Start > Körkortsforum > Väjningsplikt för gående i cir…

Väjningsplikt för gående i cirkulationsplats?

Gäst 2015-04-24 19:05 ! Citera #
Hej, undrar om jag som förare har väjningsplikt för en gående som är på väg att gå över ett övergångsställe just där jag ska lämna en cirkulationsplats? Alltså jag ska köra ur cirkulationsplatsen just när en person är på väg att korsa övergångsstället. Om jag väntar så att han hinner över så måste jag stanna och då får alla i cirkulationsplatsen stanna, det finns bara en fil i den.
Mvh Suzanne
Gäst 2015-04-24 19:14 ! Citera #
Ja, du har väjningsplikt mot de även mot eventuella cyklister
Ultima81 2015-04-24 21:34 ! Citera #
Grundregeln är att gående altid har företräde oberoende av situation.. Även om man risikerarar att bilda kö eller stopp i trafiken.. Tänk så här.. Dom är oskyddade å det är du som kan orsaka den största skadan vid en påkörning... Även om den gående tex har rött vid ett övergångsställe så måste du altid vara berädd på att den gående faktiskt kan gå över ändå...
P.D 2015-04-25 10:54 ! Citera #
Ja, ”61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.” http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Visst stoppar du trafiken i cirkulationen, men om du stannat vid ett vanligt övergångsstället stoppar du trafiken också, så jag förstår inte riktigt att ”inte stoppa trafiken” skulle vara ett argument.

Ultima81: Ja, dock är det viktigt att påpeka att man tex inte behöver tvärnita om någon vill korsa mitt på en landsväg utan övergångsställe. De gående har inte fri lejd där, utan får bara gå om det ej hindrar trafiken. Givetvis är dock ”bilar hårda-människor mjuka” en jättebra och trafiksäker grundregel :)
Gäst 2015-04-25 13:04 ! Citera #
P.D
Ja, ”61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.” http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Visst stoppar du trafiken i cirkulationen, men om du stannat vid ett vanligt övergångsstället stoppar du trafiken också, så jag förstår inte riktigt att ”inte stoppa trafiken” skulle vara ett argument.

Ultima81: Ja, dock är det viktigt att påpeka att man tex inte behöver tvärnita om någon vill korsa mitt på en landsväg utan övergångsställe. De gående har inte fri lejd där, utan får bara gå om det ej hindrar trafiken. Givetvis är dock ”bilar hårda-människor mjuka” en jättebra och trafiksäker grundregel :)

Nej givetvist inte.. Men tyvärr är människor opålitliga.. E jätte viktigt att komma ihåg när man kör omkring.. Även om människan som står vid rött vet att denne inte får gå över, så fins de ju idioter som skiter i rött ljus å tror att dom hinner innan den dära bilen kommer.. Gäller oxå tex på landsväg... Man skal altid vara ”misstänksam” när människor befinner sig i närheten av körbanan ;)
P.D 2015-04-25 13:09 ! Citera #
Gäst
Nej givetvist inte.. Men tyvärr är människor opålitliga.. E jätte viktigt att komma ihåg när man kör omkring.. Även om människan som står vid rött vet att denne inte får gå över, så fins de ju idioter som skiter i rött ljus å tror att dom hinner innan den dära bilen kommer.. Gäller oxå tex på landsväg... Man skal altid vara ”misstänksam” när människor befinner sig i närheten av körbanan ;)

Jepp, tummen upp på det!
Gäst 2020-08-21 19:57 ! Citera #
Om det vid rondellen finns litet synliga överfarter ...
Typ lägre kantstenar ..
Men ej aldrig målats några vita streck ... Eller ej hellre finns eller någonsin ens funnits ”Övergångsställes-skyltar” .. sedan länge tillbaks ... ( många många år )
Vad gäller då här ??
Har fotgängare, cyklister, företräde mot fordon inne i rondellen ?

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov