mina svagheter och ska träna så mycket jag kan nu i dagarna.
MEN är så rädd för inre & yttre säkerhetskontroll. Jag har kollat massa länkar och youtube videos
men jag får ändå inte grepp om exakt vad det är jag ska göra.
Tänk om man glömmer kontrollera handbromsen/tuta eller whatever.
Känns ganska värdelöst att kugga på det menar jag.

Är det en Volvo V60 man kör?
Vart i Hisingen körde du?
Du behöver ju inte göra allt på en säkerhetskontroll :)
Inspektören kommer be dig göra 2-3 saker som max, men det är ju bra om du har pluggat in HUR du ska göra så att du kan visa honom/henne att du vet vad det innebär :D

Jag själv fick bara kolla belysningen på bilen, blinkers, regplåts ljus, hel och halvljus, dimljus och bromsljus :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor