Lär oss nu på övningskörningen att du tjänar bränsle på att gasa upp bilen för att sedan motorbromsa till nästa korsning, det kan ju omöjligt stämma? Om det stämmer så får ni gärna förklara varför, och om det inte stämmer får ni gärna bidra med lite argument till lärarn. Menar såklart nu mindre sträckor, mellan korsningar osv. Man tycker ju själv att jämn gas is the way to go. Uppskattar svar
Kort kan man säga att det har att göra med när en motor arbetar som effektivast. Lite abstrakt, där siffrorna är ”bränsleenheter” som förbrukas:
Snabb acceleration + motorbroms:
7, 0, 0, 0 = 7 bränsleenheter
Långsam acceleration, ingen motorbroms:
3, 2, 2, 1 = 8 bränsleenheter
Motorn utnyttjar bränslet mest effektivt genom en kraftig fartökning i början. Vid långsam fartökning, utnyttjas inte motorns potential lika bra.
Oj, glömde nästan bort att jag skrivit frågan. Men kan du gå in i lite djupare förklaring tror du? Varför bilen arbetar effektivast vid en kraftigare fartökning osv.. Tack på förhand
Oj, glömde nästan bort att jag skrivit frågan. Men kan du gå in i lite djupare förklaring tror du? Varför bilen arbetar effektivast vid en kraftigare fartökning osv.. Tack på förhand
Eller så kan du ju leta fram svaret själv med hjälp av google och inte vara beroende av andra att svara åt dig
Sökte såklart själv först, men hittade inget konkret svar. Sen så funkar inte riktigt dr. bils exempel om man tar en ännu mindre sträcka. De på utbildningen tycker alltid att det är värt att gasa upp för att sedan motorbromsa motför att köra jämt. Exemplet på en mindre sträcka.
Snabb acceleration + motorbroms:
7, 0, 0 = 7 bränsleenheter
Långsam acceleration, ingen motorbroms:
3, 2, 2 = 7 bränsleenheter
Sen tycker jag att det är fel att räkna bort motorbromsen i andra exemplet, då dr. bil räknar med en acceleration borde man då också räkna med inbromsning, en mindre sträcka motorbromsas men en sträcka likväl.
I dr.bils exempel:
Snabb acceleration + motorbroms:
7, 0, 0, 0 = 7 bränsleenheter
Långsam acceleration + motorbroms:
3, 2, 2, 0 = 7 bränsleenheter
Kortare sträcka:
Snabb acceleration + motorbroms:
7, 0, 0 = 7 bränsleenheter
Långsam acceleration + motorbroms:
3, 2, 0 = 5 bränsleenheter
Pontus, siffrorna från dr.bil är ju bara extrema förenklingar och absolut inget du kan räkna och jämföra med. Det är ju bara för att förstå konceptet på en mycket grundläggande nivå.
Det är jag med på, men är ute efter en lite djupare förklaring