En sak jag inte riktigt förstår är det här med kopplingen. jag har övningskört privat ett tag nu och förstår inte riktigt om man får pressa kopplingen länge eller inte?
Säg att jag kör på 4:an och ser att det är rött ljus en bit bort. Jag brukar då släppa gasen först, sedan bromsar jag försiktigt innan jag lägger växeln i 2:an. Men grejen e att när jag lägger växeln i 2:an då brukar jag vara ungefär 10-15 m bakom bilen som står framför mig och väntar på att det ska bli grönt, så jag hinner knappt lyfta kopplingen innan jag måste trycka ner den en gång till för att lägga i neutralt eller ettans växel
Så därför brukar jag ha foten kvar på kopplingen efter att ha växlat ner till 2:ans växel de sista 10-15 m och sedan lägga växeln i neutralt läge eller ettan om det blir grönt.
Min fråga är då kan jag göra det här på uppkörningen eller kommer jag bli kuggad för att jag håller kopplingen intryckt i 5-7 sekunder innan jag stannar? Jag är i alla fall säker på man får växla ner från 4 till 2:an, man behöver alltså inte gå 4-3-2 och sedan stanna.
En annan grej jag undrar över är vid korsningar. När jag kör på 4:an och vet att jag ska svänga så brukar jag släppa gasen, sedan bromsa och sist lägga i 2:ans växel innan jag svänger men grejen e att jag brukar inte släppa kopplingen helt förrän efter svängen precis och sedan lägger jag i 3:an eller 4:an beroende på hastigheten i området
Är det OK, att jag gör detta på uppkörningen eller kommer inspektören kugga mig för att jag har kopplingen intryckt 5-7 sekunder vid sväng eller trafikljus? Grejen e att jag inte vill få det där rycket därför tar jag bort foten sakta från kopplingen
Tacksam för svar!