Koppling före broms vid stopp
Hej!
Undrar om det är okey att trycka ner koppling före broms om man ska stanna vid tex en korsning.
Alltså man trycker ner kopplingen när det är typ 5 m kvar till stop och glider fram och stannar framme vid stopplinjen.
Får man göra så på uppkörningen?
Behöver er hjälp
Om man ska stanna vid en korsning får man glida fram sista 5-10 m med friläge och kopplingen nere?
Frågan är om det är så man ska göra på en uppkörning
Hej!
Har du tillräckligt med låg fart när du rullar in mot rödljuset dvs gångfart 5-7 km/h så kan du trycka ner kopplingen och bromsa sen.
Rullar du in i högre fart så släpp gasen och bromsa lätt så du saktar ner.Och när du får lägre fart, jag menar väldigt lmkt lägre fart! så trampar du ner koppling och fortsätter bromsa. Vi det här laget står du säkert redan still.
Hoppas du hängde med där..:-)
Hej
Det är bra att från början få in rutinen att först börja bromsa och sedan ned med kopplingen. Detta lär jag alltid mina elever.
Detta beror Dels så vill jag inte att bilen ska rulla fritt och att eleven inte har kontroll över farten.
Dels så vill jag att om man helt plötsligt hittar en lucka så är det mycket enklare att bara flytta foten från bromsen till gasen och köra iväg.
Dels så är det lättare att välja växel när man kommer fram mot korsningen. Behöver jag2:an? Eller 1:an?
Dessutom så innebär rutinen broms först - sedan koppling att man har lättare för att känna sin hastighet och undvika fartbildhet. Har du en växel i och kopplingen uppe så kan du inte ha någon annan fart än den som är anpassad för växeln släpper du gasen så kommer bilen motorbromsa om du har hög fart. Sitter du med kopplingen nere är farten obegränsad.
Lycka Till
Sarah Nilsson
Utbildningsansvarig
Salabanans Trafikövningsplats (Risk 2)
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget