Start > Körkortsforum > Påfart och avfart motorväg

Påfart och avfart motorväg

Gäst 2015-04-15 15:07 ! Citera #
Påfart:

Om det är en lång påfart, och innan är det 50 väg, och man kör direkt på påfarten. Om jag innan påfarten ligger i 50 på 5:an är det inte så enkelt att accelerera till 100. Ska man då växla ner till 3:an direkt när man kommer på påfarten för att accelerera till 100 och sen i med femman? För man ska ju göra snabba/bestämda ökningar i fart.

Avfart:

Har hört att man inte ska sakta in när man kör på avfarten. Man ska ju behålla sin hastighet innan man kör på den, men efter då? Är det fel att börja bromsa på början av avfarten eller ska man vänta till slutet av avfarten?

Och ska man motorbromsa på avfarten eller krånglar det bara till det? För man borde väl kunna köra på 5:an både innan och efter om man antar att det är 50 efter? Om man växlar ner för att motorbromsa måste man ju sedan växla upp.

ALLTSÅ
1.Ska man växla ner på påfarten om man ligger på 5?
2. Hur och när ska man sakta in på avfarten?
3. Ska man motorbromsa på avfarten, dvs genom att växla ner?
LinaLi 2015-04-16 11:02 ! Citera #
Om du är uppe i 5:an och har bra fart så borde jobbet att gasa upp inte vara så svårt tänker jag? Eller vad är problemet?

Hur du ska bromsa på avfarten beror mycket på hur avfarten ser ut. Men ofta vet man inte exakt och då är det bra att komma ned i fart ganska snabbt. Ofta kommer det skarpa kurvor och lägre hastighetsgränser ganska snabbt. Att motorbromsa ect går säkert att göra ibland, men kom ihåg att trafiksäkerheten går först. Dvs du behöver snabbt komma ned i fart och det är viktigast.
Gäst 2015-04-16 16:16 ! Citera #
Tack. Men det jag menade var om jag ligger i 50 i femman på påfarten måste jag väl växla ner till 3:an om jag ska upp i 100. Dvs jag har INTE ordentlig fart och man kan inte gasa upp från 50 till 100 med min bil på 5:an på ett snabbt sätt, tar för lång tid.
LinaLi 2015-04-17 13:20 ! Citera #
Det låter som att du redan har svaret på din egen fråga. Om du inte kan gasa upp till 100 utan att växla ned, så behöver du alltså växla ned :)
Gäst 2015-04-17 13:30 ! Citera #
Guess so.. :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo