Start > Körkortsforum > Vad gör man om bakomvarande bi…

Vad gör man om bakomvarande bil vill köra om vid heldragen linje?

Lukas 2015-08-08 14:54 ! Citera #
Hej, håller just nu på med teori test och jag fick fel på en fråga. I boken står det ingenting om det och på internet hittade jag inga svar.

Du kör den blå bilen och den vita bilen vill köra om dig. Vad gör du?
Bild: puu.sh/jtSxo/cfe5bd5a19.png

1. Jag måste köra så nära kantlinjen som möjligt

2. Jag måste köra ut på vägrenen

3. Eftersom den vita bilen inte får köra över en heldragen linje, kör jag så nära mittlinjen som möjligt

Alla tre alternativ låter inte logiska för mig. Så jag skulle uppskatta en förklaring av någon som vet.

Tack i förhand.
Lukas
LinaLi 2015-08-09 14:28 ! Citera #
Jag vet inte hur bilden ser ut. Men jag skulle underlätta omkörningen även om föraren gör fel.
Gäst 2015-08-09 16:49 ! Citera #
Man ska ALLTID underlätta en omkörning oavsett om den är rätt eller fel utförd...
Lukas 2015-08-10 02:38 ! Citera #
Alternativ 2 Man måste köra ut på vägrenen var fel
Gäst 2015-08-12 10:55 ! Citera #
Misstänker att svaret syftar på detta ”3. Eftersom den vita bilen inte får köra över en heldragen linje”.

Men vi kan ju inte påverka hur andra kör och vi bör inte heller göra något om andra gör fel, annat än att underlätta. Så svar 2 är mest rätt. Vad är det för läromedel du använder?
Gäst 2015-09-03 11:03 ! Citera #
•Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig.
Gäst 2015-09-03 11:14 ! Citera #
En bra grundinställning är väl att hålla sig långt till höger på vägen? Finns väl ingen som helst anledning att slicka mittlinjen. Det blir ju bara obehagligt om även mötande gör så.

Jag gissar att alternativet är att du ska ligga så nära kantlinjen som möjligt.
Gäst 2015-09-03 11:21 ! Citera #
Man kanske dessutom ska klargöra lite här.

Det du ser på bilden är en spärrlinje. Bilen som vill köra om får göra det, men den får inte korsa spärrlinjen. För det är väl ingen skylt om omkörningsförbud?
Man kan aldrig säga att du måste köra på vägrenen.
Dock får du inteheller försvåra en omkörning genom att ligga långt till vänster eller öka farten t.ex, utan du bör behålla farten och hålla långt till höger.

Jag är nu ännu mer säker på alternativ 1, håll nära kantlinjen.
Gäst 2015-09-03 11:25 ! Citera #
http://www.trafikverket.se/contentassets/c59279808f514507b455b0293be882c0/03_langsgaende_markeringar_vagmarkering.pdf

Spärrlinje skall användas vid vägbanebredder ? 7,5 m utanför tättbebyggt område enligt TABELL 1-1 i bilaga 1.
På väg med två eller flera körfält för färd i vardera riktningen skall dubbel spärrlinje vara utförd som skiljelinje mellan trafikriktningarna.
Spärrlinje används också
för att förstärka utmärkningen av omkörningsförbud eller då passage av mittlinjen är olämpligt.
Där avbrott i spärrlinje eller spärrområde görs vid in- och utfart, får avbrottet markeras och skall då ha längden 1,0 m och mellanrummet 1,0 m.
Linjekombinationer med spärrlinje skall användas på vägar med vägbanebredd ? 7,5 m.
På vägar med vägbana < 7,5 m markeras varningslinje.
Spärr- eller varningslinje på grund av nedsatt sikt behöver inte vara utförd inom tättbebyggt område med VR ? 50 km/h.
En gång- och cykelbana får avgränsas mot körbanan med en spärrlinje.
Gäst 2017-01-09 22:52 ! Citera #
Svar 1

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov