Start > Körkortsforum > Hur mycket körde ni hemma inna…

Hur mycket körde ni hemma innan ni började på körskola??

Gäst 2010-09-05 17:42 ! Citera #
Körde mycket innan körskola! Mina föräldrar trodde/tyckte att jag för uppkörningsklar innan jag började på körskola! Men det visade sig att vi hade missat vissa moment i körningen. Ett bra tips är att köra mycket hemma!
Gäst 2010-09-05 18:07 ! Citera #
Jag började ganska sent och körde första gången på körskola. Efter det så har jag kört mycket mer hemma, och utgår från olika moment så mycket som möjligt.
Luddef 2010-09-06 12:55 ! Citera #
Jag började köra hemma innan jag började på körskolan, mest för att vara i bättre ”skick” på körskolan samt få ner kostnaderna. Ibörjan vill man mest ha en rutin och lära sig hur en bil fungerar! Jag råder dig att börja så smått hemma sedan skriva in dig på körskolan och lära dig de mer krävande grunderna där!

/ mvh
Maria 2010-09-11 18:08 ! Citera #
Jag tog min första lektion först när jag kände mig nästan helt klar med körningen (typ några veckor sedan). Bilskoleläraren sa att jag kommit riktigt långt och bara behövde finslipa några småsaker så nu tränar jag bort mina ovanor hemma och är i princip klar för uppkörning. Min kompis tog en lektion, läraren sa att hon var klar för uppkörning, hon körde upp och klarade det! Så man MÅSTE inte ta en massa lektioner! ;)
Gäst 2010-09-18 13:07 ! Citera #
Jag har kört ca 20timmar á 15 tillfällen privat innan jag nu ska ta min första körlektion.
Vi började smått på en parkering där jag hittade dragläget och körde sakta genom några koner.
Andra gången körde jag i ett villaområde och tränade även start i backe.
Tredje gången körde jag i samma område, dock så körde jag runt lite mer och tränade mindre start i backe.
Efter det ökade vi ”svårighetsgraderna” hela tiden och vid 7’e tillfället körde jag på Essingeleden i Stockholm. Visst så gick det inte felfritt, men det kan man inte kräva. 8-)

Nu kör jag inne i stan och på motorvägar, dock inte felfritt såklart. Men känner nu att jag måste till en körskola för att utvecklas mera.

Att jag gjorde på detta sätt kändes absolut bäst. Jag ville inte lägga 15 lektioner på att lära mig dragläge och krypköra.
Nattlampa 2010-09-19 11:47 ! Citera #
Jag har Övningskört sen jag var 16 ½ År. Det var då allting blev klart för mig att kunna övningsköra, jag har övningskört mycket hemma under ett år. Sen när det började närma sig att bli 18 år, ungefär 2 månader innan så började jag med teorin och bokade in körlektioner på körskola. Nu har jag märkt att jag inte kommer kunna boka in uppkörning på min födelsedag, som jag skulle vilja. Så börja i tid på körskola!
Gäst 2010-09-22 11:17 ! Citera #
Jag hade inte kört något alls hemma innan jag började på körskolan. Detta tycker jag var väldigt bra för att jag kom ut i trafiken mycket snabbare än vad jag hade gjort om jag kört hemma. På så sätt kunde jag även börja mängdträna på en gång för att sedan gå tillbaks till körskolan för detaljer som kan förbättras innan jag komme ratt köra upp.
Gäst 2010-09-22 20:45 ! Citera #
Jag har kört hemma nu i 4 månader (totalt ca 50 timmar). Känner mig ganska trygg när jag kör men misstänker att jag lagt mig till med massor av olater. Om en månad ska jag ta min första lektion på körskola och det ska bli väldigt spännande att se vad körskolan tycker om min körning. Det vore kul att höra vad ni andra som körde en del hemma, innan ni började ta lektioner, fick för kritik. Det kanske är något som jag kan öva på i förväg.

Jag undrar också om det är någon som kört helt eller nästan helt privat (även kört upp privat). Misstänker att uppkörningen kan bli extra tuff då. Berätta gärna om era erfarenheter. :)
tonk 2010-09-23 15:57 ! Citera #
Jag övningskörde med min bror max 20ggr sen hade jag ett uppehåll på ca 1år. Har precis kommit hem ifrån Australien så nu är det dags att ta tag i det igen. Har bokat körlektioner nu och hoppas det ska gå vägen!

Har en kompis som övningskörde hemma i ca 2år och tog 10 körlektioner med körskola. Det beror på hur snabblärd man är och så.
Gäst 2010-10-02 15:24 ! Citera #
Jag körde bara vissa moment med köskolan. men man kan ju även börja från noll där med :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo