Hej!
Sökt på detta forum men inte läst från någon användare vilka vägar i Södertälje uppkörningen gått genom.
Är handledare åt en kompis som har uppkörningen i September och tänkte kolla vilka vägar ni som kört upp i stan fick ta.
Hur länge kör man nu för tiden under provet?
Vilka moment har ni fått göra?
Hej! Det kan vara svårt att säga exakt vilka vägar de tar då Södertälje är stort, och det finns många vägar trafikverket kan välja, men jag ska göra mitt bästa.
Vid trafikverket (när uppkörningen börjat) brukar inspektören oftast vilja att man kör ut till höger. Här måste man väja för andra bilar. Det finns ingen hastighetsskylt där men hastigehetsgränsen är 50. Att köra mot sjukhuset eller centrum är vanligt. Inspektören kommer välja vägar där rondeller finns då de kollar mycket på samsel med andra trafikanter samt hur uppmärksam föraren är. Det finns en stor korsning i Södertälje (den största, nära sjukhuset) dit eleven kommer få köra, här är det extra viktigt att väja för bilarna som har grönt samtidigt. Därefter brukar inspektören oftast vilja att man kör mot e4an helsingborg. Det är även vanligt att man kör mot scania, hamnen, pershagen, Södertälje syd, centrum och sjukhuset som jag nämnde. Backa runt ett hörn även vid lutning är vanligt. Korsa järnvägsspår samt att köra in på 30-vägar är också vanligt. Detta va allt jag kunde komma ihåg
lycka till! Just ja, allt ifrån 20 till 45 min kan man köra och glöm ej att det råder mycket högerregel i Södertälje speciellt i centrum där det är 30-väg.