Start > Körkortsforum > Uppkörning nervös

Uppkörning nervös

Gäst 2014-11-11 15:47 ! Citera #
Hej alla!

Har kuggat min första uppkörning och har min andra nu i dagarna. Är så jäkla nervös för att det ska gå rent åt skogen. Efter jag kuggade min första uppkörning, har jag tappat motivationen och jag känner mig värdelös. Ni vet allt det här med självkänsla och självförtroende det sjunker ner till botten. Körde idag och moment som backa runt hörnet och fickparkering har i vanliga fall gått bra! Men idag ja, det gick rent ut sagt åt pipan. Tror det handlar om nervositet och inre stress. Är det någon som har varit eller är i samma situation? Dela gärna med Er, känner verkligen att jag behöver pepp! Ingen bra dag idag! :(
alb 2014-11-11 21:12 ! Citera #
Jag har vart med om det där med nervösitet å idag fick jag äntlgen körkort. jag bestämt mig idag att jag ska gå å köra som en vanlig körlektion å skiter i om jag kmr göra fel eller inte. Mitt råd till dig är att försöka å vara lugnt det är inte lätt men det är bara du som kan hålla nerverna. Jag fick köra upp 7 ggr mest för att jag kan inte hålla nerverna. Ge inte upp kompis..........
Gäst 2014-11-11 22:42 ! Citera #
alb
jag har vart med om det där med nervösitet å idag fick jag äntlgen körkort. jag bestämt mig idag att jag ska gå å köra som en vanlig körlektion å skiter i om jag kmr göra fel eller inte. Mitt råd till dig är att försöka å vara lugnt det är inte lätt men det är bara du som kan hålla nerverna. Jag fick köra upp 7 ggr mest för att jag kan inte hålla nerverna. Ge inte upp kompis..........

Tack du! Vad skönt att du fått ditt körkort, stort grattis :) ...
Ja, jag tror man ska gå in med inställningen att det bara är en vanlig lektion.
Vilka moment är det du har kuggat på tidigare... grattis igen verkligen! Kör försiktigt :D
alb 2014-11-11 23:38 ! Citera #
Det mest planering...allt annat var okej.
Olga 2014-11-12 09:56 ! Citera #
Hej,
Jag har min uppkörning imorgon i Sollentuna, andra gången.
Jag kuggade förra gången (ca 3 veckor sen) pga att jag missade en väjningsplikt (jag tyckte att jag hade koll men inte inspektören-som ställde sig på bromsen). Sen kuggade jag även på körfältsbyten, anpassning till andra bilister.

Jag kände mig väldigt lugn inför uppkörningen då jag har kört länge både privat och via körskola men jag tror att det var det som gjorde att jag kuggade. Jag kände mig för säker vilket resulterade i att jag var nonchalant.

Jag fick sist köra mot Rotebro, in i rondellen och sen upp via Rotebro C, in på en parkeringsplats, backa in bredvid en bil (gick bra), igenom en bostadsområde- 50-30-50 (väjningsplikten var där). Sen tillbaka mot Stockholm, svängda av vid Danderyd för att sen åka tillbaka.

Jag ska köra en sista gång med min pappa ikväll bara för att reka men jag hoppas att jag är lugn men inte ”kaxig”. Jag har en tendens att låta mina nerver ta över men jag ska tänka på det som en körlektion eller som när jag kör med min pappa.
När har du/ni uppkörning?
Gäst 2014-11-12 11:25 ! Citera #
Jag har min andra imorgon. Kuggade också pågrund av min nonchalans , var så självsäker och inte alls nervös. Tror inte problemet ligger i att vi inte kan köra :) hehe.. Stort lycka till, till oss båda imorgon. Kommer hålla tummarna. Kram
Olga 2014-11-13 13:45 ! Citera #
Jag klarade min uppkörning idag på andra försöket! Mycket stolt över mig själv :)
Jag var fruktansvärt nervös men sprang en stund på gymmet i morse för att bli av med onödig energi.
Jag körde upp med trafikskolans bil och med min lärare som satt bakom mig. Jag körde ut till Sollentuna väldigt bra och vi övade lite innan på parkering och backning runt hörn.

På Trafikverket fick jag denna gången köra med en Lasse som va jätte trevlig och lättsam. Jag behövde inte göra någon säkerhetskontroll denna gång då jag klarade den förut. Har man klarat den på första så behöver man sällan göra om den. Vi körde ut mot Arlanda, jag höll på att köra in i en annan bil som hade släp men det gick bra trots allt. Sen svängde jag av mot E18 och fortsatte mot ”Stäket”. På den raken gjorde jag sedan en vänster sväng mot ”Mjöllby”. På den vägen (30) fick jag vända bilen (saxa) för att sedan köra ut på stora vägen igen. Tur att jag var observant på att det satt en stoppskylt precis innan. Tillbaka mot Stockholm, sen mot Sollentuna C. Vi körde igenom hela centrum, förbi skolan sedan ner på Djupdalsvägen där jag fick göra en fickparkering (backning) sen tillbaka ner till Trafikverket.
Fick direkt då veta att jag var godkänd och han var imponerad på min saxning på 30 vägen. Han tyckte även att jag hade ett bra flyt och var lugn trots att jag småpratade lite och körde samtidigt.
Nu är jag helt slut i kroppen efter allt.

Lycka till alla som ska köra upp, håll nerverna i schakt- kör ett träningspass innan de hjälpte mig. Tänk att du klarar det, var övertydlig och kör mycket i området där du ska köra upp.
Bellaaaa1111 2014-11-13 14:55 ! Citera #
Klarade också min uppkörning idag! Andra försöket.. Så jävla glad... Till er andra lycka till och ge inte upp för att ni kuggar!! Man kan köra när man väl är där, bara håll nerverna i styr och FOKUSERA!! Kram
VroomVroom 2014-11-14 10:10 ! Citera #
Grattis till er som klarat det.

Ska också köra upp i trafikverket i Sollentuna snart. Har låga förväntningar. Annars stressar jag väldigt lätt och har alltid extremt svårt att kontrollera det. Så jag tar det som en erfarenhet, liksom. Men visst vill man klara och inte behöva punga ut massa pengar åter och åter igen :lol:

Ni som kört vid trafikverket i Sollentuna (vid Djupdalsvägen). Är det något tips eller så ni kan ge angående vägarna man kör eller något man ska se upp för kanske? Och vart brukar man oftast åka mot när man kör upp där?

En annan allmän grej till alla i tråden: När man backar, vad är rätt enligt regelboken - ha huvudet vänt mot bakrutan samt att man har kolla på övrig sikt (speglarna, döda vinkeln osv) eller att man har huvudet rakt fram men att man har rörlig blick mot speglarna, döda vinkeln osv? Tänkte bara undra för att jag är osäker om det där. Vad är ”rätt” enligt de man kör upp med liksom. En del backar med huvudet vänt bakåt, andra inte. En del säger att en sak är fel, en annan att det är säkrare så. Nån som vet vad som gäller?

Tacksam för hjälp och svar.
Gäst 2014-11-14 13:03 ! Citera #
Du ska ha rörlig blick hela tiden :) kolla runt omkring dig, vart kan ett litet barn plötsligt dyka upp, bak kolla om bilar kommer, ha en rörlig blick hela tiden kolla runt om bilen, döda vinkeln bak , ibland sido spegeln för att se vart du ligger med hjulen sen på det igen! Titta titta titta! Lycka till hoppas du klarar det

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov