Start > Körkortsforum > Rädd från körning i motorväg

Rädd från körning i motorväg

Gäst 2016-02-22 20:03 ! Citera #
Hej ja som det står i rubriken är rädd att köra på motorväg tycker att det är läskigt med hög fart.. jag har haft körkort i en månad nu och har endast kört en gång på motorvägen och var inte ensam då. Är det bara jag som känner så, ni andra har ni känt likadant? Och i så fall vad gjorde ni för att övervinna rädslan? Jag är rädd för att göra fel eller tappar kontrollen över mig själv medan jag kör på motorvägen.
Gäst 2016-02-22 21:43 ! Citera #
Jag var också väldigt skraj första gångerna jag kom ut på motorvägen men ny tycker jag det är bland det skönaste att köra på (med cruise och lite trafik :lol: ).

Vad jag gjorde va att utsätta mig själv för att köra på motorvägen, det är nog det enda och bästa sättet att övervinna rädslan. Man behöver inte tänka på mycket mer än att inte hålla sig i omkörningsfilen om man inte tänker köra om, håll avstånd till framförvarande och titta i backspegel och sidospeglar med jämna mellanrum. Va intresserad för vad som händer runt omkring dig! Lite stress tror jag är bra, då är man mer alert. Sist men inte minst håll dig såklart i din fil. :)

Lycka till!
Gäst 2016-02-23 08:27 ! Citera #
Kände lite som du. Hade dock kört en del gånger på motorväg innan. Men var lite nervöst de första gångerna.

Det enda tipset jag har, och som egentligen är den enda medicinen. Kör massa på motorvägen!!! Ju mindre du kör motorväg, desto räddare blir du. Så ut o kör motorväg allt vad du kan!

Jag kör numera motorväg nästan dagligen, för att det är den enklaste vägen till jobb o andra ärenden jag har. Och nu kör jag där utan problem.

Istället är jag nervös för trafikljus och motlut, då jag får massa motorstopp. Men samma där. Jag kör trafikljus och motlut allt vad jag kan, för att komma över den tröskeln också.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo