Start > Körkortsforum > T-Korsning (Behöver hjälp!)

T-Korsning (Behöver hjälp!)

Svejis 2015-05-18 02:55 ! Citera #
Hej!

Jag har i en tid funderat hur man ska göra i situationen som bilden visar:
www.imgur.com/H79KWde

Den röda rektangeln utspelas som träd och buskar, alltså så kan man inte se vem eller vad som kommer från höger, de röda markerade/ritade strecken utspelas som våta löv, vad ska jag i detta moment tänka på? Att det kommer en bil från höger, vänster eller att ta det lugnt pga hal väglag vilket kan ställa till problem?

Uppskattar hjälp ASAP!
Gäst 2015-05-18 13:55 ! Citera #
Närmar du dig en korsning så ska du väl alltid vara på din vakt och ta det lugnt!
Är det dessutom blöta löv på marken så är det bättre att åka sakta fram eftersom du annars kan kana ut i den trafikerade vägbanan. Och eftersom jag inte ser några skyltar så är det högerregeln som gäller, men det är bättre att släppa fram bilen som kommer från din vänstersida och visa ett trafiksäkert uppträdande än att köra på och förvänta dig om att bilen från vänster har uppfattat att du kommer köra ut!
Gäst 2017-06-05 12:39 ! Citera #
Vist skall jag ta hänsun både vänster och höger skall jag vänta i evighet när högerregel gäller det bor finas ett vägmärke att höger regelgäller
Gäst 2017-06-05 12:43 ! Citera #
Och till ovan anmärkning det gäller t-korsning
Gäst 2017-06-05 14:45 ! Citera #
Gäst 2017-06-05
Vist skall jag ta hänsun både vänster och höger skall jag vänta i evighet när högerregel gäller det bor finas ett vägmärke att höger regelgäller
Det behövs inget vägmärke för att visa att högerregeln gäller, för om det finns några som helst andra skyltar som visar vad som gäller på platsen, så är det högerregeln som gäller.. Så himla svårt är det inte :)

Och nej, du ska ju inte vänta i en evighet, men om du är osäker på att bilen som kommer från din vänstra sida inte har uppfattat att det är högerregeln som gäller, så är det bättre att låta den passera än att bara tänka som du verkar göra ”Jag ska köra först”... Man får ge och ta i trafiken, och ska du klara en uppkörning så måste du uppvisa ett trafiksäkert tanke sett!

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo