Start > Körkortsforum > Två Frågor

Två Frågor

Gäst 2014-11-02 15:13 ! Citera #
Hej, har två frågor jag skulle vilja få svar på.

1. Är det okej att köra med helljuset på i mörker även om det finns mötande trafik på en motorväg? De flesta motorvägar är rätt breda, så jag tror knappast man bländar föraren på andra sidan - men jag vill kolla för säkerhets skull.

2. Gäller högerregeln om en bil backar ut från höger sida?
Körkortet2014 2014-11-02 20:32 ! Citera #
Nej det är ej okej! Du måste blända av vid möte.

Ja!
Gäst 2014-11-16 08:48 ! Citera #
Körkortet2014

Ja!

Angående den andra frågan som du svarade ”ja” på, så är det väl så att den som backar ALLTID har väjningsplikt och ska visa hänsyn?
Gäst 2014-11-16 15:41 ! Citera #
qwe
Körkortet2014

Ja!

Angående den andra frågan som du svarade ”ja” på, så är det väl så att den som backar ALLTID har väjningsplikt och ska visa hänsyn?

På en parkeringsplats så är det ALLTID högerregeln som gäller! :)
Gäst 2014-11-26 22:41 ! Citera #
veritas
Hej, har två frågor jag skulle vilja få svar på.

1. Är det okej att köra med helljuset på i mörker även om det finns mötande trafik på en motorväg? De flesta motorvägar är rätt breda, så jag tror knappast man bländar föraren på andra sidan - men jag vill kolla för säkerhets skull.

2. Gäller högerregeln om en bil backar ut från höger sida?

1. Det är okej att köra med helljuset om du inte bländar någon. Men vid körning på motorväg vid möte så bländar du nog med all säkerhet.

2. Om du backar ska du alltid ha uppsikt och lämna företräde. På parkeringsplats råder alltid högerregeln.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo