Start > Körkortsforum > Behöver tips/råd till min uppk…

Behöver tips/råd till min uppkörning!

Gäst 2014-07-13 01:36 ! Citera #
Hej!
Jag ska köra upp om 2 dagar och jag har börjat tvivla på mig själv.,jag är så nervös! jag kan skjuton inte sova haha...Och då kan man tänka ” redo för uppkörning om man är så nervös?” Joooo jag är redo, bara sjukt självkritisk!

jag var så klart så smart att jag tog en tid 16.15 en måndag! haha inte konstigt att den fanns kvar!

Jag behöver er hjälp! skriv gärna ner hur ni upplevde er uppkörning :)vill veta allt :D

blir man underkänd/ kuggad om man bedömmer att vänstersvängen eller högersväng man blivit tillsagd att göra , är olämplig (pga att bliarna bakom ligger för nära)
kan man fråga om man får svänga längre fram?

Kan inspektören ”lura/testa ” dig?

vad är varsellljus?hittar inget om det i min bils instruktionsbok .

Bilens varningsystem . är det varningsblinbkers/varningstriangeln ?

blir man underkänd om man råkar köra fel men rättar till det?

på teoriprovet får man många räknefrågor, räkna alkoholhalten och typ hur många mil kommer du på 5 timmar och du åker i 70 km/h , huvudräkning är inte till min fördel.

vore jätte tacksam för svar!
Ha det gott!:)
Yumi 2014-07-13 21:23 ! Citera #
Inför uppkörningen ska du kunna säkerhetskontrollen
Antingen inre i bilen, yttre kolla lampor eller så får du öppna motorhuven och så ska du nämna allt där.

Sen är det dags att köra och då blir du testad i lite allt möjligt.
Se till att hålla hastigheten, och då menar jag kör inte för långsamt för det är sjukt irriterande.

Saker att tänka på
Samspel med andra trafikanter: När du ska byta körfält inne i stan, kan du göra det på ett smidigt sätt utan att störa dem bakom?
Miljö: Glöm inte att släppa gasen när du ser ett rött ljus eller ser att du kan behöva stanna längre fram. Istället för att gasa hela vägen dit och sen bromsa, vilket inte är så bra!
Parkering: Kan du t.ex. backparkera? Glöm inte att du får öppna dörren och kolla om du står mellan linjerna innan du säger att du parkerat klart.
Högerregeln: Kan du visa att du kan den på ett bra sätt? Vad gör du om det är skymd sikt och högerregeln gäller? Vilken växel har du? Akta så att du inte är allt för försiktig.
Planering: Han säger åt dig att köra till ett ställe. Kan du planera din körning då? Snabbt inse vilket körfält som passar dig bäst osv.
Vändning När han säger åt dig att vända, kan du på ett enkelt sätt hitta en lösning? Vad gör du om du är på landsvägen och ska vända?
Backa runt hörn Får du nästan garanterat göra. Kan du det utan att köra in i trottoarkanten/hamna för långt ut på vägen?

Kan du detta så klarar du nog dig bra :D
Gäst 2014-07-13 23:25 ! Citera #
Tack så mycket för svaret!! :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo