Hallå gott folk!
Har officiellt tagit körkort idag (fyllde 18 i förrgår) och tänkte berätta lite om de 2 delmomenten
Teorin pluggade jag via denna sida, det vill säga gjorde tester samt läste den teori som fanns tillgänglig här. Läste även ut Körkortsboken 1 gång (rekommenderar att iallafall läsa ut den 1 gång för bättre kunskaper och förståelse). Eftersom proven man kan göra via denna sida blir som repetition och har bra förklaringar, var teorin inga problem. Att vara uppmärksam på formuleringarna på frågorna samt tänka logiskt under det riktiga provet samt att även göra en överblick när man känner sig klar (Finns gott med tid, stressa inte!) och provet blev inget markvärdigt alls, påminner väldigt mycket om dessa frågor här.
När det gäller uppkörning så kuggade jag första gången (Efter teorin då jag fyllde år). Var nervös och lät det ta över, överanalyserade säkerhetskontrollen (skulle bara kontrollera bromsservon vilket är relativt lätt egentligen) missade en avfart och tänkte helt enkelt för mycket.
Det man bör tänka på är att försöka vara lugn, tänk inte på personen i fråga bredvid, men följ såklart instruktionerna. Se till att vara säker på säkerhetskontrollerna (Bromsservo, vätskor under motorhuven, mönsterdjup på däck, lysen). Naturligtvist får man inte kontrollera allt detta, brukar omfatta 1 eller 2 moment. Fokusera på körningen, blicka långt framåt (avsökning), försök att inte stanna, överdriv gärna kontroll utav bakspegel och sidospegel. Kuggar man av någon anledning vilket är vanligt, så ge inte upp! Ring/var aktiv på internet efter nya tillgängliga tider och slå till så fort du hittar något inom rimligt avstånd. (Körde personligen upp i Södertälje, fick tid redan 1 dag efter jag kuggat första uppkörningen).
En kort sammanfattning och förhoppningsvist har något nytta utav detta, lycka till!