Start > Körkortsforum > Kuggad för andra gången. Tips?

Kuggad för andra gången. Tips?

Gäst 2015-07-03 15:30 ! Citera #
Hade min andra uppkörning idag, samma problem. Dålig planering tyckte dem.
Råkade missa en skylt med väjningsplikt så jag fick bromsa ned kraftigare längre ned vid skymd sikt samt att jag inte ställde mig bredvid en bil som skulle vänster när jag skulle rakt fram vid stoppskylt, glömde även kolla åt sidan en gång vid backning.
Har ni några tips för bättre framförhållning?
Jag byter körfält tidigt, försöker anpassa farten och motorbromsa samt att jag blinkar i tid och försöker vara uppmärksam på alla skyltar som kommer.
Enligt körlärarna kör jag bra och ska klara det så länge jag kör som vanligt.
Känns mycket som man ska ha tur med vem man får köra upp med då det verkar kunna skilja mycket mellan olika inspektörer.
Känns även väldigt oseriöst när jag inte ens får protokollet på första uppkörningen om vad som var fel. Andra uppkörningen fick jag protokollet direkt på mail en kort stund efter. Jag betalar inte pengar och investerar tid i något när man inte får vad man ska.
Gäst 2015-07-03 15:43 ! Citera #
kapolipo
Känns även väldigt oseriöst när jag inte ens får protokollet på första uppkörningen om vad som var fel. Andra uppkörningen fick jag protokollet direkt på mail en kort stund efter. Jag betalar inte pengar och investerar tid i något när man inte får vad man ska.


Måste ju varit något tekniskt fel som gjorde att du inte fick protokollet? Kontakta Trafikverket för tusan!
Jossan-88 2015-07-03 16:55 ! Citera #
Jag tycker att det framhåller ganska klart och tydligt vad du behöver träna mera på..
Och det med olika inspektörer är bara att lägga ner, alla bedömer i stort sett likadant, och du kan göra några småfel fast ändå klara din uppkörning. Men eftersom du hade ganska mycket småfel så kan dom inte godkänna din körning. För helheten i körningen är den viktigaste, men med så pass många fel, och ett ganska farligt sådant som att missa en väjningsplikts skylt är inte bra. Så ta med ditt körprotokoll till din körskola och be om att få träna mer på att kunna läsa av trafiken på ett bättre sett, och be dom kolla extra noga efter hur du gör. För det är där det brister..

Detta var inte menat som något påhopp eller så, utan mera som en upplysning på vad du behöver träna på.
Lycka till!
Gäst 2015-07-03 17:06 ! Citera #
Ska jag göra, har tyvärr inga tider på körskolan och det är helt fullt så får öva på det på egen hand. Jag missade inte väjningsplikten för att rätta, missade uppmaningen om den innan så jag fick bromsa kraftigare väl framme.
Såklart har jag gjort fel och ska inte godkännas tror dock valet av inspektör fortfarande spelar roll, detta visar även statistiken.
Piraten 2015-07-03 20:51 ! Citera #
kapolipo
Ska jag göra, har tyvärr inga tider på körskolan och det är helt fullt så får öva på det på egen hand. Jag missade inte väjningsplikten för att rätta, missade uppmaningen om den innan så jag fick bromsa kraftigare väl framme.
Såklart har jag gjort fel och ska inte godkännas tror dock valet av inspektör fortfarande spelar roll, detta visar även statistiken.


Det där med statistiken beror på andra faktorer än inspektörernas bedömning, kan bero på tex kör du upp i Stockholm så är det så klart tuffare med mer trafik m.m
Sen beror det på hur påläst eleven är innan uppkörning.
Det finns kontroller så om det skulle skilja mer än 0,5 procent enheter mellan inspektörerna på samma kontor, så granskas denna kontrollant så det inte ska finnas snälla respektive dumma kontrollanter.
Så bättre att inse att det är upp till dig som kör upp ingen Annas fel!!!

Mvh
Piraten
Gäst 2015-07-04 00:56 ! Citera #
Det där med statistiken beror på andra faktorer än inspektörernas bedömning, kan bero på tex kör du upp i Stockholm så är det så klart tuffare med mer trafik m.m
Sen beror det på hur påläst eleven är innan uppkörning.
Det finns kontroller så om det skulle skilja mer än 0,5 procent enheter mellan inspektörerna på samma kontor, så granskas denna kontrollant så det inte ska finnas snälla respektive dumma kontrollanter.
Så bättre att inse att det är upp till dig som kör upp ingen Annas fel!!!

Mvh
Piraten

Kan mycket väl stämma, däremot var det inte så för ett par år sedan om det inte förbättrats (2007). Saxar från SvD:
’’Inom ett och samma kontor kan andelen skilja uppåt 40 procentenheter mellan olika inspektörer. Många kontor uppfyller inte Vägverkets egna krav på hur stor variation det får finnas mellan olika inspektörer’’

Ytterligare:
’’Enligt honom har Vägverkets tillsyn av hur uppkörningsproven fungerar i praktiken varit obefintlig.’’

Och slutligen från 2011:
’’I Södertälje har till exempel den strängaste inspektören under 2011 godkänt cirka 30 procent av proven, medan den snällaste godkänt cirka 48 procent – en skillnad på nästan 20 procentenheter. ’’
inspektörn 2015-07-04 01:35 ! Citera #
Om det diffar mer än +- 20% inom ett kontor, sätter man in stödåtgärder som tex utbildning samåk mm.
Betänk dock följande räkneexempel!
Två inspektörer kör vardera 1000 prov på ett år(lågt räknat, dom kör lite fler men det blir lättare att förevisa problemet)!
Av dessa prov är ca hälften (500) omprov! Dessa omprov kan vara förstagångsomprov eller flergångsomprov och är därför inte relevanta i statistiken! Vad som är relevant är förstagångsprov! På 500 förstagångsprov har den ena inspektören en godkännande frekvens på 30% och den andre 50%! Dvs 150 respektive 250 prov!
Skillnaden i procent är 20 och i antalet prov 100!
Ponera att båda inspektörerna jobbar 45 veckor om året så inser man snabbt att det handlar om ca 2 prov/vecka som dom har olika åsikter om dom skall säga ja eller nej!
Som ni märker är procentsnacket ganska värdelöst eftersom det över tid blir försumbart!
Det finns ett antal fler parametrar som kan läggas till, men det spelar ingen roll! Skillnaden mellan inspektörers godkännandefrekvens är minimal!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor