Start > Körkortsforum > När man närmar sig och står vi…

När man närmar sig och står vid rödljus

JoeThePlumber 2009-08-05 22:02 ! Citera #
Två frågor:

1. Är det ok att frikoppla när man närmar sig ett rödljus, dvs. att man med säg 20-30 m kvar frikopplar och låter bilen rulla och bromsa lite fram till linjen eller bakom bilen framför?

2. När man står vid rödljus är det något fel att stå och bromsa med hjälp av fotbromsen eller vill de att man lägger i parkeringsbromsen.
Gäst 2009-08-06 00:23 ! Citera #
JoeThePlumber
Två frågor:

1. Är det ok att frikoppla när man närmar sig ett rödljus, dvs. att man med säg 20-30 m kvar frikopplar och låter bilen rulla och bromsa lite fram till linjen eller bakom bilen framför?

Frikoppla inte, utan använd motorbromsen istället, alltså att du lägger i en lägre växel så att motorn bromsar åt dig, det är ecodriving till skillnad från om du frikopplar, för då drar bilen en del bensin till skillnad vid motorbromsning, så tänk på att ecodriving är något de håller koll på vid uppkörningen

2. När man står vid rödljus är det något fel att stå och bromsa med hjälp av fotbromsen eller vill de att man lägger i parkeringsbromsen.

Fotbromsen är rekommenderat framför parkeringsbromsen, du slipper krångla med parkeringsbromsen då det går över till grönt och folket bakom dig börjar bli stressade :p Du kan även använda dragläget istället för fotbromsen, vilket nästan må vara det bästa alternativet, för då får du in snittsen med själva dragläget och kan komma iväg mkt snabbare då det växlar över till grönt :)
JoeThePlumber 2009-08-06 10:47 ! Citera #
Tack för svaren.

Jag brukar motorbromsa - säg att jag kört 50 km/h på fyran innan, då tar jag naturligtvis och motorbromsar ner med 3:an och 2:an, är det något fel att göra det sekvensiellt, tycker det kan bli en onödigt hårt motorbroms om man bara går ner till 2:an direkt.

När det gäller frikopplingen så tänkte jag mest på när jag redan är på 2, och har 20-30 m kvar, är det ok att rulla då och ev bromsa om det behöv

Sen funderar jag på ditt svar på min andra fråga, jag forstår vitsen med dragläget och att det naturligtvis är ett snabbt sätt att komma iväg på, men är det inte lite mot eco-drive principerna? Jag vet inte riktigt men för mig verkar det lite ologiskt om bilen skulle förbränna mindre i dragläge än still och frikopplad, eller?
Gäst 2009-08-06 16:10 ! Citera #
JoeThePlumber
Tack för svaren.

Jag brukar motorbromsa - säg att jag kört 50 km/h på fyran innan, då tar jag naturligtvis och motorbromsar ner med 3:an och 2:an, är det något fel att göra det sekvensiellt, tycker det kan bli en onödigt hårt motorbroms om man bara går ner till 2:an direkt.

När det gäller frikopplingen så tänkte jag mest på när jag redan är på 2, och har 20-30 m kvar, är det ok att rulla då och ev bromsa om det behöv

Sen funderar jag på ditt svar på min andra fråga, jag forstår vitsen med dragläget och att det naturligtvis är ett snabbt sätt att komma iväg på, men är det inte lite mot eco-drive principerna? Jag vet inte riktigt men för mig verkar det lite ologiskt om bilen skulle förbränna mindre i dragläge än still och frikopplad, eller?


nu ska vi se här, var lite sleten igår så jag har nog säkert yrat till nåt här, men nu ska vi se. Motorbromsningen blir ju så hård som du gör den, alltså beroende på hur fort du släpper upp kopplingen så du kan mkt väl lägga i 2:an om du bara kör i 50 km/h

I dragläget så drar bilen ja, men det jag menade var att det inte drar något då du motorbromsar än frikopplar och bromsar med färdbromsen. Men att ha dragläget redo så du bara kan åka iväg var det jag vart rekommenderad på bilskolan, där spelade det tydligen inte så stor roll med ecodrivingen när du stod stilla, utan gällde mer när man redan var i rörelse. Jag hoppas att du fick ett litet förtydligande ang detta, jag kan dock ha missuppfattat det hela :)
JoeThePlumber 2009-08-06 19:37 ! Citera #
Tack för svaret

Ok förstår vad du menar med växlingarna, jag tror jag brukar växla ner mer sekventiellt för att jag inte orkar vara mjuk på kopplingen - men det är ju sant som du säger.

Sedan så är det naturligtvis bättre att ha en växel i för att kunna köra iväg direkt istället.

Jag tror det absolut bästa sättet vid ljusen egentligen vore att försöka rulla fram (går ju att göra på låga växlar), utan att stanna - precis som cyklisterna försöker göra, det borde vara mest skonsamt på miljön.

Tack för en bra diskussion

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov