Start > Körkortsforum > Kuggad på första uppkörningen,…

Kuggad på första uppkörningen, hur träna?

Gäst 2015-03-24 14:18 ! Citera #
Hade min första uppkörning idag i Uppsala, hade Micke, och jag kuggade! Blev själv chockad när han sade detta för jag tyckte att jag körde trafiksäkert och utan hinder för annan trafik.
Anledningen till att jag kuggade var att min manövrering var dålig tyckte han. Jag är van med en gammal liten bil som inte tål så mycket och jag har ju lärt mig hur den fungerar gällande växlar osv. Jag fick köra en golf och den skiljde sig enormt jämfört med Mitsubishi Colt:en som jag är van vid. I den ligger man på 4:an i 40 men inspektören tyckte att jag borde legat på 4:an i 70 i hans bil.

Jag har kört både med körskola och privat, mest privat, och har kört bil i totalt 9 månader. Mamma säger att jag är bättre på att backparkera än vad hon är och att jag har bra koll på vart jag har bilen.

I övrigt så gjorde jag en liten miss, svängde ut på en väg med tre filer (markeringen mellan två av filerna var utnött så det syntes inte) låg första 2 sekunderna mellan dessa två innan jag bytte till den högra då jag insåg att det var tre filer (hade ingen trafik framför mig)

Eftersom den här bilen var mycket starkare än den jag är van vid så kom jag något för snabbt i vissa korsningar, men höll annars en bra hastighet runt dessa områden.

Han tyckte att jag höll en för jämn hastighet, använde inte kopplingen som jag skulle, han tyckte att jag skulle koppla vid inbromsning för att det är tydligen eco? Jag svängde tydligen på ratten fel, istället för att ”saxa” armarna som han uttryckte det så ”torkade jag tallriken” (också hans uttryck)

När jag nämnde att bilen var så pass ovan för mig så sade han emot och hävdade att jag skulle kunna hantera vilken bil som helst utan att ha kört en sån bil tidigare

Hans tips till mig var att byta körskola..

Min fråga är nu hur jag kan öva på att vänja mig vid starkare bilar och köra lite olika? Oturligt nog så kan jag ju bara köra med mammas för att hon är min handledare och vi har ingen tillgång till att låna någon annans. Jag har möjlighet att låna av kompisar men de är ju inte mina handledare.
Gäst 2015-03-25 13:18 ! Citera #
Rätt värdelöst svar tycker ja.. Klart att man skal kunna hantera vilken bil som helst TILLSLUT ja.. E ju sånt man lär sig genom åren.. Jag tog körkort i Säffle ”Intensivkurs” där erbjöds man låna den bil man övningskörde i till uppkörningen.. Visserligen 200kr dyrare ”400 för trafikvärkets bil” 600 för skolans.. Kolla altså med den skolan du väljer om du kan låna den bil du övningskör i.. ”I din situation är det nog bättre att du får lite lektioner på en skola innan du kör upp, istället för enbart privat”

Då blir det enklare sen för dig under uppkörningen, visserligen lite dyrare men värkligen värt det! Lycka till! :)
Jossan-88 2015-03-25 13:50 ! Citera #
Gäst
Rätt värdelöst svar tycker ja.. Klart att man skal kunna hantera vilken bil som helst TILLSLUT ja.. E ju sånt man lär sig genom åren.. Jag tog körkort i Säffle ”Intensivkurs” där erbjöds man låna den bil man övningskörde i till uppkörningen.. Visserligen 200kr dyrare ”400 för trafikvärkets bil” 600 för skolans.. Kolla altså med den skolan du väljer om du kan låna den bil du övningskör i.. ”I din situation är det nog bättre att du får lite lektioner på en skola innan du kör upp, istället för enbart privat”

Då blir det enklare sen för dig under uppkörningen, visserligen lite dyrare men värkligen värt det! Lycka till! :)

Värdelöst svar? Absolut inte!
Inspektören har helt rätt, sätter man sig i en nyare bil som man är ovan med så tar det inte flera lektioner/timmar innan man förstår hur den fungerar. Det ska man kunna lista ut ganska så snabbt faktiskt. Och att ”skylla” på att man kör privat med en äldre och svagare bil är inte annat än en dålig bortförklaring. Jag är ledsen om jag låter hård i min bedömning, men jag vet själv när jag övningskörde privat med min sambos gamla Nissan Micra -00 Den var inte ens i närheten av att ha samma motorstyrka som den bilen jag gjorde med på körskolan. Nissan hade bara 70HK medans Forden på körskolan hade närmare 130HK. Och precis innan jag hade min uppkörning så fick jag köra en helt annan Ford som jag var ovan med, men efter jag fick köra bort till platsen där vi skulle möta min trafikinspektör så lärde jag mig under den korta resan hur den nya bilen fungerade. Så tyvärr tycker jag att din inspektör har helt rätt i det han sa!
Allt du kan göra är att kämpa vidare, det kommer gå bra tillslut. Och gör gärna som ”Gäst” skrev om, att fråga en körskola om du kan låna deras bil när du ska köra upp..
Lycka till :)
Gäst 2015-03-25 17:13 ! Citera #
Gäst

Övningskörde på körskola i höstas men har sedan dess kört privat och lärt mig den bilen. Jag har inga planer på att ta mer lektioner, så att köra upp i en körskolas bil är nog inte aktuellt, men tack ändå för tipset! :)
Gäst 2015-03-25 17:19 ! Citera #
Jossan-88
Gäst

Inspektören har helt rätt, sätter man sig i en nyare bil som man är ovan med så tar det inte flera lektioner/timmar innan man förstår hur den fungerar. Det ska man kunna lista ut ganska så snabbt faktiskt. Och att ”skylla” på att man kör privat med en äldre och svagare bil är inte annat än en dålig bortförklaring. Jag är ledsen om jag låter hård i min bedömning, men jag vet själv när jag övningskörde privat med min sambos gamla Nissan Micra -00 Den var inte ens i närheten av att ha samma motorstyrka som den bilen jag gjorde med på körskolan. Nissan hade bara 70HK medans Forden på körskolan hade närmare 130HK. Och precis innan jag hade min uppkörning så fick jag köra en helt annan Ford som jag var ovan med, men efter jag fick köra bort till platsen där vi skulle möta min trafikinspektör så lärde jag mig under den korta resan hur den nya bilen fungerade. Så tyvärr tycker jag att din inspektör har helt rätt i det han sa!
Allt du kan göra är att kämpa vidare, det kommer gå bra tillslut. Och gör gärna som ”Gäst” skrev om, att fråga en körskola om du kan låna deras bil när du ska köra upp..

Nej det han sade var att man ska kunna köra bilen felfritt även om man aldrig kört en sådan bil förut. Sedan så lyssnade jag inte tillräckligt på bilen antar jag, eftersom jag var så pass uppmärksam och fokuserad på att köra så trafiksäkert som möjligt och inte göra några fel, då jag kände att jag kört så pass länge att manövreringen skulle vara det sista jag kuggade på.

Efter lite googlande så har jag nu insett att det är annorlunda i växlingen med en dieselbil än med en bensinbil. Både bekanta har sagt det och efter lite sökning så har jag kommit fram till det, alltså ingen dålig bortförklaring. Hade ingen aning om att det är skillnad i växling på dieselbil, inget som tas upp i teorin direkt.

Jag kände bara att inspektören betedde sig och uttryckte sig spydigt efteråt vilket jag anser är helt onödigt.

Tack! :)
Jossan-88 2015-03-25 23:28 ! Citera #
Gäst
Jossan-88
Gäst

Nej det han sade var att man ska kunna köra bilen felfritt även om man aldrig kört en sådan bil förut. Sedan så lyssnade jag inte tillräckligt på bilen antar jag, eftersom jag var så pass uppmärksam och fokuserad på att köra så trafiksäkert som möjligt och inte göra några fel, då jag kände att jag kört så pass länge att manövreringen skulle vara det sista jag kuggade på.

Efter lite googlande så har jag nu insett att det är annorlunda i växlingen med en dieselbil än med en bensinbil. Både bekanta har sagt det och efter lite sökning så har jag kommit fram till det, alltså ingen dålig bortförklaring. Hade ingen aning om att det är skillnad i växling på dieselbil, inget som tas upp i teorin direkt.

Jag kände bara att inspektören betedde sig och uttryckte sig spydigt efteråt vilket jag anser är helt onödigt.

Då undrar jag hur din teorilektion har sett ut om du inte har lärt dig att växlingen är annorlunda på en diesel bil jämfört med en bensinbil. Det fick vi lära oss, och även att diesel bilar har högre vridmoment som gör att det kan kännas som om dom drar bilen själva framåt. Så där skulle vi vara vara lite mer uppmärksamma om vi körde olika bilar, vilket jag gjorde då bilen jag övningskörde med privat var en gammal bensinare, och körskolans alla bilar var nyare diesel bilar..
Så nej, jag tycker fortfarande att din inspektör har rätt :)
För som skrivet tidigare så lär man sig hur en ny bil fungerar, även om man är helt ovan med den.
Gäst 2015-03-26 09:04 ! Citera #
Jossan-88

Då undrar jag hur din teorilektion har sett ut om du inte har lärt dig att växlingen är annorlunda på en diesel bil jämfört med en bensinbil. Det fick vi lära oss, och även att diesel bilar har högre vridmoment som gör att det kan kännas som om dom drar bilen själva framåt. Så där skulle vi vara vara lite mer uppmärksamma om vi körde olika bilar, vilket jag gjorde då bilen jag övningskörde med privat var en gammal bensinare, och körskolans alla bilar var nyare diesel bilar..
För som skrivet tidigare så lär man sig hur en ny bil fungerar, även om man är helt ovan med den.

Jag har bara varit på introduktionskursen och då nämndes inget sådant. Valde att inte ta teorikurs för att jag gått teorikursen för moped för 2 år sedan och jag fick reda på att det är samma upplägg. Jag blev inte informerad att det togs upp saker rörande själva bilen som inte fanns med i teoriböckerna. Så visst inspektören kanske hade lite rätt men om jag inte har den vetskapen innan så är det ju inte så konstigt att jag inte var förberedd på detta :)
Jossan-88 2015-03-26 11:46 ! Citera #
Gäst
Jossan-88

Jag har bara varit på introduktionskursen och då nämndes inget sådant. Valde att inte ta teorikurs för att jag gått teorikursen för moped för 2 år sedan och jag fick reda på att det är samma upplägg. Jag blev inte informerad att det togs upp saker rörande själva bilen som inte fanns med i teoriböckerna. Så visst inspektören kanske hade lite rätt men om jag inte har den vetskapen innan så är det ju inte så konstigt att jag inte var förberedd på detta :)

Nej det har du ju en poäng i, men det är även ditt ansvar som förare att ta reda på hur en bil fungerar när du sätter dig i den. Och om du inte tar reda på hur vissa saker fungerar så är det ju ditt eget fel och inte inspektörens fel :)
Det står massvis med information om hur skillnaden är mellan en diesel jämfört med en bensin bil här på nätet. Finns även trådar här i forumet som handlar om det :)
Och har du gått en teorikurs för moped för 2 år sedan så kan jag tycka att det skulle vara värt för en uppdatering när det kommer till bilens teorikurs. Då hade du kanske fått reda på vilken skillnad det kan vara mellan dessa två bränslen, för upplägget på kursen var säkert den samma, men innehållet skiljer sig ganska mycket :D
Men lycka till med din fortsatta prövning med att få ditt körkort :)
LinaLi 2015-03-26 11:55 ! Citera #
Prova en testuppkörning via en körskola med en ny bil. Då får du säkert bra med tips på vad du ska tänka på.

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov