Start > Körkortsforum > Lämplig hastighet vid risk för…

Lämplig hastighet vid risk för halka?

Gäst 2015-12-14 10:05 ! Citera #
Har körkort sedan 1 månad och nu börjar minusgraderna komma här i Skåne och halkan lurar. Visst kör jag försiktigt och tänker på avstånd och dylikt men hur fasen ska man veta vilken hastighet som är lämplig på typ en motorväg? Bilisterna bakom blir ju galna om jag kör i 70 liksom.
Gäst 2015-12-14 17:53 ! Citera #
Det är svårt att säga exakt hastighet. Håll den du anser lämplig. Alltså inte för fort för halkan, men inte för långsamt heller. Skit i hur fort de andra kör. Blir ständigt omkörd när jag ligger i högsta tillåtna hastighet. (Snart haft körkort 1 månad, men bor längre upp i Sverige så här har det vart halt sen jag fick kortet).
Gäst 2015-12-14 21:44 ! Citera #
Du ska köra i den hastighet som du tycker känns bäst för dig..
Tycker dom andra att du kör för långsamt på motorvägen så får dom helt enkelt köra om!

Jag bor i mellan Sverige, och även här har det blivit halt på vägarna nu. Så jag håller mig runt 85-90 på motorvägen beroende på trafiken samt hur tidigt jag åker, det är ju halare tidigt på morgonen än vad det är mitt på dagen..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo