Hade min första uppkörning idag i Uppsala, hade Micke, och jag kuggade! Blev själv chockad när han sade detta för jag tyckte att jag körde trafiksäkert och utan hinder för annan trafik.
Anledningen till att jag kuggade var att min manövrering var dålig tyckte han. Jag är van med en gammal liten bil som inte tål så mycket och jag har ju lärt mig hur den fungerar gällande växlar osv. Jag fick köra en golf och den skiljde sig enormt jämfört med Mitsubishi Colt:en som jag är van vid. I den ligger man på 4:an i 40 men inspektören tyckte att jag borde legat på 4:an i 70 i hans bil.
Jag har kört både med körskola och privat, mest privat, och har kört bil i totalt 9 månader. Mamma säger att jag är bättre på att backparkera än vad hon är och att jag har bra koll på vart jag har bilen.
I övrigt så gjorde jag en liten miss, svängde ut på en väg med tre filer (markeringen mellan två av filerna var utnött så det syntes inte) låg första 2 sekunderna mellan dessa två innan jag bytte till den högra då jag insåg att det var tre filer (hade ingen trafik framför mig)
Eftersom den här bilen var mycket starkare än den jag är van vid så kom jag något för snabbt i vissa korsningar, men höll annars en bra hastighet runt dessa områden.
Han tyckte att jag höll en för jämn hastighet, använde inte kopplingen som jag skulle, han tyckte att jag skulle koppla vid inbromsning för att det är tydligen eco? Jag svängde tydligen på ratten fel, istället för att ”saxa” armarna som han uttryckte det så ”torkade jag tallriken” (också hans uttryck)
När jag nämnde att bilen var så pass ovan för mig så sade han emot och hävdade att jag skulle kunna hantera vilken bil som helst utan att ha kört en sån bil tidigare
Hans tips till mig var att byta körskola..
Min fråga är nu hur jag kan öva på att vänja mig vid starkare bilar och köra lite olika? Oturligt nog så kan jag ju bara köra med mammas för att hon är min handledare och vi har ingen tillgång till att låna någon annans. Jag har möjlighet att låna av kompisar men de är ju inte mina handledare.