Start > Körkortsforum > Glömde ställa tillbaka höger y…

Glömde ställa tillbaka höger ytterspegel

Gäst 2015-12-13 20:24 ! Citera #
Gjorde uppkörning i fredags och blev kuggad för att jag glömde ställa tillbaka högra ytterspegeln efter jag backade runt ett hörn. Jag tänkte inte så mycket på spegeln för att jag var så nervös. Jag tänkte bara på att vi skulle vända tillbaka till Trafikverket som var precis i området. Skämdes när inspektören sa att jag blev underkänd för att jag inte var uppmärksam på högra spegeln. Jag hade lyckats med hela uppkörningen fram till den stunden. Känner mig så dum!
Alex 2015-12-13 21:05 ! Citera #
Har hänt mej så många gånger när jag övningskört privat! Skäms inte, sånt som lätt händer när man är nervös! Fick du inga andra anmärkningar förutom det så vet du ju att du kan känna dej trygg till nästa försök! Lycka till nu! Du tar detta!
Gäst 2015-12-13 21:52 ! Citera #
Alex 2015-12-13
Har hänt mej så många gånger när jag övningskört privat! Skäms inte, sånt som lätt händer när man är nervös! Fick du inga andra anmärkningar förutom det så vet du ju att du kan känna dej trygg till nästa försök! Lycka till nu! Du tar detta!
Tack för svaret! Ja han tyckte att jag inte tittade i högra spegeln under den sista färden tillbaka... Lite trist men jag ska göra nytt försök nästa månad i en annan stad så jag får se hur det går. :(
Gäst 2015-12-14 06:51 ! Citera #
Ursäkta, men vaddå glömde ställa tillbaka spegeln? Ändrade du inställningen på den? Jag krånglar aldrig med något sånt. Enligt min trafiklärare behöver man inte det heller så länge man ser. Bättre o ställa in spegeln bra ifrån början.

Tycker dock det verkar va en halvkonstig sak att kugga på, om körningen i övrigt gick bra. Menmen. Tydligen räckte det för kuggning enligt inspektören.

Öva mycket, så klarar du det nästa gång! Du verkar ju kunna det här! :)
Gäst 2015-12-14 07:05 ! Citera #
Gäst 2015-12-14
Ursäkta, men vaddå glömde ställa tillbaka spegeln? Ändrade du inställningen på den? Jag krånglar aldrig med något sånt. Enligt min trafiklärare behöver man inte det heller så länge man ser. Bättre o ställa in spegeln bra ifrån början.

Tycker dock det verkar va en halvkonstig sak att kugga på, om körningen i övrigt gick bra. Menmen. Tydligen räckte det för kuggning enligt inspektören.

Öva mycket, så klarar du det nästa gång! Du verkar ju kunna det här! :)
Tillägg:

Har läst och tydligen kan man ändra speglarna om man vill, men det kan bli svårare att backa, för det blir olika perspektiv i spegel i jämförelse med bakrutan.

Men det är lätt att kugga med denna metod, för att man just glömmer att ställa tillbaka spegeln.

Värt att tänka på, är att man kanske inte alltid hinner ställa tillbaka spegeln om det är trafik runtom. Man får ju somsagt inte vara hindrande.

Men hursomhelst, du väljer ju naturligtvis hur du vill göra när du backar runt hörn.

Lycka till iallafall på nästa uppkörning! :)
Alex 2015-12-14 11:11 ! Citera #
I golfen som jag övningskör i hos trafikskolan så vinklas högra backspegeln automatiskt nedåt när man slår i backen, detta för att man ska kunna titta då och då och se att man håller rätt avstånd till vägkanten när man backar runt ett hörn. Sedan när man slår i 1an så går den upp igen!

Är kanske därför jag alltid glömmer ställa in den igen när jag kör privat :D

Men lycka till nu! Öva in spegelrutiner och satsa 100%! :) Du fixar det! Jag har själv min uppkörning imorgon kl 10, är så sjukt nervös men hoppas det ska gå an!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov