Start > Körkortsforum > Uppkörning på fredag

Uppkörning på fredag

Ems 2016-01-31 12:21 ! Citera #
Vill först bara tacka för att ni all på denna sidan delar med er & kommer med så bra tips!
Har uppkörning på fredag och jag tycker min körning förbättrats markant de senaste veckorna. Två saker är jag dock orolig lite xtra för. säkerhetskontrollen. Kommer hyra bil och tänk så hittar jag inte allt :-/
Sedan backning runt hörn. Har övat lite på detta men jag kommer liksom antingen för nära eller för långt bort från kanten. Kommer öva mer på detta men är rädd att jag inte kommer klara det momentet. Några tips? :|
Dave 2016-01-31 12:43 ! Citera #
Tänker själv köra upp snart och är själv nervös angående säkerhetskontrollen, visst kan man det mesta men som sagt alla bilar ser likadana ut.

Kan dock ge dig ett tips angående backning över lag, och det är att ta det riktigt lugnt kör väldigt sakta och kolla vinklarna, samt speglarna (men fastna inte i sidospeglarna då kan du missa ett barn som springer ut på vägen bakom bilen)
Dave 2016-01-31 12:43 ! Citera #
Ser inte likadana ut*
A 2016-01-31 12:47 ! Citera #
Va inte orolig, jag gjorde min uppkörning i fredags och jag gjode backning i en parkering det gick fan inte så bra men jag hade tid och rättade till bilen så min tips är att du ska ej vara stressad ta det lungt även om du backar fel du kan ändå rätta till bilen sen backa och lixom ta din tid.

angående säkerhets kontrollen,,, han kommer visa dig allt innan du kör och han kommer säga till vad han vill at du ska göra, jag behövde inte gå ut och typ titta på däck osv jag satt bara i bilen och lekte att jag var intresserad av bilen och tittade runt kände på alla knappar rättade till speglarna osv såååå min tips är att du ska skådespela,, de vill se att du är intresserad av bilen och leka att du måste vara säker på allt innan du säger till han att du är redo.

självklart första minuterna är man lite nervös men efter det kommer gå sjukt bra va inte stressad och undvik hårda inbromsingar!!!

lycka till
Gäst 2016-01-31 14:46 ! Citera #
A 2016-01-31
Va inte orolig, jag gjorde min uppkörning i fredags och jag gjode backning i en parkering det gick fan inte så bra men jag hade tid och rättade till bilen så min tips är att du ska ej vara stressad ta det lungt även om du backar fel du kan ändå rätta till bilen sen backa och lixom ta din tid.

angående säkerhets kontrollen,,, han kommer visa dig allt innan du kör och han kommer säga till vad han vill at du ska göra, jag behövde inte gå ut och typ titta på däck osv jag satt bara i bilen och lekte att jag var intresserad av bilen och tittade runt kände på alla knappar rättade till speglarna osv såååå min tips är att du ska skådespela,, de vill se att du är intresserad av bilen och leka att du måste vara säker på allt innan du säger till han att du är redo.

självklart första minuterna är man lite nervös men efter det kommer gå sjukt bra va inte stressad och undvik hårda inbromsingar!!!

lycka till
Dagens största lögn har härmed kommit till denna sida!!!!

Varför skulle inspektören visa dig hur du ska göra vissa saker? Han ber dig däremot att utföra vissa saker när det kommer till säkerhetskontroll!!
Och varför ska man leka att man är intresserad? Gjorde du det så är det inte det minsta redo för körkort ännu.
Och du kommer få problem den dagen det blir nått fel på bilen, hoppas du då står mitt ute i ödemarken inte vet hur man ska fylla på vissa vätskor eller byta däck...
Gäst 2016-01-31 19:13 ! Citera #
Gäst 2016-01-31
Dagens största lögn har härmed kommit till denna sida!!!!

Varför skulle inspektören visa dig hur du ska göra vissa saker? Han ber dig däremot att utföra vissa saker när det kommer till säkerhetskontroll!!
Och varför ska man leka att man är intresserad? Gjorde du det så är det inte det minsta redo för körkort ännu.
Och du kommer få problem den dagen det blir nått fel på bilen, hoppas du då står mitt ute i ödemarken inte vet hur man ska fylla på vissa vätskor eller byta däck...
Lyssna inte på detta tips!

Inspektören kan i vissa fall visa vart tex ett reglage inuti bilen sitter, men utgå inte från det.

Ber han dig tex kolla något i motorhuven, ska du själv kunna lista ut vart det är.

Så nej, inspektören visar inte vart saker sitter, förutom i vissa fall. Tex att det är en ny bil för dig. Men sånna saker som kan visas, är tex hur man öppnar motorhuven. Aldrig förklaringar på moment, som tex hur man kollar däcken. Det han kan visa, är om du tex får anvisningen att justera stolen, kan han visa vart reglaget sitter, om du inte vet. Men du måste visa att du teoretiskt vet hur man ska göra. Alltså flytta stolen så den blir bra.

Men lita inte på det, utan öva in det själv. För han kommer inte demostrera någonting!!! Du ska kunna vara självständig, på allt, om du är redo för körkort.

Säkerhetskontrollen var jag också lite nervös för, men det är det lättaste under hela uppkörningen. Jag behövde bara kolla däcken. O då berättade jag lite om däcken. Tex mönsterdjup på vintern, eftersom det var vinterväglag.

Öva på säkerhetskontrollen mycket hemma.

Angående backa runt hörn, så är det bara att öva, öva och öva. Och man får rätta till lite grann. Så det behöver inte vara perfekt.

Inspektören gör en helhetsbedömning. Med andra ord, behöver inte ett misstag kugga dig. Det kan inspektören ha överseende med, om övriga körningen är okej.

Men gör du något farligt/olagligt blir du kuggad direkt.

Men ska jag vara helt ärlig, så tycker jag att uppkörningen låter mer än vad det är. Var faktiskt mer nervös på körlektionerna. För en uppkörning känns som en körlektion, fast du har en annan bredvid.

Tänk att det är ett vanligt övningskörningstillfälle, men du har fått en vikarie.
Ems 2016-02-01 12:19 ! Citera #
A 2016-01-31

lycka till
Under huven har jag väl litekoll(olja, vatten osv) även däck. Belysningen är jag lite orolig för, främst dimljus. Men jag har googlat billen(Volvo s60 ) och hoppas att det inte gör något att jag testar mig fram :p ska verkligen öva parkering och backning. Gjorde det i mörker igår och backade in i en lyktstolpe :o haha...
Ems 2016-02-01 12:21 ! Citera #
Dave 2016-01-31
Tänker själv köra upp snart och är själv nervös angående säkerhetskontrollen, visst kan man det mesta men som sagt alla bilar ser likadana ut.

Kan dock ge dig ett tips angående backning över lag, och det är att ta det riktigt lugnt kör väldigt sakta och kolla vinklarna, samt speglarna (men fastna inte i sidospeglarna då kan du missa ett barn som springer ut på vägen bakom bilen)
Brukar backa väldig låångsamt & ska försöka inte stressa på uppkörningen utan ta tid på mig. Är bara rädd att inspektören ska tycka det tar för lång tid :/
Jossan88 2016-02-01 14:55 ! Citera #
Ems 2016-02-01
Brukar backa väldig låångsamt & ska försöka inte stressa på uppkörningen utan ta tid på mig. Är bara rädd att inspektören ska tycka det tar för lång tid :/
När du backar så kan du bara använda dig av krypfart, man behöver inte ha så hög fart :)
Se bara till att inte blockera för andra bilister så att du blir ett hinder :)
Ta god tid på dig, och vrid på kroppen så att du ser ut genom bakrutan så att du inte bara använder dig av speglarna.
Och när backningen är i gång så se till att blicken cirkulerar runt hela bilen då och då så att du inte bara tittar bakåt, för du måste samtidigt veta vad som sker framför och på sidorna av bilen :)

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor