Start > Körkortsforum > Backa runt hörn - hur vet man …

Backa runt hörn - hur vet man när man ska svänga?

Gäst 2014-11-09 09:32 ! Citera #
Hej!

Jag har ett problem med att backa runt hörn - nämligen att jag är väldigt dålig på att bedöma i vilket ögonblick jag ska svänga! Skulle någon kunna förklara hur man på ett bra sätt bedömer avståndet till hörnet och hur man vet när man ska börja ratta, så att man får en bra placering åt höger i ens egna körfält?

Tack på förhand!
Gäst 2014-12-01 12:27 ! Citera #
Hejsan

En bra fingervisning när man är nybörjare är att när du börjar backa runt hörnet skall du se trottoarkanten i backspegeln. Tänk på vart i själva spegeln kanten är. När du sedan backar och ser att trottoarkanten börjar flytta sig i spegeln från den plats den först var, ja då börjar du svänga hjulen.

Håller du som mål att hålla kanten på samma plats i spegeln runt hela hörnet så kommer du har samma avstånd mellan bil och kant hela vägen runt.

MEN
glöm inte uppsikten! Att se sig runt bilen är mycket viktigare än en perfekt backning. :)

Lycka Till

Sarah Nilsson
Trafiklärare
Utbildningsansvarig
Salabanans Trafikövningsplats (Risk 2)
www.salabanan.se

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest