Uppkörnig hopplös!
Hej,
Jag börjar känna att det är rätt så hopplöst det här med uppkörning! I normala fall kanske jag inte kör helt perfekt, men jag kör alltid som sämst möjligt i en uppkörning! Jag vet inte vad som händer ens! Jag stelnar, hjärtat bultar, min blick och nacke stelnar och ”fryser” fast, hjärnan fryser till och får nån slags panik eller hjärnsläpp.
Nu har jag kört upp 3 gånger, sista gången var sämst av dem alla och det sämsta jag nånsin kört, så det går ju inte ens år rätt håll.Jag kommer antagligen att behöva köra upp 10-20 ggr innan jag blir så ”van” vid uppkörning att jag kanske tillslut kör mer som ”vanligt”. Eller borde jag bara ge upp? Hur vet man när det är dags att ge upp?
Fan att det ska vara så himla dyrt med uppkörning, måste det vara så?
Oftast på sistone har jag fått höra att det är uppsikt och planering jag kuggar på. Har nån tips på hur man förbättrar detta? Jag har hört att man ska ha blicken så långt fram som möjligt t.ex. , men när man kör på en väg och det finns ett par övergångsställen man passerar t.ex., så tycker jag att det inte går att titta långt fram när man närmar sig dem, tänk om nån plötsligt hoppar fram där, man måste ju hålla blicken på dem när man närmar sig ? Men då missar man kanske lite det som händer längre fram..Kort sagt, har ni tips på detta och även generellt hur man får bättre uppsikt och planering? Vad menas med detta och vad konkret ska man göra egentligen??
Oftast på sistone har jag fått höra att det är uppsikt och planering jag kuggar på. Har nån tips på hur man förbättrar detta?
Ha bättre uppsikt och planering...
Visa tydligt vart du tittar, var nästan övertydlig.
VId sväng - speglar och döda vinkeln. Kolla döda vinkeln flera gånger vid höger sväng.
I villaområde - kör sakta, kör mkt sakta fram till korsning. När du har fronten på bilen i linje med trottoaren, titta in TYDLIGT på vägen till höger för att se om nån kommer.
Filbyte - Backspegel, sidospegel, döda vinkel. Ge tecken om klart. Vänta två sekunder samtidigt som du än en gång kollar döda vinkeln och speglarna.
Innan du bromsar - kolla ALLTID backspegeln!
NÄr du kör ut på en väg - kolla vänster, höger, vänster igen och sväng om det är klart.
Googla avsökningsrutiner på nätet.
Lycka till! Det GÅR att få lappen bara man ger sig fan på det!
Chilla lite!
Har du möjlighet att övningsköra med dina föräldrar eller nåt?
Det jag tror du behöver är bara lite mer rutin.
Du måste bara köra köra köra köra och köra.
Gör du detta i 1-2 veckor varje dag är jag övertygad om att du kommer förbättras så mycket att
”uppsikt och planering” är något du inte kommer kuggas på längre.
Be din pappa eller nåt säga åt dig att köra till olika ställen där du måste följa skyltar.
Har du mer rutin i din körning så kommer du inte ens tänka på att hantera fordonet, för det gör du automatiskt. Du kommer hitta skyltar snabbare och då blir det lättare att planera din körning.
Ge inte upp, ge istället allt du har!
Planering kan ju vara många saker. Men allt handlar om hur du planerar din körning (no shit)
Det är så mycket, men också väldigt enkelt.
Exempelvis: Kör till sjukhuset säger inspektören. Du kör och märker att för att komma till sjukhuset måste du byta till körfält åt höger. Låt oss säga att du märker detta försent och byter i panik. = Dålig planering
Uppsikt och planering går ju hand i hand tycker jag. Låt oss säga att det även kommer en bil bakom dig i hög hastighet och du byter precis då, så att han måste bromsa in och blir irriterad, = Dålig uppsikt, dåligt samspel med andra trafikanter
Exempel 2: Du kör mot en korsning och du ser att det är rött ljus. Men du fortsätter att gasa hela vägen fram och sen måste du bromsa hårt. = Dålig planering, dålig miljökörning, säkert dålig uppsikt också Istället ska du ju släppa gasen = motorbromsning och sen när det blir grönt igen gasar du, för då slipper du ju stanna. Att du ser detta = bra planering.
Finns massor att säga, men detta kanske ger dig en tankeställare!
Hej Yumi du ger super bra exempler. Du kan gärna försätta
har min uppkörning om två veckor och dina förklaringar är jätte nyttigta. Hälsningar.
Får väl försöka mera på allt detta, tack för tipsen!
Ska göra om teorin nu och köra upp sen igen, på nåt jäkla sätt kör jag ändå mkt sämre vid uppkörning. Nån som känner igen sig?
Trafikskolan säger att jag kör bra, testat olika lärare också..
Får väl köra upp 6-10 ggr så att jag äntligen blir för less för att vara nervös kanske, synd att det kostar skjortan bara!
Oroa dig inte,
Det är nog många som känner så.
Det beror ju på nervositet, känslan att man ibland vill köra som personen till höger vill att du ska köra och då händer det att man gör fel ibland, samt att du antagligen testas på ställen du inte kört på förr, vilket inte underlättar saken!
Se till att bara övningsköra massor inför nästa uppkörning. Kör på ställen du aldrig kört på! Anta utmaningarna. Köttar du de svåraste sakerna märker du sen hur lätt allt blir. Jag lovar dig! Du klarar det här snart ska du se! Kämpa på!
Ledsen, Yazz men behöver du exempel som Yumis så är du inte redo för att köra upp.
När du kör upp ska du veta vart och hur och varför du ska agera på ett visst sätt i trafiken.
Bränn inte pengar på fler uppkörningar förrän du vet VARFÖR du ska agera på ett visst sätt kring uppsikt och samspel.
Hej!
Jag letar efter person som gång på gång försökt ta körkort och som behöver hjälp av proffs i en ny tv-pilot som vi ska spela snart. Är du intresserad, kontakta mig.
Bästa hälsningar,
Nicole
Senaste foruminläggen
Rubrik