Körde upp i Jakobsberg idag, har läst väldigt mycket här innan om hur det är att köra upp i Jakobsberg och hur alla uppfattar trafikinspektörerna som är med på uppkörningen.
Jag vet inte om jag hade tur, eller bara var mer förberedd än vad de flesta här verkar vara, men min uppkörning gick jättebra och kändes jättelätt och var över på 30 minuter. Min körskollärare har varit hårdare under våra lektioner än vad jag upplevde att trafikinspektören var.
Säkerhetskontroll: Kolla nivå på kylvätska och bromsvätska
Körningen: Ut med E18 Stockholm, körde av precis innan Tensta och följde skyltar mot Sollentuna. Sen första vänster mot Barkarby. Där fick jag svänga vänster efter ett tag (upp mot Lasse Majas Wärdhus), där blev det fickparkering (i utritad ruta, jag har bara fickparkerat fritt mellan bilar tidigare, aldrig en uppritad ruta), sen första höger (trafikljus) och därefter rakt fram mot Barkarby Handelsplats. Där åkte vi i princip rakt fram i (vad som kändes) 17 rondeller (men det kanske var 5 totalt) och sen genom hela handelsområdet, förbi Bauhaus och vidare tillbaka mot Trafikverket. Ungefär här trodde jag att ”a, vi ska fortsätta vidare för inte var det såhär lätt” eller ”b, oj, inspektören avbryter nu för att jag har tabbat mig rejält någonstans utan att ha märkt det” ... men nej, vi var färdiga och hade täckt in alla moment som skulle utföras och körkortet var mitt.
För två månader sen tyckte jag att ”men jag kan väl köra bil”, men jag tänkte att jag kör lite med en trafikskola bara för att få lite bättre koll. Jag inser ju nu att jag körde katastrof för 2 månader sen och självinsikten var väl sådär. 10 körlektioner senare så vågar jag säga att NU kan jag faktiskt köra bil.
Jag tror inte det är trafikinspektörernas fel att bara drygt 40% av de som kör upp i Jakobsberg klarar sig, jag tror att det är självinsikten som saknas hos allt för många som bokar uppkörning för tidigt. Mitt enda råd är, ta åtminstone en körlektion innan ni kör upp så kan ni få ett utlåtande från någon som vet vad som krävs för att köra upp. Er handledare (pappa, mamma, syster, bror, sambo m.m.) har inte samma kunskap som en körskollärare och det är lätt att överskatta sin förmåga när man kör hemma. Sen är det bara öva, öva, öva, öva och öva. Att köra mycket hemma i kombination med trafikskola hjälpte mig, då kunde jag öva på det vi gjort på trafikskolan i lugn och ro.
Så, nej, inspektörerna (inte den jag körde med i alla fall) i Jakobsberg är inte otrevliga och nitisk hårda, kör lite mer så är chansen större att ni klarar er!