Start > Körkortsforum > Vänstersväng vid trafiksignal

Vänstersväng vid trafiksignal

Gäst 2015-04-09 09:03 ! Citera #
Hej!
Gått och funderat på detta ett tag...
Om jag ska göra en vänstersväng inpå en enkelriktad väg och det är rött så stannar jag ju självklart vid stopplinjen. Är det grönt så kör jag fram en bit och ställer mig ungefär i mitten av korsningen (placerar mig så att mötande kan svänga förbi mig om de ska till höger) för att vänta på mötande och kör över när det är fritt.
Min fråga är vad jag gör om det hinner slå om till rött när jag redan står i mitten av korsningen? Att köra mot rött låter ju inte särskilt lockande, men står jag kvar är jag rädd att jag blockerar för trafiken som kommer från höger i korsningen, som möjligtvis ska in på samma gata som jag eller kanske köra mot det hållet jag kom från. Hur gör jag i denna situation???
Gäst 2015-04-09 11:06 ! Citera #
Hej!
Bra fråga.

Är detta till hjälp tro`?

mbeneventi.com/trafik-regler-for-gora-en-left-hand-turn/
Gäst 2015-04-10 11:37 ! Citera #
Om jag hinner innan de andra ska köra så kör jag. Annars får man stanna kvar helt enkelt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor