Tänkte här skriva hur man ökar chanserna till ett lyckat körprov.
Det första tipset jag kan ge, är att när du övningskör, ska du vara noga med spegelrutinerna. Alltså kolla alltid backspegel, sidospegel och döda vinkeln innan du blinkar. Får du in detta i ryggraden, blir uppkörningen lättare. Inspektörerna gillar spegelrutiner!
Jag hade turen att min körlärare var noga med att lära mig spegelrutinerna, vilket gjorde att när jag väl hade min uppkörning, gick spegelrutinerna per automatik, och kunde istället lägga fokus på annat.
Inspektören sa uttryckligen att han märkte att jag övat mycket på spegelrutinerna. Han såg liksom att det gick per automatik, och att jag inte gjorde spegelrutinerna enbart på uppkörningen. Inspektören märker om man är van förare eller inte!
Boka heller inte provet för tidigt. För att klara det, måste man verkligen kunna allt. Jag körde upp via skolan så skolan bestämde när jag var redo. Och dessutom övningskörde jag mycket privat mellan lektionerna, och inför uppkörningen. Då hade jag ändå kört rätt mycket fram tills uppkörningen.
Ett annat tips när det väl är skarpt läge, är att inte fundera på hur det går. Jag bara körde som jag brukar. Nu hade jag iofs en inspektör som var väldigt trevlig och fick mig att känna ett lugn. Var inte nervös faktiskt.
Men försök att bara köra liksom. Gjorde väl några missar enligt mig som var ganska stora, men i fortsättningen ska jag inte göra om dom. De misstag jag gjorde, var att råka köra lite för fort vid ett tillfälle (min lärare hade gett mig ett varningens finger om detta, för inspektörerna gillar inte att man kör för fort) + att jag inte var tillräckligt planerad i en korsning med väjningsplikt, så jag fick tvärnita när jag såg en bil. Det var dessutom halt, så borde ju ha tänkt lite mer. Misstagen kom på slutet, och allt hade gått bra innan, så blev lite besviken för trodde jag kuggat. Fast inspektören sa dock inget om detta. Klarade uppkörningen utan anmärkning, så nu har jag körkort!
Detta var väl de största grejerna som i slutändan gav mig körkortet på första försöket.