Start > Körkortsforum > Köra om lastbilar?

Köra om lastbilar?

Gäst 2014-12-14 13:35 ! Citera #
Hej, Jag har nämligen min första uppkörning imorgon. Jag undrar över en sak. När man kör på en motorväg i högra körfältet och hamnar bakom en lastbil, är det bättre att köra om eller inte köra om? Min trafik lärare sak att man skulle köra om (ej överskrida hastigheten så klart) annars slösar man bort tiden bara. Och sedan var det en annan trafik lärare som sa att det vore bra att inte köra om, då är det mer säkrare och man förlorar tiden på uppkörningen.
Jossan-88 2014-12-14 14:33 ! Citera #
Det beror lite på vilken hastighet lastbilen kör i, ligger den i 90km/h så kan du planera och sedan göra en omkörning på ett säkert sätt. Men ligger den nära den tillåtna hastigheten så är det bättre att göra som din ena lärare sa, nämligen att sänka farten lite och köra mer avvaktande. Men det beror också lite på hur mycket bilar du har bakom dig.
Lycka till imorgon! :)
LinaLi 2014-12-14 23:31 ! Citera #
Det beror lite på hur långt du ska köra på vägen också. Ska du ”snart köra av” så är det oftast onödigt att köra om.
Björn He 2014-12-19 00:21 ! Citera #
Man kan ju köra om en lastbil när som helst bara det är fritt i vänster körfält. Kom ihåg att titta i speglarna och döda vinkeln och ge tecken till vänster INNAN omkörning! Fast man bör ju inte flytta sig till vänster om man snart ska köra av förstås, då är det ju bättre att sakta ner och anpassa sej efter lastbilens fart.
Bara lilla jag 2015-03-19 09:53 ! Citera #
Kör om! Om alla skulle lägga sig bakom lastbilarna och söla, hur skulle det se ut då? Om trafiksituationen tillåter - ge mig ett skäl till att inte köra om?
LinaLi 2015-03-24 12:26 ! Citera #
Bara lilla jag
Kör om! Om alla skulle lägga sig bakom lastbilarna och söla, hur skulle det se ut då? Om trafiksituationen tillåter - ge mig ett skäl till att inte köra om?

Tja. Låt säga att högsta tillåtna hastigheten är 90. Lastbilen kör 85. Du ska svänga av om 1 km. Då skulle jag tycka det vore lämpligt att ”ligga bakom lastbilen och slöa”.
Jossan-88 2015-03-24 15:06 ! Citera #
LinaLi

Tja. Låt säga att högsta tillåtna hastigheten är 90. Lastbilen kör 85. Du ska svänga av om 1 km. Då skulle jag tycka det vore lämpligt att ”ligga bakom lastbilen och slöa”.

Jag håller helt med LinaLi i detta, allt handlar ju om vilken fart lastbilen har samt hur långt det är kvar till dig själv ska svänga.
Om lastbilen kör i 75 km/h på en 80 väg och jag har en bra bit att köra innan jag ska svänga, så skulle jag backa av och låta den lunka på, eller så skulle jag stanna till och passa på att ta en kortare paus innan man kör vidare :)
För om jag skulle köra om så skulle jag behöva en väldigt lång omkörningssträcka för att inte överskrida hastighetsbegränsningen eftersom jag bara skulle få köra 5 km/h fortare än lastbilen vid en eventuell omkörning..
Allt handlar ju om planering :)
Bara lilla jag 2015-04-10 08:52 ! Citera #
Men nu handlade tråden om körning på motorväg! Sedan skrev jag ”Om trafiksituationen tillåter”. Så varför inte visa att du behärskar även omkörning?
Jossan-88 2015-04-10 15:48 ! Citera #
Bara lilla jag
Men nu handlade tråden om körning på motorväg! Sedan skrev jag ”Om trafiksituationen tillåter”. Så varför inte visa att du behärskar även omkörning?

Återigen så handlar det om vilken fart lastbilen har samt hastigheten på motorvägen, är det 100 som gäller och lastbilen ligger i 90 så känns det rätt onödigt att köra om eftersom på en uppkörning kör man bara korta sträckor på en motorväg. Då hade jag hellre legat kvar bakom för att slippa både att eventuellt köra för fort för att komma om, samt att slänga in mig in framför för att hinna svänga av motorvägen där inspektören ber mig... Men nu när jag har körkort så kan jag säga med handen på hjärtat att jag kör om en lastbil så fort jag får tillfälle till det ;)
inspektörn 2015-04-10 16:14 ! Citera #
Kör om!!!!!!
Varför skapa kö?
Håll ett högt jämnt tempo och KÖR bilen!!!!
Om ni är oroliga för att ni snart skall lämna motorvägen, så öppna teoriboken och ögonen och ta reda på hur skyltningen fungerar! Ni får åtminstone 400 meters förvarning till avfarten och det är mer än tillräckligt för att hinna köra om en lastbil på motorvägen!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo