Start > Körkortsforum > Hur mycket körde ni hemma inna…

Hur mycket körde ni hemma innan ni började på körskola??

Gäst 2010-10-06 17:03 ! Citera #
Min pappa som är min handledare ville att jag skulle börja köra på körskola på en gång. Själv ville jag först lära mig starta bilen, lägga in 2an och lättare hantering av bilen. Detta för att slippa harva igenom 1a lektionen/rna med dessa grunder. Jag lyckades övertala honom, och tycker själv att det har fungerat bra. Jag får då lära mig grunderna ordentligt på bilskola och kan sedan mängdträna för att spara pengar och lättare bestämma när detta ska ske.
Gäst 2010-10-07 15:40 ! Citera #
Jag började köra privat med min pappa tills jag kunde starta bilen, krypköra, hitta dragläget, växla på ett smidigt sätt m.m. När jag hade lärt mig ”grunderna” köpte jag några lektioner från en trafikskola. Just nu kör jag både med pappa och trafiklärare.

Ett tips från mig är att ta med privata handledaren på körlektionerna i trafikskolan. Man får väldigt bra tips från de!
WilliamB 2010-10-09 14:48 ! Citera #
Har kört idogt med min mor sedan 16-årsåldern. Känner mig ganska färdig med övningskörningen och har bokat uppkörningstid på Trafikverket.
Jag tog en dubbellektion i går med en ”inspektör” (som han så gärna ville tituleras :lol: ) där han såg mig köra ett längre tag och gav sedan respons (som min mamma troligtvis inte hade tänkt på att ge) på saker jag borde träna på. Väldigt effektiv metod för att ta körkort tycker jag. Billig dessutom.
Massövning hemma>Nästan färdig> Dubbellektion>Uppkörning = Klart (förhoppningsvis :D)
Gäst 2010-10-11 22:15 ! Citera #
Jag har inte tagit några lektioner alls. Frågan är om man egentligen behöver det? Det räcker tycker jag om man har en duktig handledare. Min mamma är jätte duktig och hon har lärt mig jätte mycket. Jag vet att jag kan lika mycket om inte mer än andra som går på körskola. Däremot kanske det är svårt att veta vad exakt det är man ska lära ut, det har vi tagit reda på och det har hon lärt mig bra!
qvist 2010-10-12 22:39 ! Citera #
Har inte tagit några lektioner och har ingen tanke på det då jag ska köra upp om 2 veckor. Får se hur det går, känns dock väldigt bra just nu. Har kört i snart 2½ månader med min mor som handledare. Klarar jag det inte så får jag i alla fall veta vad jag behöver träna mer på sen är det bara att köra mer!
Kaktusplanta 2010-10-19 21:02 ! Citera #
Körde hemma då tillfälle gavs i ungefär 4 månader. Då jag går en yrkesförberedande utbildning inom anläggningsbranschen så får jag B, BE, C, CE av min skola. Så körde då ca 10 lektioner (varje på ca 1,5 timme) i våras med skolans billärare. Sedan körde jag under sommarn hemma då tillfälle gavs. Och nu på torsdag ska jag köra upp.

Att köra hemma är jäkulst viktigt enligt min mening. Du lär dig att köra själva fordonet och bli säker på sånna saker. Ex växling inbromsning fartökning placering osv osv. Så om du tränar hemma så du känner dig relativt säker på köra så äre lättare att sedan gå till en bilskola och köra. För då kan du lyfta blicken från motorhuven och börja se alla trafikmärken. Du tjänar en hel del pengar på det. Ska du köra på bilskola direkt tar det ju ett antal lektioner innan du får upp blicken så du inser att ”där var det ju enkelriktat”. Så kör hemma. Lär er köra ganska bra.. och finslipa sedan med en lärare.

Dock är det väll så att innan jag började köra bil hade ett ex antal timmar bakom ratten på en traktor och min pappa är timmeråkare så det gav mig en liten fördel. Men rekomenderar ändå det.
Gäst 2010-11-05 11:39 ! Citera #
Mitt tips är att övningsköra hemma till du känner dig ’’redo’’ ta sedan en provlektion på bilskolan och se vad du behöver öva på.
Är det mycket kvar kanske du kan få en lista och öva hemma på de saker du inte behärskar och sedan känna efter hur många lektioner du behöver.
Yeronimo 2010-11-09 22:37 ! Citera #
Jag övningskörde ett år med min farsa tills jag kände att jag inte lär mig mer utan bara repeterar. Då bokade jag tre körlektioner för att checka av så att även de anser att jag körde tillräckligt bra. Ett tips för att spara pengar, alternativt kan ni boka en körlektion och speeda genom alla moment.
sebbbbbbeee 2010-11-10 10:34 ! Citera #
Körde väldigt mycket hemma innan jag började på körskolan över huvudtaget, detta lönade sig och när jag började fick de ett bra intryck av mig och jag behövde bara köra runt 10 gånger.
Gäst 2010-11-15 16:27 ! Citera #
Jag började med att köra på en tom parkeringsplats med min pappa i ca. 2 månader (och vi körde kanske 2 gånger i veckan). På parkeringsplatsen lärde jag mig att starta bilen, bromsa bilen, växla (1-3), parkera, kolla speglarna, hitta dragläget, starta i uppförsbacke och alla delar i och utanför bilen. Efter det, när jag kände mig redo, så begav vi oss ut på vägarna. Men vi började att köra på mindre trafikerade vägar och då det var minst trafik (på kvällen eller tidigt på morgonen). Sedan började vi köra med mer trafik sakta men säkert. Så höll vi på i cirka 4-5 månader innan jag började köra hos en trafikskola för att finslipa min körning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest