När ni kommer fram till ett trafikljus och glider fram i 2ans växel och ser en del bilar framför er och bilen börja rulla men väldigt sakta och ni precis håller på att stanna - och sedan blir ljuset grönt istället, innan ni stannat helt och växlat ner till 1an - fortsätter ni då med 2ans växel och möter med koppling och gas eller växlar ni ner till 1an och kör iväg?
Hur gör ni? Och var är egentligen rätt/rekommenderat? Och sedan också bäst med tanke på miljön? Att gå ner till 1an eller att försöka fånga upp med koppling + gas i 2an när RPM:n är rätt låga?
Eller är det bäst att rulla på med kopplingen och släppa den sakta och sedan möta med gasen och köra på?
Ett annat scenario också (liknande situation):
När man bromsar med bilen jag övar med så sjunker varvtalen väldigt fort känns det som. Så det blir nästan så att jag rätt snabbt måste trycka ner kopplingen för annars ”gnäller motorn” pga att jag måste gasa/växla ner.
Samma situation - trafikljus, glider fram etc. Har bromsen i och ca halva kopplingen i - och så blir ljuset grönt återigen INNAN jag stannat och gått ner till 1an..vad gör man då? Försöker möta upp med kopplingen och gas, bara kopplingen tills att bilen rullar fram eller gå till 1an?
Tacksam för svar.