Start > Körkortsforum > Stop vid trafikljus eller likn…

Stop vid trafikljus eller liknande - hur gör ni/vad är rätt?

VroomVroom 2014-08-07 22:21 ! Citera #
När ni kommer fram till ett trafikljus och glider fram i 2ans växel och ser en del bilar framför er och bilen börja rulla men väldigt sakta och ni precis håller på att stanna - och sedan blir ljuset grönt istället, innan ni stannat helt och växlat ner till 1an - fortsätter ni då med 2ans växel och möter med koppling och gas eller växlar ni ner till 1an och kör iväg?

Hur gör ni? Och var är egentligen rätt/rekommenderat? Och sedan också bäst med tanke på miljön? Att gå ner till 1an eller att försöka fånga upp med koppling + gas i 2an när RPM:n är rätt låga?

Eller är det bäst att rulla på med kopplingen och släppa den sakta och sedan möta med gasen och köra på?

Ett annat scenario också (liknande situation):

När man bromsar med bilen jag övar med så sjunker varvtalen väldigt fort känns det som. Så det blir nästan så att jag rätt snabbt måste trycka ner kopplingen för annars ”gnäller motorn” pga att jag måste gasa/växla ner.

Samma situation - trafikljus, glider fram etc. Har bromsen i och ca halva kopplingen i - och så blir ljuset grönt återigen INNAN jag stannat och gått ner till 1an..vad gör man då? Försöker möta upp med kopplingen och gas, bara kopplingen tills att bilen rullar fram eller gå till 1an?

Tacksam för svar.
Gäst 2014-08-08 00:32 ! Citera #
Tjena vrooomis.

Av egen erfarenhet så har ljuset alltid blivit grönt precis vid det tillfället då man kör extremt sakta. Vid det läget då det är ett måste att lägga i ettans växel. Mitt egna bil som jag kör nu orkar inte köra på tvåan så enkelt då den väger ca 1,7 ton. Då min bil orkar inte köra så mycket i 2:an i extremt låga farter så passar jag på att köra fram snabbare och stannar (rekommenderar inte detta till de som ska köra upp).

Bästa sättet är som du säger. Rulla bilen så länge som möjligt i lågt växel och sen bara stanna om du måste. Börja bromsa och lägg i låg växel en bra bit från rödljuset.

Att rulla med kopplingen nere är inte rekommenderat av trafikverket. Du ska snarare ligga kvar i någon växel för att enklast bara kunna köra på den utan att ha kopplingen nere.

Motorn gnäller bara för att du motorbromsar. Kör du på 3:an så kan du växla ner till 2:an när du kör mindre än 30km/h vid röttljus. Då är det bara att rulla fram och kommer du ner till under 10km/h så är det bara att lägga i första växeln.
Du kommer inse att motorn inte kommer orka dra bilen, dvs det går sakta om du vid detta läget kör i 2:an. Då är det bara att lägga i en mindre växel. Motorbromsning är rekommenderat då du slipper använda bromsen (slita på bromsen), dock måste du se till att du inte har bilar bakom då de kommer inte se att din hastighet sjunkit.

Så i princip, börja motorbromsa tidigt, var uppmärksam på bilar bakom. Lägg i 2:an när du är under 30kmh och 1:an när du är under 10km/h så ska det inte vara några problem. (Dock kan man få motorstopp i vissa bilar vid detta läge). Om du ser att det är rött ljus långt framme så kan du köra i samma hastighet som innan, bromsa och sänka farten och lägga i 2:an. Vid detta tillfälle borde ljuset ha ändrats till grönt och du kan köra. Det mesta beror också på vilken kö det har blivit vid rött ljus. Alla kan ju inte köra när det är grön, utan det dröjer minst 5 sekunder innan den 7:nde bilen i kön börjar rulla iväg.

Hör av dig om det är något mer du behöver veta.
Gäst 2014-08-08 20:31 ! Citera #
@Yajirou

Du är ju ba för underbar :P :D. Jätte tacksam för din hjälp.

Bara några saker jag undrar över.

1.) Grejen med att motorbromsa handlar som jag förstår med att inte använda gasen, stämmer det? För jag tänker - ifall man ska använda bromsen också i något tillfälle när man motorbromsar och det isåfall också är det ”rätta sättet” att motorbromsa?

2.) När jag vill motorbromsa från 3an till 2an och sedan lyfter kopplingen så låter ju bilen/motorn då jag kommit upp till ungefär dragläget som betyder att jag måste möta med gas - hur gör jag då? Jag försöker motorbromsa och växla ner och sedan släppa upp kopplingen men när jag gör det så hoppar bilen lite, men samtidigt säger alla att man inte ska släppa kopplingen så snabbt så jag vet inte hur jag ska göra. För att jag ska kunna släppa den så måste jag ju ”gå förbi” dragläget och då låter/hoppar ju bilen lite grand.



3.) Ifall det är en högersväng med traikljus på en väg med 50 km/h som hastighet, vad ska man göra då? Ska man köra sakta ner och motorbromsa, eller ska man bara bromsa, växla ner precis innan svängen? För det blir ju så att det gröna ljuset blir rött annars ifall jag bara ska glida fram och motorbromsa och då blir det ju onödigt ifall jag sedan inte hinner och jag måste bromsa rätt snabbt.


Tacksam för svar, återigen.
Gäst 2014-08-08 21:26 ! Citera #
Hej.

Svar på 1). Yes, vid motorbromsning används inte gasen alls utan låter bilen rulla i den växeln som du har.
Du ska alltid bromsa först för att varna bakomvarande och samtidigt växla ner och släppa kopplingen. Motorn sänker farten åt dig snabbare än att låta bilen rulla. Vissa bilar håller farten i den växeln den orkar utan att man gasar, då är det bara att växla ner igen. (T.ex. vid högersväng från huvudled - Du kollar bakspegeln, lägger i högerblinkern, håll bilen vid högersida, bromsar till lämplig fart samtidigt som du växlar ner och släpper kopplingen, släpp bromsen och låt bilen rulla och sväng. - Gasa på efter svängning och växla uppåt.) Direkt svar till din fråga: Bromsning först, sedan motorbromsa.

Svar på 2). Poängen med motorbromsning är att du börjar först bromsa med vanliga bromsen för att sedan växla ner och fortsätta bromsa med bara motorn. Varken kopplingen eller gasen ska vara nertryckt, dock ska foten vara beredd vid bromsen. (Just in case). Vad jag förstått så hoppar bilen till lite pga av för låg fart. Jag släpper kopplingen helt när jag gått ner under 30km/h i min bil och låter den motorbromsa av sig själv, samtidigt som man kan gasa lite för att hålla hastighet ifall det är längre än väntat till stopp. Motorn låter just bara för att den bromsar åt dig, men kommer du till läget då du har för låg fart så kan bilen antingen hoppa till eller få motorstopp. Men hoppar bilen till lite, försök kontra den med lite gas och se vad som händer. Annars testa växla ner.

Svar på 3). Kolla lite på svar 1 om högersvängen. Bästa är att motorbromsa, men sen är det helt upp till dig själv och tänka om det är för sent att hinna förbi ljuset eller om du måste stanna. Det beror oftast på hastigheten.
Kommer du långt ifrån och ser att det är grönt, samtidigt som du t.ex. ser en bil i motsatt riktning som ska har rött och ska svänga över din väg och åka dit du ska, så kan du räkna med att det hinner bli rött innan du ens kommer fram. Det gäller bara att anpassa hastigheten till att du kan köra förbi men du måste tänka på att det kanske finns bilar bakom (bromsar du hårt kan bilar bakom råka köra in i dig när det plötsligt blir rött). En bra grej med det gula ljuset mellan rött och grönt är att den varnar dig om att det antingen blir rött eller grönt. Kör du i 50km/h, då borde du vara nere i 30km/h ca 20m före ljuset. Har du 30m före ljuset och ljuset ändras från grönt till gult - Stanna. Är det mellan 5-10 meter före när ljuset blir gult, kör på med tanke på risken ifall du tvärnitar. Hela detta beror mest på hur högt fart du har innan svängen. Det är bara ta det lugnt och fint och komma ner till den farten du känner är lämpligt och stanna i 2:ans växel och fortsätt ifall det fortfarande är grönt. Du varnar ju även redan bakomvarande att du ska svänga med hjälp av blinkern och även med det, ska de bakom dig veta att din hastighet kommer att sjunka.

Har du mer frågor så är det bara att fråga på.
VroomVroom 2014-08-16 21:01 ! Citera #
Extremt tacksam för hjälpen, uppskattar det verkligen :)

Tänkte bara ifall du kanske också kan förklara lite angående en situation som denna..

1.
Kör in på denna lilla väg och kör rakt fram (se bilden nedan, länken är 100% säker)

i1378.photobucket.com/albums/ah84/VroomVroom/2_zps48f396da.jpg

2.

Som sagt så är ju vägen ganska kort och jag kommer därför direkt fram till en korsning (se bilden nedan). Om du tittar noggrant (eller använder Google Map och söker i Sundbyberg Centrum) så kan man se att det bland annat kommer fordon från vänster med trafikljus uppsatt för trafiken som kommer från antingen vänster eller höger på den vägen.

i1378.photobucket.com/albums/ah84/VroomVroom/1_zps2d28022c.jpg


3. Då är min fråga - är det då högerregeln eller jag kommer kommer ifrån den smala vägen som ska väja?

För som sagt så fanns det inget vägningsmärke eller markering på min väg. Däremot så är det ju trafikljus för trafiken utpå vägen, men samtidigt ligger min utfart precis efter trafikljusen..så jag undrar ifall det spelar någon roll?

Tittar man på vägen för trafiken som kommer från vänster så har de heller inte något vägningsmärke eller så på vägen de kör, så hur vet man vad som gäller? Ifall jag skulle chansa så skulle jag nästan tro att det är trafiken från vänster som måste väja för mig som ska ut - rätt eller fel?

För jag tänker som sagt på att det givetvis finns trafikljus, men som sagt ligger ju min utfart precis efter det och det finns ju heller som tyder att jag ska väja i sådana fall (väjningsmärke, markering eller stoppskylt etc.).
VroomVroom 2014-08-16 21:05 ! Citera #
”Tittar man på vägen för trafiken som kommer från vänster så har de heller inte något vägningsmärke eller så på vägen de kör”

*edit*

menar,

”Tittar man på vägen för trafiken som kommer från vänster så har de heller inte någon huvudled skyllt eller så på vägen de kör”
Gäst 2014-08-16 22:28 ! Citera #
Tja.

Jag har kört den vägen i bilden och svängt höger där hundratals gånger då jag jobbar i närheten.

Jag vet inte exakt vad som gäller i den men själv har jag alltid bara väntat på att det inte kommer några bilar från vänster. Med tanke på att du kommer in till deras körfält så ska du väja.
Så vad jag tycker så är det så att du ska väja för förare då du kommer från en mindre väg. + att du har ett övergångsställe där så du måste sakta in ifall någon vill korsa vägen.

Har du mer frågor så är det bara att fråga på.
VroomVroom 2014-08-21 19:43 ! Citera #
Återigen, tack för all din hjälp.

Ber om ursäkt om du känner att det blir lite för mycket frågor, men det hjälper otroligt mycket ;) .

Tänkte bara höra en liten grej om en väg vid Jakobsberg Centrum.

Finns en utfart ifrån Jakobsberg Centrum som ansluter till en 70 väg, ser ut så här - vet inte om du känner igen den.

i1274.photobucket.com/albums/y434/brilliantidiot1/1_zps2db4e753.jpg

Så här ser vägen ut direkt när man kommer ut ifrån utfarten/väjningslinjen.

i1274.photobucket.com/albums/y434/brilliantidiot1/2_zps7dbcdb22.jpg

Tittar du längst till höger på bilden så ser du en busshållplats och vad som ser ut som en dålig streckad körfältslinje. Så min fråga är, ifall jag ska ut på 70 vägen ska jag då använda körfältet till höger som en påfartsväg eller? För ibland blir det svårt att komma upp i fart så snabbt när bilar kör på 70+ och det är en liten nerförsbacke och vissa inte kan/vägrar visa hänsyn genom att byta körfält.

Så är meningen att man ska använda körfältet som en liten påfart? För vägen har ingen kollektivkörfälts skyllt eller marketing eller annat så ??

Ifall det är så, hur gör man då när en buss står i vägen? Då måste man alltså vänta till vägarna blir helt fria helt enkelt?


Ett annat exempel på samma väg bara några meter fram men en annan utfart. Kan/ska bilarna - om det krävs - som kör ut använda det högra körfältet först för att komma upp i hastighet eller bara köra ut direkt i det högra/vänstra körfält?

i1274.photobucket.com/albums/y434/brilliantidiot1/3_zps65230516.jpg

i1274.photobucket.com/albums/y434/brilliantidiot1/4_zps84524b9f.jpg
Gäst 2014-08-21 20:39 ! Citera #
Tja.

Det finns massor med folk som vägrar byta fil för att göra det enkelt för dig att komma in i vägen.

Jag har tyvärr aldrig kört i Jakobsberg, ännu, men kan försöka förklara lite.
Jag skulle använda körfältet till höger då det är en accelerationsfält, men bara en liten stund för att sedan komma upp på vägen, men inte så mycket att du kommer in i själva hållplatsen. Om du inte kan få upp farten tillräckligt så kan man inte göra mycket åt saken, men kör ej på busshållplatsen. Nästa gång är det bara att gasa på mer och planera före väjningsplikten så du kan komma in i huvudleden utan att behöva stanna.

Om en buss står i vägen så är det inget du ska egentligen behöva se upp för. Om det är fritt fram för dig när du kommer in i vägen men en buss står på hållplatsen, då är det bara att köra på. Bussen får inte köra ut från sin hållplats framför andra bilar då hastigheten är över 50km/h. Ibland kör de ut ändå men då är det bara att bromsa eller byta fil om det inte hindrar bilar i den andra filen.

Vid de andra bilderna så är det bara använda accelerationsfältet för att komma upp lite i fart för att sedan flytta sig till ”normala” körfältet. Observera att du måste fortfarande se upp ifall det kommer bilar i ”normala” körfältet då du har väjningsplikt.

Kom ihåg att accelerationsfältet kan du inte använda hur länge som helst. Helst ska du bort från den så fort som möjligt. T.ex. ifall du skulle försöka komma in i körfältet men kan inte pga bilar och plötsligt krockar du med något som finns i sidan av vägen då din uppmärksamhet är på de andra bilarna bakom eller bredvid.

Har du mer frågor så är det bara att fråga på.
(Tror att det finns faktiskt någon annan som också kan svara på lite frågor) =).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor