Jag hade min första uppkörning idag i Uppsala och blev kuggad. Jag var sjukt nervös innan. Hade inte kunnat sova kvällen innan eftersom hjärtat pumpade och dunkade på så fort av nervositet. Låg och vred och vände på mig i en evighet kändes det som innan jag till slut lyckades somna, mycket senare än jag hade tänkt. Vaknade med ett ryck vid halv 8 på morgonen ( tänkte gå upp 9) och trodde jag hade försovit mig. Kunde inte heller somna om utan gick upp och gjorde mig i ordning osv. Mådde illa men tvingade i mig lite frukost. Jag kom till trafikskolan en kvart för tidigt och satt och väntade och blev ännu mer nervös. Jag och min lärare körde runt ett tag och det kändes helt okej även om jag fortfarande var nervös. Vi kom fram till Trafikverket och fick vänta ca en kvart innan jag blev uppropad. Trodde jag skulle dö så nervös var jag. Till slut kom en man ut som såg snäll ut! Han skämtade lite och jag blev mycket tryggare. Säkerhetskontrollen gick bra, fick kolla däck. Sedan körde vi iväg och all nervositet var som bortblåst. Kände mig lugn och klarade av de flesta situationerna perfekt enligt mig. Fick fickparkera, gick lite dåligt för jag råkade körs upp på kanten lite grann men det gjorde tydligen inget.
Resten av körningen tyckte jag gick skitbra. Var nästan 100 på att jag skulle bli godkänd. Men icke, jag parkerar utanför Trafikverket och så säger han direkt : ”Din körning är tyvärr inte godkänd”. Jag bara stirrar på honom helt chockad. Han förklarade varför och lite kommer jag ihåg men mycket hörde jag knappt för att jag inte fattade att jag blivit underkänd. Det jag kuggade på var:
1. Körfältsbyten. Förstod inte exakt vad han menade men något i stil med att jag saktade ner omedvetet när jag kollade speglar och döda vinkeln innan jag bytte körfält.
2. Detta förstår jag nu i efterhand var en betydande tabbe. I Uppsala finns en rondell, typ i Boländerna mellan Ikea och Ica Maxi Gnista. Iaf, jag kom på Kungsängsleden tror jag och skulle ta andra avfarten (rakt fram) mot E4 Sundsvall. Körde i höger körfält och körde ut. Trodde jag gjorde helt rätt men tydligen måste man ligga i vänster körfält om man skulle rakt fram. Snön täckte marken så missade väl det. Eller tänkte för mycket på vilket håll jag skulle till att jag missade körfältsangivelsen. Insåg det inte ens när jag gjorde det utan han sa det i slutet.
3. Placering. Även fast detta var något jag tänkte mycket på under hela körningen missade jag tydligen på detta. Han sa att jag körde i folks hjulspår i snön och därmed kanske ginade i kurvor? Blev så förvånad när han sa det eftersom jag trodde jag höll mig i mitt körfält hela vägen. Var nästan osäker på om det verkligen var klokt att på mindre landsväg göra det eftersom det kanske skulle vara halt.
Blev så himla besviken och chockad. Grät som ett barn hela vägen till trafikskolan. Självförtroendet är på botten just nu, vill inte ens köra bil längre... Fick en ny tid om två veckor allafall. Usch vill bara bli klar med den här skiten