Start > Körkortsforum > Hur mycket körde ni hemma inna…

Hur mycket körde ni hemma innan ni började på körskola??

jlove 2010-08-11 18:48 ! Citera #
Jag körde hemma i typ ett och ett halvt år innan jag började på körskola, vilket har hämmat min utveckling lite. Jag tog efter min farsa och körde ”gubbakörning” istället för så man ska göra, så det tog 2 lektioner att rätta ut det!
Madeleine 2010-08-13 11:44 ! Citera #
Jag har kört mycket med min pappa. Det är bara nu på slutet som jag kör finliret på en körskola, 5 lektioner börjar jag med. Men å andra sidan kan det vara fördelaktigt att ta lektioner på körskola tidigt, då kan handledaren uppmärksamma fel som man gör innan de blir ett återkommande beteende.
Diskmedel 2010-08-16 02:29 ! Citera #
Jag började övningsköra strax efter jag hade fyllt 16 år, och skrev upp mig på körskolan ca. 5 månader innan min 18-årsdag. Genom att skaffa en hel del körvana kände jag mig betydligt säkrare på bilskolan, viket resulterade i att jag kunde fokusera på att ta in det läraren sa istället. Alltid bra att ha lärt sig grunderna hemma, även om man inte berättar det för läraren. Lite repetition kan vara nyttigt.
Gäst 2010-08-19 16:10 ! Citera #
Hej!

Jag började köra privat med min pappa tills jag kunde starta bilen, krypköra, hitta dragläget, växla på ett smidigt sätt m.m. När jag hade lärt mig ”grunderna” köpte jag några lektioner från en trafikskola. Just nu kör jag både med pappa och trafiklärare.

Ett tips från mig är att ta med privata handledaren på körlektionerna i trafikskolan. Man får väldigt bra tips från de!
granit 2010-08-21 13:21 ! Citera #
Jag körde kanske 3 gånger hemma, tills han jag kör med tyckte att det vore en bättre idé att ta några lektioner på en körskola eftersom jag hade mycket problem med starten.
Simoneriksson1 2010-08-21 17:04 ! Citera #
Jag har övningskört hemma i ca 2 år, men bara intensivt nu på slutet. Jag skulle vilja säga att jag kört i ca 5 månader eller så.

Mängdträning ftw!
Motor 2010-08-25 19:29 ! Citera #
Jag körde ett par gånger under 7 års tid innan jag började på körskola, men det var långt mellan gångerna jag körde så kände mig som nybörjare. Jag kunde få bilen i rullning och hade provat start i backe med och utan handbroms, mest varit på parkering och industriområden där det var lite trafik. Hade kört lite på bostadsområden men inte inne i stan eller vägar med mer trafik.
Malinn 2010-08-30 15:39 ! Citera #
Jag övningskörde i ca 1,5 år innan jag skrev in mig på körskolan. Mängdtränat allting hemma alltså, och nu finslipar jag bara detaljer på körskolan. Billigare och bättre anser jag :) men alla är ju olika. Min kompis kör bara pyttelite hemma och tar megamånga lektioner. Hon lär väl sig allting precis på rätt sätt och i rätt ordning antagligen, men jag skulle varken ha tid eller råd med det. Dessutom är det både praktiskt och roligt att vara chauffören hemma när man ska någon stans :D (förutsatt att man kommit så långt med körningen att man kan köra överallt då förstås!)
biibaa 2010-09-04 10:43 ! Citera #
TimpZ
Jag får inte köra alls hemma innan körskola. De säger jag kommer paja växellådan annars :o .

hahah, förlåt det väckte lite minnen hos mig x’D... jag pajade faktiskt en växel låda... men dock inte helt sj! För min brorsa hade meckat lite och gjort lite fel och när jag ska lägga in 3:an, så åker hela spaken i baksättet... jäklar vad jag blev rädd (hade bara kört i 1 månad typ).
Gäst 2010-09-04 21:44 ! Citera #
Tjejen körde 10 månader med mig, sen testa hon kunskaperna på körskola. Men inte alltid bra att göra så för man kan lära sig FEL, som sätter sig i ryggmärgen och inte går att rätta till. Det man borde göra är att när man kan hantera koppling och växling hyffsat bra, så kan man satsa på ca 4-6 lektioner på körskola så att man får inte BRA rutiner, som man sedan kan träna på så dem sitter i ryggmärgen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor