Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta - ge mig …

Uppkörning i Farsta - ge mig tips

Frazz 2015-12-18 12:14 ! Citera #
Hej,

Jag har uppkörning i Farsta i början av nästa vecka och vill gärna veta hur jag ska lägga upp min uppkörning. tex vilka är misstagen dem kan tänka sig se genom fingrarna på? tex mottorstopp . Eller måste en köra felfritt ? Finns det ställen som en kommer att köra på med väldigt dålig uppsikt som en ska vara extra noga o titta på när en kör? Måste manövreringen med växlingen vara super mjuk?

:)
Gäst 2015-12-18 12:44 ! Citera #
Frazz 2015-12-18
Hej,

Jag har uppkörning i Farsta i början av nästa vecka och vill gärna veta hur jag ska lägga upp min uppkörning. tex vilka är misstagen dem kan tänka sig se genom fingrarna på? tex mottorstopp . Eller måste en köra felfritt ? Finns det ställen som en kommer att köra på med väldigt dålig uppsikt som en ska vara extra noga o titta på när en kör? Måste manövreringen med växlingen vara super mjuk?

:)
Du kan klara dig om du får nått enstaka motorstopp, men sker gång på gång så visar det att du inte vet hur dragläget fungerar, och då kan du bli kuggad.
När det kommer till att köra felfritt så är det ingen som gör det, men samma sak, du kan klara dig om du gör nått som inte är trafikfarligt. Annars blir du kuggad.

Självklart kommer dom kolla på hur du kör och hur du hanterar bilen, det är deras jobb. Och deras jobb innehåller även att bedöma om deras åktur med dig har varit skön och dom känner att du har koll på allt. Manövreringen samt växlingen tillhör denna kategori. Så ja det måste sitta!
Frazz 2015-12-18 12:53 ! Citera #
För har bara kört med körskola men hade ett 7 månaders uppehåll. Och har hört från körskoleläraren att jag kör lite vingligt. Inte överdrivet men tex när jag växlar i hög hastighet. Hur känner ni andra att det känns att köra på motorväg? Tycker att det är lite läskigt och har inte gjort det mer än 2 gånger.. Finns det något där som jag i så fall måste tänka extra på?
Gäst 2015-12-18 13:22 ! Citera #
Frazz 2015-12-18
För har bara kört med körskola men hade ett 7 månaders uppehåll. Och har hört från körskoleläraren att jag kör lite vingligt. Inte överdrivet men tex när jag växlar i hög hastighet. Hur känner ni andra att det känns att köra på motorväg? Tycker att det är lite läskigt och har inte gjort det mer än 2 gånger.. Finns det något där som jag i så fall måste tänka extra på?
Det är ju inte bra om du kör vingligt i höga hastigheter, så det är nått du måste träna på.
Jag tycker att det var läskigt första gången att köra på motorväg, men min trafikskola hade 3 olika lektioner som innehöll motorvägskörning. Så efter den första lektionen så var det inga större problem.
Det du måste hålla koll på är hastigheten samt avståndet till andra bilar, ligger du för när bilen framför så kan du bli kuggad, och det är även förbjudet enligt lag att göra, fast de är det inte många som bryr sig om. Men försök att ha en bra lucka till bilen framför. Och framför allt så måste du hålla koll i alla speglar jätte ofta eftersom hastigheten är betydligt högre på en motorväg än vad det är på en landsväg. Ska du köra om så kom ihåg att inte glömma kolla i döda vinkeln!!
Gäst 2015-12-21 15:11 ! Citera #
Klarade teorin idag!! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor