Start > Körkortsforum > Start i backe

Start i backe

JoeThePlumber 2009-08-05 22:09 ! Citera #
Frågan riktar sig nog främst till dem som redan kört upp, men körskoleelver kan nog också hjälpa mig här:

Jag har sett filmer från utbildningsmaterial där start i backe har gått ut på att följande:

Antingen med eller utan parkeringsbroms:

Steg 0: Bilen står i backen för att du har i någon av bromsarna
Steg 1: Du utför manövrar med händer och ben så att du behåller bilen i backen endast med hjälp av koppling och gas.
Steg 2: Du tittar dig omkring i innerspegel, backspeglar, döda vinkeln, ger tecken.
Steg 3: Ökar gasen kör ut.

Det mest anmärkingvärda jag skulle vilja få ett förtydligande på är hur det är med från steg 1 till 3 - måste man hålla bilen still - det kan ju vara ganska klurigt och sedan kolla resterande, eller måste man göra allt i den här ordningen?
Gäst 2009-08-06 00:19 ! Citera #
Det är ju starkt rekommenderat att du har bilen körklar när du kollar i speglarna, döda vinkeln och sen blinkar ut, så du inte kollar i speglarna först och sen fokuserar på att hitta dragläget då det kan ha kommit en bil från närliggande korsning bakom dig eller en bil som kört väldigt fort som du inte uppmärksammade tidigare, så ett tips är att du alltid kollar speglar å döda vinkeln det sista du gör när du ska köra iväg (är ju dock inte riktigt i den ordningen när du ska byta fil, för då är det blicken, pilen, filen som gäller xD )

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest