Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroll

Säkerhetskontroll

Ma 2016-01-03 11:35 ! Citera #
Ljusen har ha gördålig koll på . Är nog de ja tycker är svårast . Huven fixar jag nog ... Kanske :)
Gäst 2016-01-03 18:29 ! Citera #
Är det hur man sätter på ljusen som du tycker är svårt, eller är det att se vilket ljus son lyser om man står utanför bilen?
Maria 2016-01-03 20:45 ! Citera #
Ma 2016-01-03
Ljusen har ha gördålig koll på . Är nog de ja tycker är svårast . Huven fixar jag nog ... Kanske :)
Kör du via en körskola så be din lärare testa dig på både utvändig och invändig säkerhetskontroll!
Kör du privat så ska din handledare kunna visa dig..

Det är jätteviktigt att kunna det när man kommer till en uppkörning.
Jag fick visa alla ljus på bilen, halvljus, helljus, parkeringsljus, skyltbelysning, dimljus, blinkers bak & fram samt varningsblinkers.

Jag hade en genomgång av just ljusen och alla vätskebehållare med min körlärare precis innan jag hade min uppkörning. Och utan den extra lektionen så hade jag nog inte klarat av säkerhetskontrollen ;)

Så är du osäker så våga fråga!
Ma 2016-01-03 22:53 ! Citera #
Gäst 2016-01-03
Är det hur man sätter på ljusen som du tycker är svårt, eller är det att se vilket ljus son lyser om man står utanför bilen?
Jag vet bog knappt vilka ljusen som är vilka haha. Jo men klart att ja vet men örmig osäker på vilken ordning jag ska ta de osv :) har gått igenom de men känns inte som att de fastnat . Ska köra en lektion innan provet men då vill ja ju köra liksom .
Ma 2016-01-03 22:54 ! Citera #
Känner mig osäker ska de stå ;)
Gäst 2016-01-04 09:58 ! Citera #
Jo. Jag ville också köra på lektionen innan.

Men sen stannade vi på en parkering en bit bort från Trafikverket ca 5-10 min innan, och gick igenom säkerhetskontrollen lite snabbt. Jag hann köra mycket ändå innan tyckte jag.

Så jag skulle faktiskt rekommendera att du säger till körläraren/handledaren att du vill göra en sista snabbrepetition.

Sen var det så att jag körde med körskolan, och det var läraren själv som sa att vi skulle göra en säkerhetskontroll precis innan. Sen var det läraren som körde tillbaka till skolan efter provet trots att jag var godkänd. Så var faktiskt ganska lite jag fick bestämma då.

Men jag tyckte det bara var nice att slippa behöva ta massa initiativ strax innan. Och sen var det skönt att läraren körde tillbaka, för var i chock precis då.

Kör du med körskolan så har lärarna varit med på åtskilliga körprov, och de har ju faktiskt själva gått igenom en uppkörning, så de vet ju mer än en själv vad det handlar om.

Men ta upp att du ändå är osäker på säkerhetskontrollen. Ni kanske kan gå igenom den teoretiskt under tiden ni värmer upp?

Hursomhelst rekommenderar jag faktiskt att offra 5-10 minuters körning för att gå igenom säkerhetskontrollen.

Och jag kan nog ärligt säga att jag tyckte det var bättre att göra en säkerhetskontroll i väntan på provet än att åka tidigare till Trafikverket och bara sitta av tiden där.
Gäst 2016-01-04 10:02 ! Citera #
Gäst 2016-01-04
Jo. Jag ville också köra på lektionen innan.

Men sen stannade vi på en parkering en bit bort från Trafikverket ca 5-10 min innan, och gick igenom säkerhetskontrollen lite snabbt. Jag hann köra mycket ändå innan tyckte jag.

Så jag skulle faktiskt rekommendera att du säger till körläraren/handledaren att du vill göra en sista snabbrepetition.

Sen var det så att jag körde med körskolan, och det var läraren själv som sa att vi skulle göra en säkerhetskontroll precis innan. Sen var det läraren som körde tillbaka till skolan efter provet trots att jag var godkänd. Så var faktiskt ganska lite jag fick bestämma då.

Men jag tyckte det bara var nice att slippa behöva ta massa initiativ strax innan. Och sen var det skönt att läraren körde tillbaka, för var i chock precis då.

Kör du med körskolan så har lärarna varit med på åtskilliga körprov, och de har ju faktiskt själva gått igenom en uppkörning, så de vet ju mer än en själv vad det handlar om.

Men ta upp att du ändå är osäker på säkerhetskontrollen. Ni kanske kan gå igenom den teoretiskt under tiden ni värmer upp?

Hursomhelst rekommenderar jag faktiskt att offra 5-10 minuters körning för att gå igenom säkerhetskontrollen.

Och jag kan nog ärligt säga att jag tyckte det var bättre att göra en säkerhetskontroll i väntan på provet än att åka tidigare till Trafikverket och bara sitta av tiden där.
Jag tyckte också säkerhetskontrollen skulle vara det svåraste, men sen när vi gjorde som jag skrev ovan, var jag mer säker.

Sen när provet väl var igång fick jag kontrollera däcken, och det är ju det enklaste. Men det är hursomhelst inte så komplicerat med säkerhetskontrollen som man tror.

Inspektören stod en bit bort, och vet helt ärligt inte om han brydde sig när jag hade min föreläsning om däcken haha. :)
Z 2016-01-07 11:05 ! Citera #
Jag behövde inte göra någon säkerhetskontroll på någon av mina 4 uppkörningar!

Behövde bara ställa in speglar och stol, obviously. Men inget mer än så! :)
Gäst 2016-01-07 13:34 ! Citera #
Z 2016-01-07
Jag behövde inte göra någon säkerhetskontroll på någon av mina 4 uppkörningar!

Behövde bara ställa in speglar och stol, obviously. Men inget mer än så! :)
Eller hur!

Det ingår alltid en säkerhetskontroll..
Så antingen vet du inte hur den går till och gjorde den ändå :)
Eller så försöker du bara spela allan :)
Vart gjorde du uppkörningen?
Vad hette din trafikinspektör? (provförrättare)
Gäst 2016-01-07 13:40 ! Citera #
Gäst 2016-01-07
Eller hur!

Det ingår alltid en säkerhetskontroll..
Så antingen vet du inte hur den går till och gjorde den ändå :)
Eller så försöker du bara spela allan :)
Vart gjorde du uppkörningen?
Vad hette din trafikinspektör? (provförrättare)
Som gäst skriver, så ingår säkerhetskontrollen. Den måste man göra för att kunna bli godkänd! Så antingen gjorde du den omedvetet, eller så spelar du pajas. För du kan inte ha haft 4 uppkörningar utan en enda säkerhetskontroll.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest