Start > Körkortsforum > Fick körkortet, men osäker om …

Fick körkortet, men osäker om det bara var tur

Gäst 2015-05-15 06:27 ! Citera #
Hej på er alla!

Alla mina vänner säger att jag hade tur och att jag inte förtjänar mitt körkort :cry: . Jag fick körkortet förra veckan på första försöket, men hade dock ett fel som kontrollanten inte tyckte var allvarligt. Felet var att jag inte visste att man kunde ställa in/justera ratten. Ratten var för låg och därför kunde jag inte se instrumentpanelen riktigt bra. På motorvägen fick jag böja huvudet kraftigt för att se om jag låg på 110 km/t eller inte. Allt annat gick annars som det skulle.. MEN brukar man verkligen kugga för att man inte justerar ratten rätt? Eller är mina vänner bara svartsjuka på mig kanske? :?
Gäst 2015-05-15 08:24 ! Citera #
Det jag kan tänka mig är att korrigering av ratten möjligen skulle kunna falla under momentet säkerhetskontroll. Den antar jag att du gjorde innan du påbörjade din uppkörning? Så ja, svårt att säga, men det låter absolut inte i mina öron som någon klockren sak att kuggas för. Hade det däremot blivit trafikfarligt och något hänt, så kan man nog inte skylla på ratten... Men du verkar ju klarat dig fint.
Johanna 2015-05-15 08:40 ! Citera #
Ett körkort är inget man bara får, det är något man kämpat för och förtjänar.
Att du inte ställde in ratten, vad gör det egentligen? Nu vet du ju att man kan göra det, och det är det som räknas.
Min syster fick körkortet på ren tur, nu i efterhand har hon kört 90 på en 50-väg samt kört på andra sidan vägen av misstag för hon trodde det va enkelriktat.. :o
Gäst 2015-05-15 09:04 ! Citera #
Johanna
Att du inte ställde in ratten, vad gör det egentligen? Nu vet du ju att man kan göra det, och det är det som räknas.
Min syster fick körkortet på ren tur, nu i efterhand har hon kört 90 på en 50-väg samt kört på andra sidan vägen av misstag för hon trodde det va enkelriktat.. :o

Precis, man får se allt i ett sammanhang. I det stora hela var nog ratten inte någon ”big deal”. Självklart har du inte fått körkortet utan anledning. Själv är jag ganska färsk med körkortet och det är så kul för det är först nu jag börjar lära mig bilkörningen ordentligt!
TS 2015-05-15 17:59 ! Citera #
Tack för era kommenterarer. Roligt att höra att det är inget man kuggar på :D . Jag fick inte göra säkerhetskontrollen, bara speglar och stolen, för jag körde upp med tre personer, och de hade inte tid för säkerhetskontroll. Jag skulle ändå inte ha justerat ratten även om jag fick göra det hihi. Det var en trafiklärare som bedömde min uppkörning, och en annan trafiklärare som hjälper/prövar min trafiklärare och deras chef.. vet inte varför deras chef följde med. Fick dock ett hjärtattack när jag först upptäckte att jag skulle köra upp med TRE GUBBAR!

Till slut sa han bara att jag kollade mycket på mina fötter, sen sa jag att jag böjde huvudet för att avläsa hastigheten, inte för att se mina fötter. Han lärde mig då hur man justerar ratten och sen sa han ”Du är godkänd! Nu får du köra lika snyggt och trafiksäkert själv!”. Jag trodde aldrig att jag skulle bli godkänd pga alla jävla historier jag hört om hur omöjligt det är för en privatist att få körkortet på första försöket. :x
TS 2015-05-15 18:13 ! Citera #
Johanna

Jo, det är sant, ställa in ratten verkar inte så farligt. Jag hörde bara massa historier om att vissa kuggade för att de inte lyckats få upp motorhuven eller peka på bromsvätskan.. Trodde att mitt fel var lika allvarligt, och att jag bara hade tur. Men ja tror inte att det är så himla lätt att kugga som det beskrivs ibland.

Jag vet inte varför din syster gör fel, kanske hon behöver träna på att tro på sig själv. Jag känner folk som körde jättebra med en handledare/lärare i bilen, men väldigt dåligt och farligt när de kör själva... Själv körde jag moppe i många år förut (utan moppekort hihi) och är därför van med att vara i trafiken, brukar inte vara rädd eller nått.
Gäst 2015-05-15 18:15 ! Citera #
TS
Tack för era kommenterarer. Roligt att höra att det är inget man kuggar på :D . Jag fick inte göra säkerhetskontrollen, bara speglar och stolen, för jag körde upp med tre personer, och de hade inte tid för säkerhetskontroll. Jag skulle ändå inte ha justerat ratten även om jag fick göra det hihi. Det var en trafiklärare som bedömde min uppkörning, och en annan trafiklärare som hjälper/prövar min trafiklärare och deras chef.. vet inte varför deras chef följde med. Fick dock ett hjärtattack när jag först upptäckte att jag skulle köra upp med TRE GUBBAR!

Till slut sa han bara att jag kollade mycket på mina fötter, sen sa jag att jag böjde huvudet för att avläsa hastigheten, inte för att se mina fötter. Han lärde mig då hur man justerar ratten och sen sa han ”Du är godkänd! Nu får du köra lika snyggt och trafiksäkert själv!”. Jag trodde aldrig att jag skulle bli godkänd pga alla jävla historier jag hört om hur omöjligt det är för en privatist att få körkortet på första försöket. :x

Inte trafiklärare* jag menade en kontrollant eller va de kallas..
Boss 2021-02-10 22:02 ! Citera #
Alltså uppkörningen handlar ju i första hand om att lärarennsks kånna sig säker med dig som förare så de lär du ju ha kyckats med. Rattinställning är nig en fis i rymden enligt dom då du uppenbarligen kan hantera fordonet på ett säkert sätt.
Gäst 2021-02-13 08:45 ! Citera #
TS 2015-05-15

Anledningen var att inspektören du körde upp med var ny och under pågående utbildning. Att du inte kunde ställa in stolen är inget man blir underkänd på, så länge det inte påverkar trafiksäkerheten! Det är lätt att köra upp om man är färdig med sin utbildning för förarprövaren gör en helhetsbedömningen där alla sånna här små misstag inte gör något :)
Gäst 2021-02-13 08:50 ! Citera #
TS 2015-05-15
Johanna

Jo, det är sant, ställa in ratten verkar inte så farligt. Jag hörde bara massa historier om att vissa kuggade för att de inte lyckats få upp motorhuven eller peka på bromsvätskan.. Trodde att mitt fel var lika allvarligt, och att jag bara hade tur. Men ja tror inte att det är så himla lätt att kugga som det beskrivs ibland.

Jag vet inte varför din syster gör fel, kanske hon behöver träna på att tro på sig själv. Jag känner folk som körde jättebra med en handledare/lärare i bilen, men väldigt dåligt och farligt när de kör själva... Själv körde jag moppe i många år förut (utan moppekort hihi) och är därför van med att vara i trafiken, brukar inte vara rädd eller nått.
Lyssna inte på historier! För 15 år sen kanske man blev underkänd för det, idag står det i deras sätt att jobba att endast säkerhetskontrollen får inte leda till ett underkännande. Däremot tas det med i bedömningen och då ligger du redan på minus på helhetsbedömning om du då gör flera fel som står och väger

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov