Start > Körkortsforum > Kopplingen intryckt i 5-7 seku…

Kopplingen intryckt i 5-7 sekunder

Gäst 2015-07-18 18:18 ! Citera #
En sak jag inte riktigt förstår är det här med kopplingen. jag har övningskört privat ett tag nu och förstår inte riktigt om man får pressa kopplingen länge eller inte? :?

Säg att jag kör på 4:an och ser att det är rött ljus en bit bort. Jag brukar då släppa gasen först, sedan bromsar jag försiktigt innan jag lägger växeln i 2:an. Men grejen e att när jag lägger växeln i 2:an då brukar jag vara ungefär 10-15 m bakom bilen som står framför mig och väntar på att det ska bli grönt, så jag hinner knappt lyfta kopplingen innan jag måste trycka ner den en gång till för att lägga i neutralt eller ettans växel

Så därför brukar jag ha foten kvar på kopplingen efter att ha växlat ner till 2:ans växel de sista 10-15 m och sedan lägga växeln i neutralt läge eller ettan om det blir grönt. ;)

Min fråga är då kan jag göra det här på uppkörningen eller kommer jag bli kuggad för att jag håller kopplingen intryckt i 5-7 sekunder innan jag stannar? Jag är i alla fall säker på man får växla ner från 4 till 2:an, man behöver alltså inte gå 4-3-2 och sedan stanna. :?

En annan grej jag undrar över är vid korsningar. När jag kör på 4:an och vet att jag ska svänga så brukar jag släppa gasen, sedan bromsa och sist lägga i 2:ans växel innan jag svänger men grejen e att jag brukar inte släppa kopplingen helt förrän efter svängen precis och sedan lägger jag i 3:an eller 4:an beroende på hastigheten i området

Är det OK, att jag gör detta på uppkörningen eller kommer inspektören kugga mig för att jag har kopplingen intryckt 5-7 sekunder vid sväng eller trafikljus? Grejen e att jag inte vill få det där rycket därför tar jag bort foten sakta från kopplingen

Tacksam för svar! :D
Jossan-88 2015-07-18 20:34 ! Citera #
Hejsan!
Jag ska försöka förklara detta så bra jag bara kan, vi börjar med korsningen och hur du ska göra när du svänger.
Säg att du kör på 4:an som du själv skriver om och ska svänga höger i nästa korsning som kommer, då är det ett ypperligt tillfälle till att köra miljövänligt genom att motorbromsa och på så vis visa att du behärskar ECO-drivning. När du närmar dig korsning så växlar du från 4:an ner till 3:an och släpper foten sakta. Om du sedan måste lägga i 2:an för att det är en tvär korsning så ska den vara i lagd INNAN du svänger, så du får med andra ord INTE ha kopplingen nedtryckt genom svängen, det är för att du ska vara klar med växlingen innan du svänger, och därmed kunna gasa dig ut ur kurvan och därmed slippa att få te.x motorstopp för att du blir nervös eller liknande :)

När vi nu tar i tur med rödljusen så är det samma sak där, det är ett ypperligt tillfälle att använda dig av motorbromsning och visa ECO-drivning. Ser du att det är rött och du har inga eller många bilar bakom dig när ni kommer rullandes mot trafikljuset så kan du göra samma sak som vid korsningen, växla ned från 4:an till 3:an och släpp kopplingen sakta. Skulle du behöva stanna helt så ska du INTE lägga i neutral växel, för bilen drar mer bensin när du har neutral växel i än om du sitter med 1:ans växel och kopplingen nedtryckt. Detta fick jag bevisat för mig av min trafikskolelärare, jag frågade samma sak om jag skulle lägga i neutral eller ha 1:an+koppling. Då åkte vi igenom ett trafikljus så jag fick testa på bägge sakerna, sedan hade en bensinmätare som visar hur mycket bilen drar vid just det ögonblicket. Vid neutral växel i så drog bilen 0.01 L/mil men om jag hade 1:an+kopplingen nedtryckt så stod den på 0.00 L/mil. Så mitt tips är att ha 1:an och kopplingen nere..

Hoppas du förstår vad jag har menat, och att detta kan vara till någon hjälp :)
Lycka till!
Gäst 2015-07-18 21:44 ! Citera #
Hej Jossan!
Tacksam för svaret!

Jag har i alla fall hört av mina vänner att man kan när man kör på 4:ans växel släppa gasen och bromsa med pedalen och sedan lägga i 2:an innan svängen eller vid rött ljus. Några av dom hade gjort uppkörningen och klarat eco-driving momentet fastän de inte har växlat 4-3-2 innan en sväng eller rött ljus.

det jag egentligen undrade över var om man ficka hålla kopplingen intryckt i 5-7 sekunder när man har lagt i 2:a växel innan man stannar helt vid rött och lägger i ettans växel
alltså att jag trycker ner kopplingen med foten, sedan växlar till 2:an, och sedan har kvar foten på kopplingen i 5-7 sekunder innan jag lägger den i ettan. Hoppas bara att jag inte krånglade till det, hehe :D

Blir man kuggad om man har kopplingen intryckt vid svängen om det inte blir ett ryck eller något??
För jag brukar endast ha den intryckt i några sekunder vid svängen sedan tar jag bort foten sakta från kopplingen
Jossan-88 2015-07-18 22:18 ! Citera #
Du kan bli kuggad om du inte har utfört växlingsmomentet innan du svänger, för man ska inte ha kopplingen nedtryckt när man svänger. Allt ska som sagt redan vara utfört och klart. Dels för det jag skrev tidigare om att du ska kunna gasa dig ut ur kurvan, och dels för att du kan fokusera helt på körningen utan att behöva tänka på att växla upp eller släppa kopplingen.
Om du går på en trafikskola så kommer du få lära dig detta.. Som sagt så kan du bli kuggad om du inte gör rätt,jag känner 2 kompisar som gjorde samma sak när dom hade sin uppkörning, och dom bägge kuggade..
Så försök att lära dig att göra rätt redan från början, för sedan kan det bli väldigt svårt att ändra på sitt körsätt om man har lärt sig fel från början. Jag gjorde också så i början av min körutbildning, men då fick jag skäll. Sedan fick jag lära mig hur man skulle göra, och det är betydligt lättare än göra så än som jag(vi)gjorde från början :)
Gäst 2015-07-19 00:11 ! Citera #
Jossan
Aha, tack så mycket en gång till för svaret. Jag ska försöka jobba på att förbättra mig på det där med svängen och kopplingen. Eller snarare jag måste förbättra mig på det där med svängen, annars blir det inget körkort :cry:

Hur som helst, jag fick inte svar på min andra fråga angående att hålla kopplingen intryckt i 5-7 sekunder innan rött ljus.
Ni kanske inte förstod riktigt vad jag syftade på, men jag ville bara veta om man fick växla till 2:an utan att ta bort foten från kopplingen och sedan 5-7 sekunder efter det lägga växeln i ettan och sedan eventuellt stanna om det fortfarande är rött ljus.

Jag brukar nämligen inte ta bort foten från kopplingen efter att ha växlat till 2:an vid rött ljus utan jag har kvar den i några sekunder efter det innan jag lägger den på ettan, men skulle det bli grönt ja då självklart tar jag bort foten sakta från kopplingen och kör vidare på tvåan innan jag växlar till 3:an eller 4:an

Hoppas bara att ni eller någon annan förstår vad jag menar ;)

Förresten kan man boka utbildningskontroll om man övningskör privat :?
För jag skulle nämligen behöva det för att få ett självförtroende innan uppkörningen 8-)
Jossan-88 2015-07-19 12:20 ! Citera #
Hejsan..
Om du stannar vid ett rödljus så behöver du inte sitta med 2:ans växel i helt i onödan. När jag ser att det är rött längre fram så brukar jag motorbromsa så gott det går för att köra miljövänligt, men det beror ju lite på hur trafiken ser ut just då :)
Sedan om jag måste stanna helt så lägger jag i 1:an på en gång för att ha det klart, fast sitter då självklart med kopplingen nedtryckt. Tycker det känns onödigt att sitta med 2:ans växel i när den inte behövs. Så det borde du också ändra på, vet dock inte om du kan bli kuggad på det, tycker bara det är lite konstigt...

Vad menar du med utbildningskontroll?
Om du övningskör privat så borde du ha en handledare som ska kunna hjälpa dig med hur du ska göra och köra..
Gäst 2015-07-19 14:35 ! Citera #
Hej igen! :)

Jag fattar det hela nu, jag ska ändra på det från och med nästa lektion med farsan ;)
Jag hade nämligen hört av mina polare att man ska göra så, att lägga i 2:a växeln innan rött ljus, jag tänker i alla fall aldrig lyssna på dom mer gällande övningskörning :? För jag tänkte också att det inte lät logiskt att lägga i andra växeln några sekunder innan man stannar men de sa bara att det är det rätta sättet att köra.

Gällande utbildningskontroll menade jag det här: vinstatrafikskola.se

Välj först :Vägen till körkort sedan utbildningskontroll så kommer du fram till det jag menade



Kan jag boka en sån för att veta hur långt jag har kommit med min utbildning med farsan eller är det bara en trafikskola som får göra det?
Jossan-88 2015-07-19 14:45 ! Citera #
Okej, nu vet jag vad du menar med utbildningskontroll... Vi hade också en sådan på min körskola, men då kallade dom den för ”Lilla uppkörningen” och jag vet inte om man kan ta en sådan om man inte är inskriven på just den trafikskolan. För så var det där jag gick, dom elever som pluggade på körskolan fick göra ”Lilla uppkörningen” när lärarna ville kolla om man var mogen för den riktiga uppkörningen, och det kunde då inte göras av anda som inte var inskrivna på just den körskolan..
Så jag vet faktiskt inte, men du kan ju alltid ringa och fråga dom om du får komma och göra en utbildningskontroll hos dom. Men nu tror jag tyvärr att det kan vara svårt eftersom jag misstänker att dom lägger mer krut på sina elever och därmed låter dom få ha förtur till denna kontroll. Och just nu under sommaren så är det väldigt många som kommer köra upp, men ring och fråga så får du ett svar :)
Gäst 2015-07-19 20:43 ! Citera #
Ska kolla upp med körskolan
Hoppas jag får det förbannade körkortet snart :)
Tackar hemskt mycket för dina svar ;)
Jossan-88 2015-07-19 20:54 ! Citera #
Gäst
Ska kolla upp med körskolan
Hoppas jag får det förbannade körkortet snart :)
Tackar hemskt mycket för dina svar ;)


Ingen orsak!
Jag vet hur frustrerande det är att jaga körkortet :D
Lycka till! :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor