Start > Körkortsforum > Start i ettan!!

Start i ettan!!

Hjälp 2015-01-15 21:23 ! Citera #
Som rubriken lyder, hur startar man i växel ett för att förhindra motorstopp.
Gäst 2015-01-16 00:01 ! Citera #
Lägg in 1ans växel först, sen verkar det som du behöver bli van med 1an så det du kan göra är att ge lite o jämn grundgas o sen lyfter du upp kopplingen till dragläget o håller kvar den där nån jätte liten sekund o sen medan du lyfter kopplingen så ger du sakta mer o mer gas.

vart dragläget är e det som tar tid att lära sig. vare sig man e erfaren förare eller ej så kan man få motorstopp ibland, så bli inte rädd för det. försök istället lära dig.

dragläget hittar du genom att hålla kopplingen nedtryckt o sedan sakta lyfta upp den o såklart ha antingen handbromsen eller bromsen nedtryckt så att bilen inte börjar rulla, o när du ser RPM:en (brevid hastighetsmätaren) sänkas så är dragläget där. Vill du inte köra fram så snabbt o spec i början så kan du efter du hittat dragläget sänka kopplingen LITE, seden göra det jag nämnde längst upp (med grundgas etc).
Pennan 2015-01-19 00:40 ! Citera #
Det jag kan tipsa om är att experimentera! Va på en parkering utan bilar och testa dig fram. Alla bilar reagerar olika på gas och koppling så därför måste man hitta dragläget för just den bilen du ska köra. Ett tips jag fick när jag skulle lära mig var att sakta släppa på kopplingen utan gas, när jag kände och hörde att bilen lät annorlunda så var det ett tecken på att kopplingen var uppe så pass mycket att bilen ville iväg. Sedan efter det så lägger du till gasen, samtidigt som bilen börjar låta annorlunda trycker du försiktigt ned gasen och upp med kopplingen och åker upp till den fart du vill komma upp i eller ev. växla om du ska iväg då. tänk mest på att göra det sakta och harmoniskt. ett klassiskt misstag som jag gjort MÅNGA gånger är att först vara försiktig som fasen för att sedan när bilen rör på sig tvär släppa kopplingen och vips, motorstopp..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor