Tack för svaren.
Jag brukar motorbromsa - säg att jag kört 50 km/h på fyran innan, då tar jag naturligtvis och motorbromsar ner med 3:an och 2:an, är det något fel att göra det sekvensiellt, tycker det kan bli en onödigt hårt motorbroms om man bara går ner till 2:an direkt.
När det gäller frikopplingen så tänkte jag mest på när jag redan är på 2, och har 20-30 m kvar, är det ok att rulla då och ev bromsa om det behöv
Sen funderar jag på ditt svar på min andra fråga, jag forstår vitsen med dragläget och att det naturligtvis är ett snabbt sätt att komma iväg på, men är det inte lite mot eco-drive principerna? Jag vet inte riktigt men för mig verkar det lite ologiskt om bilen skulle förbränna mindre i dragläge än still och frikopplad, eller?
nu ska vi se här, var lite sleten igår så jag har nog säkert yrat till nåt här, men nu ska vi se. Motorbromsningen blir ju så hård som du gör den, alltså beroende på hur fort du släpper upp kopplingen så du kan mkt väl lägga i 2:an om du bara kör i 50 km/h
I dragläget så drar bilen ja, men det jag menade var att det inte drar något då du motorbromsar än frikopplar och bromsar med färdbromsen. Men att ha dragläget redo så du bara kan åka iväg var det jag vart rekommenderad på bilskolan, där spelade det tydligen inte så stor roll med ecodrivingen när du stod stilla, utan gällde mer när man redan var i rörelse. Jag hoppas att du fick ett litet förtydligande ang detta, jag kan dock ha missuppfattat det hela