Dagens största lögn har härmed kommit till denna sida!!!!
Varför skulle inspektören visa dig hur du ska göra vissa saker? Han ber dig däremot att utföra vissa saker när det kommer till säkerhetskontroll!!
Och varför ska man leka att man är intresserad? Gjorde du det så är det inte det minsta redo för körkort ännu.
Och du kommer få problem den dagen det blir nått fel på bilen, hoppas du då står mitt ute i ödemarken inte vet hur man ska fylla på vissa vätskor eller byta däck...
Lyssna inte på detta tips!
Inspektören kan i vissa fall visa vart tex ett reglage inuti bilen sitter, men utgå inte från det.
Ber han dig tex kolla något i motorhuven, ska du själv kunna lista ut vart det är.
Så nej, inspektören visar inte vart saker sitter, förutom i vissa fall. Tex att det är en ny bil för dig. Men sånna saker som kan visas, är tex hur man öppnar motorhuven. Aldrig förklaringar på moment, som tex hur man kollar däcken. Det han kan visa, är om du tex får anvisningen att justera stolen, kan han visa vart reglaget sitter, om du inte vet. Men du måste visa att du teoretiskt vet hur man ska göra. Alltså flytta stolen så den blir bra.
Men lita inte på det, utan öva in det själv. För han kommer inte demostrera någonting!!! Du ska kunna vara självständig, på allt, om du är redo för körkort.
Säkerhetskontrollen var jag också lite nervös för, men det är det lättaste under hela uppkörningen. Jag behövde bara kolla däcken. O då berättade jag lite om däcken. Tex mönsterdjup på vintern, eftersom det var vinterväglag.
Öva på säkerhetskontrollen mycket hemma.
Angående backa runt hörn, så är det bara att öva, öva och öva. Och man får rätta till lite grann. Så det behöver inte vara perfekt.
Inspektören gör en helhetsbedömning. Med andra ord, behöver inte ett misstag kugga dig. Det kan inspektören ha överseende med, om övriga körningen är okej.
Men gör du något farligt/olagligt blir du kuggad direkt.
Men ska jag vara helt ärlig, så tycker jag att uppkörningen låter mer än vad det är. Var faktiskt mer nervös på körlektionerna. För en uppkörning känns som en körlektion, fast du har en annan bredvid.
Tänk att det är ett vanligt övningskörningstillfälle, men du har fått en vikarie.