Start > Körkortsforum > Några frågor

Några frågor

Knutt 2014-09-11 22:04 ! Citera #
Hej!
Har några frågor som jag gärna vill ha besvarade då jag inte är så långt ifrån en uppkörning. Ska göra halkbanan snart. Vill gärna ha svar av er som precis tagit körkort eller till och med är trafiklärare.

1. Hur gör man en tvärbroms på rätt sätt? tänker framförallt på att man ska göra det på halkbanan.

2. Vad är viktigt på uppkörningen? vad kollar de extra på? och vad är de stenhårda med?

3. Ska man blinka i cirkulationsplatser? förklara gärna när isåfall.

4. Hur ska man göra (stegvis) när man ska starta bilen och stänga av bilen, Ex 1:an innan man släpper handbromsen osv?

5. Godkänner de på uppkörningen om man alltid krypkör när man backar?

6. Har ni några bra tips för att plugga på teorin? hemsida osv?

Hoppas någon vill ha sig tid att svara noga på frågorna :)
MVH
Anonym 2014-10-16 14:43 ! Citera #
Svarar inte på alla men tex teorin kan jag svara på.

Jag vill rekommendera Bonniers Trafikskola, den är ypperlig! Personligen tycker jag att Bonniers hade mer information än boken. Men jag läste även i den, och så tränade jag även på elevcentralens frågor (dock tycker jag dem inte är så bra).

Lägg upp en studieplan, och ett hett tips är att inte skjuta upp allt till sista veckan. Samt att varva teori med övningskörning, då du tar till dig teorin på ett helt annat sätt än om du bara läser.

Gör även frågorna här på körkortonline, även dem är bra.

Och dagen innan teorin: CHILLA! Ingen teori, bara ta det lugnt, annars blir det härdsmälta! =)

Lycka till!
Gäst 2014-12-01 12:35 ! Citera #
Hejsan

1. Hur gör man en tvärbroms på rätt sätt? tänker framförallt på att man ska göra det på halkbanan.

Du kan (på en säker plats) kör i t.ex 70 km/h och sedan be din handledare skrika STOPP eller ÄLG vid lämpligt tillfälle. Då ska du bara stampa så hårt du bara kan på bromsen tills bilen står helt still. Svårare än så är det inte.
Sen är det ju snällt mot bilen om du får ned kopplingen också, men det är inget krav för att klara övningen. Utan det viktiga är att man verkligen törs trycka så hårt man kan på bromsen.

2. Vad är viktigt på uppkörningen? vad kollar de extra på? och vad är de stenhårda med?
De tittar på om du framför fordonet på ett trafiksäkert sätt och om du har tillräckliga kunkaper för att få flyt i trafiken.

3. Ska man blinka i cirkulationsplatser? förklara gärna när isåfall.
Det är lag på att du alltid ska blinka när du ska ut ur en cirkulation, svårare än så är det inte.

4. Hur ska man göra (stegvis) när man ska starta bilen och stänga av bilen, Ex 1:an innan man släpper handbromsen osv?
Se till att du har bilen körklar innan du startar. Växel i, fot på broms, koppling nere. så du snabbt kan komma iväg efter start. När du ska stanna motorn så skall du göra det direkt, och sedan lägga i parkeringsbroms osv. Undvik tomgångskörning.

5. Godkänner de på uppkörningen om man alltid krypkör när man backar?
Du ska alltid krypköra när du backar.

Lycka Till

Sarah Nilsson
Trafiklärare
Utbildningsansvarig
Salabanan (Risk 2)
Gäst 2014-12-07 15:38 ! Citera #
^ vid start, är det först koppling in sen nyckel sen växel? är det rätt ordning så?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo