Start > Körkortsforum > Väjningsplikt trots huvudled?

Väjningsplikt trots huvudled?

Kazoki 2014-12-12 21:26 ! Citera #
Jag åker på en huvudled. Efter ett tag dyker en en väg till höger upp/en vägkorsning med bara en väg till höger (min väg jag åker på fortsätter rakt). Innan den sitter en ”varning för vägkorsning” med en tilläggstavla under ”svängande bussar”. betyder det då att huvudleden och mitt företräde gäller för all trafik från den vägen till höger förutom svängande bussar? Tyckte det var lite konstigt då ingen ”huvudled upphör” satt uppe innan dessa skyltar.
Jossan-88 2014-12-12 22:18 ! Citera #
Kör du på en huvudled så har alla på den korsande vägen antingen väjningsplikt eller stopplikt :)
Gäst 2014-12-12 22:32 ! Citera #
Jossan-88
Kör du på en huvudled så har alla på den korsande vägen antingen väjningsplikt eller stopplikt :)

Men ”varning för vägkorsning” betyder ju att högerregeln gäller...
LinaLi 2014-12-13 06:40 ! Citera #
Känns som det saknas en huvudled upphör där. Såg du någon väjningsplikt skylt för de andra?
Gäst 2014-12-13 13:27 ! Citera #
LinaLi
Känns som det saknas en huvudled upphör där. Såg du någon väjningsplikt skylt för de andra?

Inte nödvändigtvis, för det kan sitta skyltar som varnar för korsningar även fast du kör på huvudled. Och då har alltid trafikanterna på den korsande vägen väjningsplikt eller stopplikt :D
Men å andra sidan så finns det 2 sorters skyltar som heter ”Varning för vägkorsning” den ena ser ut som ett X och då är det högerregeln som gäller. Den andra ser ut som t och då är mitten strecket tjockare än det som går rakt över. Och då menas det att den korsande trafiken har stopplikt eller väjningsplikt :D

Hoppas det inte vart för rörigt nu :)
Kazoki 2014-12-13 21:28 ! Citera #
Kazoki
Jag åker på en huvudled. Efter ett tag dyker en en väg till höger upp/en vägkorsning med bara en väg till höger (min väg jag åker på fortsätter rakt). Innan den sitter en ”varning för vägkorsning” med en tilläggstavla under ”svängande bussar”. betyder det då att huvudleden och mitt företräde gäller för all trafik från den vägen till höger förutom svängande bussar? Tyckte det var lite konstigt då ingen ”huvudled upphör” satt uppe innan dessa skyltar.

Skylten ”varning för vägkorsning” var triangelformad med ett X i mitten, som ju betyder högerregeln. Förvirrande :P
Jossan-88 2014-12-14 13:03 ! Citera #
Kazoki

Skylten ”varning för vägkorsning” var triangelformad med ett X i mitten, som ju betyder högerregeln. Förvirrande :P

Då är det väl ganska självklart vad du ska rätta dig efter. Då är det högerregeln som gäller. Inte så svårt enligt mig :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor