Start > Körkortsforum > Bilen körförmåga

Bilen körförmåga

Gäst 2014-11-02 10:19 ! Citera #
Kan man i en väg där en nerförsbacke är direkt kopplad till en brant uppförsbacke använda ettan växel hela vägen(in i nerförsbacke till uppförsbacke slutar?
Dig 2014-12-01 14:54 ! Citera #
Ettan kallas uppstartsväxel, man ska inte köra i den, utan kör i tvåan, sen ska man kontrollera att motors valv alltså rpm inte gå över 3000/minut. ecodriving säger också att man ska köra i högväxel:
https://korkortonline.se/teori/ecodriving/
Gäst 2015-01-30 11:13 ! Citera #
Tänkte puffa denna tråden lite då jag har en fråga ang. 1:ans växel som anses som ”startaväxel”. Det är som så att jag övningskör just nu i en Passat 99:a, vete fan motorn men den är inte den starkaste, men iaf när jag kör den så måste jag använda 1:an i vissa lägen förutom när jag ska åka iväg. Kör jag under ca 20km/h så går motorn ner under 1000 varv och saktar jag ner mer blire motorstopp. Så då är det ju inte riktigt helt sant att 1:an bara används då man ska åka iväg från stillastående? Eller rätta mig gärna om jag har fel :)
Gäst 2015-01-30 11:14 ! Citera #
Gäst
Tänkte puffa denna tråden lite då jag har en fråga ang. 1:ans växel som anses som ”startaväxel”. Det är som så att jag övningskör just nu i en Passat 99:a, vete fan motorn men den är inte den starkaste, men iaf när jag kör den så måste jag använda 1:an i vissa lägen förutom bara när jag ska åka iväg. Kör jag under ca 20km/h så går motorn ner under 1000 varv och saktar jag ner mer blire motorstopp. Så då är det ju inte riktigt helt sant att 1:an bara används då man ska åka iväg från stillastående? Eller rätta mig gärna om jag har fel :)

Rättar inlägget lite, blev lite fel i en mening.
Linus 2015-01-30 16:05 ! Citera #
I Gångfartsområdet så får du endast köra i 7km/h dvs. gångfart. Alltså 2an gå fortfarande köra i 7km/h om motor är inte bra bör man köpa en ny bil eller byta motor. Sen tekniskt så kan man rulla bilen med hastighet 1:an, det kan du testa lite, inte gasa utan frigör gasen och lägg höger foten på bromsen, inte trycka ner bara lägga på så att du är beredd att bromsa när det behövs. växel på 1:an och försiktig lifta vänster foten ifrån kopplingen till dragpunkten, lifta den lite till uppåt då rullar bilen, trycker du ner den till dragpunkten då stannar den, du helt enkelt styr bilen med kopplingen, väldig jobbig för vänster ben för nybörjare men du vänjer dig.
Gäst 2015-02-02 11:02 ! Citera #
Linus
I Gångfartsområdet så får du endast köra i 7km/h dvs. gångfart. Alltså 2an gå fortfarande köra i 7km/h om motor är inte bra bör man köpa en ny bil eller byta motor. Sen tekniskt så kan man rulla bilen med hastighet 1:an, det kan du testa lite, inte gasa utan frigör gasen och lägg höger foten på bromsen, inte trycka ner bara lägga på så att du är beredd att bromsa när det behövs. växel på 1:an och försiktig lifta vänster foten ifrån kopplingen till dragpunkten, lifta den lite till uppåt då rullar bilen, trycker du ner den till dragpunkten då stannar den, du helt enkelt styr bilen med kopplingen, väldig jobbig för vänster ben för nybörjare men du vänjer dig.

Skulle jag köra i 7km/h så skulle jag få använda 1:an, möjligtvis 2:an men risken finns då att jag skulle få växla upp och ned oerhört mkt om jag t.ex måste bromsa. Denna bilens motor är det inga fel på, den orkar bara helt enkelt inte och är slö. Att styra med bara kopplingen har jag gjort ett antal gånger och ja, det är döden för ett otränat vänsterben! ;)
Gäst 2015-04-01 18:40 ! Citera #
Linus

Har aldrig kört en bil som klarar 7km/h på tvåan, jag måste alltid växla ned från 2an till 1an om jag kör under 15km/h. I gångfart fick jag lära mig på körskolan att man kör på 1an.
Gäst 2015-04-10 11:41 ! Citera #
Alltid 1:an i gångfartsområde!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov