Vid rött ljus
Hej!
Hur exakt gör man eller vad är det ’rätta’ sättet att stå vid rött ljus.
säg att jag kör på 4:e växen och ser att det är rött en bra bit framåt.
1)så jag börjar sakta ner och när jag väl är framme så bromsar jag och sätter in kopplingen och byter växeln till neutral. och då står jag så (bromsen o koppling inne) tills det blir gult och jag byter till 1:an och börjar köra. (tar alltså tid att köra ut)
2) börjar sakta ner, växlar till 1:an en bra bit innan jag ska stanna, motorbromsar tills linjen och jag stannat sen balanserar jag koppling med gas och ’står i dragläge’ tills det blir grönt. (är här redo, så kan köra ut snabbt)
vilket sätt är rätt? eller går båda bra?
1. Varför sitta med kopplingen nere om du har neutralläge på bilen?
2. Jag fick lära mig att ha 1:ans växel istället för att ha neutralläge i
Ok men det är alltså tillåtet att stå i dragläge hela den tiden man står och väntar?
Hej.
Tycker att inte något av de är rätt.
Bästa sättet är att rulla från ca 30 meter från stopp med 2:ans växel och sedan gasa när det blir gult igen. Om inte så tryck ner kopplingen när du kommit fram och lägg 1:ans växel med kopplingen nere och inte i dragläget.
Poängen är att man ska undvika använda 1:ans växel om man kör på ett miljövänligt sätt. Så föreslår att motorbromsa med 2:ans växel och rulla fram till ljuset.
Hej.
Tycker att inte något av de är rätt.
Bästa sättet är att rulla från ca 30 meter från stopp med 2:ans växel och sedan gasa när det blir gult igen. Om inte så tryck ner kopplingen när du kommit fram och lägg 1:ans växel med kopplingen nere och inte i dragläget.
Poängen är att man ska undvika använda 1:ans växel om man kör på ett miljövänligt sätt. Så föreslår att motorbromsa med 2:ans växel och rulla fram till ljuset.
Håller med!
Fick lära mig att göra så av min trafikskola
Tack så mycket! men ska man alltså undvika att stanna? får inte det klart för mig av det du sa, jag förstår att man ska rulla fram med 2:an helst, men om man ändå ska stå och vänta, hur gör man då? stå i ettan med foten på broms och koppling eller kan ta upp koppling tills den står still, så att man kan köra fram snabbt?
Hej.
Ja, man ska undvika att stanna. Men måste du stanna så håll kopplingen nere med foten på bromsen och ha 1:ans växel klar.
Desto mer bråttom du har, desto mer bränsle förbrukar du.
Då är det förstått, tack!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget