Start > Körkortsforum > Annorlunda om man bokat som pr…

Annorlunda om man bokat som privatist?

Privatist? 2014-08-09 23:42 ! Citera #
Hej!

Jag har uppkörning på måndag (nervös!) och har bokat själv på trafikverkets hemsida. Jag kör på en körskola och vet att man kan boka genom dom, blev dock inte så nu pga av att jag var bortrest osv... Men jag är redo för uppkörning för det har min lärare sagt att jag är (litar på honom...).

Men har hört att det tydligen är svårare att få godkänt om man bokar som privatist? Eller är det bara ett rykte? Borde jag i sådana fall kanske nämna för förarprövaren att jag kört på körskola innan men att jag bokat själv...? Vad tycker ni och vad har ni gjort?

Tack på förhand :)
också privatist 2014-08-28 16:32 ! Citera #
Hej!

Jag har också kört på körskola, men bokat proven som privatperson.
Min lärare sa att det bara är rykten..! Han la dessutom till att dem kanske t.o.m. är lite ”snällare” mot personer som bokar privat... men det är ju också bara rykten! (Men jag väljer att lyssna på det senare ) :D

Har uppkörning på måndag....aaaah!
Björn He 2014-08-28 20:52 ! Citera #
Man KAN klara uppkörningen på första försöket även om man är privatist. Några av mina gamla kamrater har kört upp som privatister men klarat sig utan någon kuggning. Jag körde själv upp privat under hösten förra året, men blev kuggad två gånger, men det berodde ju på att inspektörerna var taskiga, åtminstone vad jag anser, och att jag fick köra på en del vägar som typ inte gick att köra på. Klarade uppkörningen på 3:e försöket, men många trafikskoleelever har också klarat uppkörningen på 3:e försöket; nån tjej i min gamla gymnasieparallellklass körde upp med sin trafikskola och hon klarade uppkörningen på 4:e försöket.

Men hur lätt man har att klara ett förarprov beror nog på hur bra man förberett sig, även privatister kan ju vara bra förberedda. Jag kände mig själv tillräckligt förberedd när jag bokade uppkörning, men blev som sagt kuggad två gånger och jag tyckte själv att det inte var mitt fel att jag blev kuggad, vilket jag faktiskt fortfarande tycker och det är jag inte så ensam om att tycka. Pappan tyckte visst att det var rätt åt mig att jag blev kuggad 1:a gången men 2:a gången tyckte han däremot att det var uselt av Trafikverket att kugga mig.

Men lycka till på uppkörningen! Hoppas du klarar den, men jag tror nog inte att du kommer klara den, jag har ju själv sett i statistiken att nästan 7 av 10 privatister kuggas jämfört med endast 2 av 10 trafikskoleelever.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov